دانشگاه آزاد اسلامی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
عنوان | صفحه |
چکیده. مقدمه. |
۱ ۲ |
۱.بیان مسئله و اهمیت موضوع | ۳ |
۲.علت انتخاب موضوع. | ۵ |
۳.روش تحقیق. | ۵ |
۴.پرسشهای تحقیق | ۵ |
۵.فرضیات تحقیق | ۶ |
۶.اهداف تحقیق. | ۶ |
۷.سازماندهی تحقیق. | ۶ |
فصل اول-کودکان آواره و سرباز | ۸ |
۱.۱.کودکان آواره و بیسرپرست | ۹ |
۱.۱.۱. کودکان آواره. | ۹ |
۲.۱.۱. کودکان بیسرپرست. | ۱۰ |
۳.۱.۱.کودکان سرباز | ۱۱ |
۲.۱.سربازگیری | ۱۳ |
۱.۲.۱.سربازگیری داوطلبانه | ۱۵ |
۲.۲.۱.سوءاستفاده از کودکان سرباز. | ۱۶ |
۳.۱.خلعسلاح، مرخصکردن و استقرارمجدد | ۱۷ |
۱.۳.۱.خلع سلاح و مرخصکردن | ۱۹ |
۲.۳.۱. پیدا کردن مکانی در جامعه. | ۲۰ |
۴.۱.معیارهای قانونی برای متوقف کردن سوءاستفاده از سربازان | ۲۲ |
۱.۴.۱.ایجاد اتفاقآرا. | ۲۳ |
۵.۱. روند زندگی کودکان در اردوگاه و کودکان آواره | ۲۸ |
۱.۵.۱. زنان و دختران جوان در اردوگاه ها | ۲۹ |
۲.۵.۱.کودکان اقلیتبومی | ۳۱ |
۳.۵.۱.کودکان آواره داخلی | ۳۲ |
۴.۵.۱.پناهندگان. | ۳۵ |
فصل دوم- تلفات جنگ بر سلامت کودکان و راههای مقابله باآن | ۳۷ |
۱.۲.بیماریهای واگیردار. | ۳۸ |
۱.۱.۲.جنگ، فقر و ایدز. | ۴۱ |
۱.۱.۱.۲. ایدز و ارتش. | ۴۳ |
۲.۱.۱.۲.کودکان یتیم شده بهواسطه ایدز | ۴۴ |
۳.۱.۱.۲.جوانان و ایدز. | ۴۵ |
۲.۱.۲. تجهیزات و اطلاعات در مهار ایدز. | ۴۷ |
۳.۱.۲.کمکهای فوری در درمان ایدز | ۴۸ |
۲.۲. تأثیرات خشونت جنسی و استثمار. | ۵۰ |
۱.۲.۲.سوءاستفاده و قاچاق جنسی. | ۵۳ |
۲.۲.۲.حمایت از بازماندهها | ۵۴ |
۳.۲.۲. بخشودگی تجاوزجنسی | ۵۵ |
۴.۲.۲. مکانیسمهای کنترل خشونت جنسی | ۵۷ |
۱.۴.۲.۲. بهداشت تولیدمثل | ۵۸ |
۲.۴.۲.۲. تهدید برای امکانات و کارکنان بهداشت. | ۵۹ |
۳.۴.۲.۲. تهدید برای کودکان | ۶۰ |
۴.۴.۲.۲. اختلال در تولید و عرضه موادغذایی | ۶۰ |
۵.۴.۲.۲. سوءتغذیه | ۶۱ |
۶.۴.۲.۲. تهدید برای تغذیه با شیرمادر | ۶۳ |
۷.۴.۲.۲. تهدید برای امنیت غذایی | ۶۴ |
۳.۲. مقابله با تأثیرات جنگ در کودکان و نوجوانان | ۶۵ |
۱.۳.۲.کودکان | ۶۶ |
۲.۳.۲. نوجوانان. | ۶۷ |
۳.۳.۲ ترویج بهبود روانی و روشهای آن . | ۶۹ |
۴.۳.۲. موردتوجه قرار دادن فرهنگ محلی | ۷۱ |
۵.۳.۲. سیستمهای مراقبت فعلی | ۷۲ |
۶.۳.۲. مشارکت کودکان | ۷۳ |
۷.۳.۲. کنترل و ارزیابی | ۷۳ |
۸.۳.۲.آموزش برای بقا و پیشرفت. | ۷۴ |
۱.۸.۳.۲.آموزش کودکان آواره. | ۷۵ |
۲.۸.۳.۲.آموزش نوجوانان. | ۷۸ |
۳.۸.۳.۲.تحصیلات دختران. | ۷۸ |
۴.۸.۳.۲.آموزش کودکان معلول | ۸۰ |
فصل سوم- سلاحهای کشتار جمعی و سلاحهای سبک. | ۸۱ |
۱.۳. سلاحهای کوچک و سبک. | ۸۲ |
۱.۱.۳.عواقب اسلحههای کوچک برای کودکان. | ۸۳ |
۱.۱.۱.۳.بیخانمانی | ۸۵ |
۲.۱.۱.۳.از دستدادن والدین | ۸۶ |
۳.۱.۱.۳.بزهکاری. | ۸۷ |
۲.۱.۳.متوقفکردن جریان تولید اسلحه. | ۸۷ |
۳.۱.۳.دیدگاه حقوق بینالملل در زمینه سلاحهای سبک. | ۹۰ |
۲.۳.سلاحکشتارجمعی. | ۹۱ |
۱.۲.۳.مینها | ۹۲ |
۱.۱.۲.۳.دیدگاه حقوق بینالملل. | ۹۴ |
۲.۱.۲.۳. حقوق بینالملل عرفی. | ۹۴ |
۳.۱.۲.۳. حقوق بینالملل بشردوستانه. | ۹۴ |
۲.۲.۳بمبهای خوشهای. | ۹۶ |
۱.۲.۲.۳.دیدگاه حقوق بینالملل. | ۹۷ |
۲.۲.۲.۳. حقوق بینالملل عرفی | ۹۸ |
۳.۲.۲.۳. حقوق بینالملل بشردوستانه. | ۹۹ |
۳.۳. تأثیر مین | ۱۰۱ |
۱.۳.۳. بررسی و ارزیابی مینها. | ۱۰۳ |
۲.۳.۳.آگاهی از مین | ۱۰۳ |
۳.۳.۳. پاکسازی مینها. | ۱۰۴ |
۴.۳.۳.امکانات برای اثرات مین. | ۱۰۷ |
۱.۴.۳.۳.جمعآوری و انهدام سلاحها. | ۱۰۸ |
۲.۴.۳.۳.تغییردادن فرهنگ خشونت. | ۱۱۰ |
فصل چهارم- تحریم اقتصادی و حمایت از کودکان و زنان در جنگ. | ۱۱۳ |
۱.۴. تحریماقتصادی | ۱۱۴ |
۱.۱.۴. تأثیرات ناخواسته تحریمها | ۱۱۴ |
۲.۱.۴. تحریمهای تعیینشده. | ۱۱۵ |
۳.۱.۴. پایانی برای رهایی از تحریمها | ۱۱۶ |
۲.۴. حمایت از حقوق کودکان | ۱۱۸ |
۱.۲.۴. کنوانسیون حمایت از حقوق کودکان. | ۱۱۸ |
۲.۲.۴. کنوانسیون حمایت از حقوق پناهندگان | ۱۲۱ |
۳.۲.۴ .کشاندن مجرمان پای میز محاکمه. | ۱۲۲ |
۴.۲.۴. تبدیل کردن استانداردهای بینالمللی به واقعیت | ۱۲۳ |
۳.۴. زنان و روند صلح | ۱۲۶ |
۱.۳.۴. حمایت از حقوق زنان. | ۱۲۶ |
۲.۳.۴. روند صلح معتبرتر زنان. | ۱۲۷ |
۳.۳.۴. صلح مردمی | ۱۲۸ |
۴.۳.۴. تضمین مشارکت زنان | ۱۲۹ |
۵.۳.۴. دادگاه جنسیت در روند صلح | ۱۳۱ |
۴.۴ اقدامات حمایت کننده صلح. | ۱۳۲ |
۱.۴.۴. قانون اساسی | ۱۳۳ |
۲.۴.۴ سیستم انتخاباتی | ۱۳۴ |
۳.۴.۴. سیستم قضائی. | ۱۳۵ |
۴.۴.۴ رسانههای گروهی و ارتباطات | ۱۳۶ |
۱.۴.۴.۴. رسانهها و جنگ. | ۱۳۷ |
۲.۴.۴.۴. رسانهها برای تغییر اجتماعی. | ۱۳۹ |
۵.۴.کودکان و روند صلح | ۱۴۱ |
۱.۵.۴.پروسه صلح، بازسازی و توافق. | ۱۴۳ |
۲.۵.۴.عقاید کودکان برای صلح. | ۱۴۵ |
۳.۵.۴.آماده کردن منابع برای کودکان جنگزده | ۱۴۶ |
۴.۵.۵.جلوگیری از جنگ. | ۱۴۸ |
نتیجهگیری. | ۱۵۳ |
پیشنهادات. | ۱۵۵ |
منابع | ۱۶۰ |
چکیده انگلیسی | ۱۸۸ |
چکیده
درطی اقدامات جهانی بهمنظور افزایش حمایت از کودکان در جنگهای مسلحانه، این رساله یک طیف گستردهای از مسائل مهم را بررسی می کند که موضوعات زیر از مبنای یک درخواست فوری برای این اقدامات است:
پایانیافتن بخشودگی برای جرم علیه کودکان و پایان یافتن مقاومت برای جنگ، فراهم کردن جایگاه برای کودکان در برنامههای امنیتی، کنترل و اعلام نقض حقوق کودکان در جنگ، واکنش نسبت به وسعت درگیریهای جنسی و ایجاد صلح، درگیرشدن نوجوانان در بازسازی، حمایت کردن از کودکان در محاصره از ویروس HIV، بهبودبخشیدن اطلاعات، جمعآوری اطلاعات و روانکاوی کودکان در جنگ، آموزش و توجه روی حقوق کودکان و جنسیت، تأیید جامعه اجتماعی برای حمایت از کودکان، آماده کردن منابع برای کودکان متأثر از جنگ.
درمورد خطاب قراردادن مسئله کودکان در مخاصمات مسلحانه ناراحت و مغلوبشدن برای آمار ناامید کننده، طبیعی میباشد. وقتی ما از صدها، هزارها و میلیونها کودکان متأثر از جنگ صحبت میکنیم، لازم است به خاطر داشتهباشیم که هرتعداد و هرآماری زندگی یک بچه را نشان میدهد یعنی پسر، دختر، خواهر یا برادر کسی.
کلیدواژگان: جنگ، کودکانسرباز، خشونتجنسی، ایدز، پناهندگی.
مقدمه
در سراسر تاریخ، جنگ تلفات وحشتناکی را برای کودکان تحمیل کردهاست اما مهارتهای جنگی مدرن، کودکان را بیرحمانهتر و حسابشدهتر از قبل معلول میکند و مورد سوءاستفاده قرار میدهد. بهدلیل درگیر شدن در جنگهای پیچیده که علل متعدد و دورنماهای کوچکی از پایداری اولیه را دارد، کودکان ظاهراً برای قدرت و ثروت به درگیریهای رایج و دائمی گرفتار میشوند. در طول دههی ۱۹۹۰ بیش از ۲ میلیون نفر کودک درنتیجه مخاصمات مسلحانه، مردند و اغلب آنها از روی عمد، موردهدف قراردادهشده و کشته شدند. بیش از سه برابر آن تعداد، برای همیشه عاجز شدند و بهطور جدی صدمه دیدند.۱ حتی تعداد بیشتری قربانی بیماری، سوء تغذیه و خشونتهای جنسی شدند. درگیریهای مدرن امروزی بهطورخاص برای کودکان مرگبار هستند، زیرا تفاوتهای کمی بین جنگجوها و غیرنظامیها ایجاد میشود. در دهههای اخیر، میزان غیرنظامیهای زخمی و کشتهشده بهطور چشمگیری از ۵% تا بالای ۹۰% قربانیها افزایش یافته است.
امروزه، جنگ اغلب دلالت برسطوح وحشتناک خشونت و وحشیگری از تجاوز و ویرانی محصولات تا خراب کردن چاهها و کشتار دستهجمعی علنی دارد. تجاوزهای وحشیانه علیه کودکان و جوامع آنها منجربه این شد که ۲۰ میلیون بچه درحالحاضر از خانههایشان، یا بهعنوان پناهنده یا بهطور ناخودآگاه آواره شوند۲ و کودکان خودشان میتوانند بهعنوان جنگجو درگیر شوند و در مهلکهای گرفتار شوند که در آن نه تنها اهداف جنگ نیستند، بلکه حتی مقصر فجایع میباشند. در هر زمان بیش از ۰۰۰/۳۰۰ بچه در جنگها به عنوان سرباز مورد استفاده قرار میگیرند.۳
پایان جنگ سرد، امیدها را برای پایاندادن به جنگ ایجادشده توسط رقابت ابرقدرت را افزایش داد در عوض آن، جهان شاهد استرس مخاصمات مسلحانه بیشتر داخل ایالات، بلکه بین آنها بوده است اما حتی این به اصطلاح درگیریهای داخلی، ابعاد بینالمللی و منطقهای دارند و غالباً بهعنوان جنگهای قبیلهای یا برخوردهای قوی با کنارگذاشتهشدن بسیاری از این درگیریهای خانمان سوز توسط آن کشورها، مؤسسه و افرادی با منافع استراتژیک تشدید میشوند و بودجهی آنها تأمین میشود. بازماندهی استعمار در فروپاشی نظم عمومی منعکس میشود، قومیت و مذهب به کار برده میشود تا کاری برای منافع گروههای کوچک یا شخصی با تأثیرات ویرانکننده انجام دهد.
بدون محدودکردن بحث، این رساله چندین فاکتور دیگر تشدیدکننده درگیریهای مدرن را شناسایی میکند:
- درگیریها روی منابع طبیعی: الماسها، جنگهای طولانی مدت در آنگولا و سیرالئون را حمایت مالی میکنند. در سودان و جاهای دیگر درگیریهای داخلی بر پایه نفت خام استوار میباشد و سود حاصل از موادمخدر غیرقانونی بهطورقابل ملاحظهای در جنگ افغانستان و کلمبیا نشان داده میشود.
- هیچکدام از این موقعیتها نتوانست برای مدت طولانی بدون دادوستد در قسمتهای مرفه جهان وجود داشتهباشد. دادوستدهای جهانی که بعضی قانونی و بعضی دیگر غیرقانونی میباشد، تبانی بینالمللی را ایجاد کردهاست که جنگ را نهتنها ممکن، بلکه آنرا بسیار پرفایده میسازد.
- میزان فروش سلاحهای جهانی بینالمللی مخصوصاً نیروهای کوچک به شعلهور شدن و تداوم جنگهایی کمک میکند که کودکان را قربانی میکنند. درواقع نیروهای کوچک که برای استفاده آسان میباشند اکنون آنقدر بهسادگی در دسترس میباشند که فقیرترین جوامع میتوانند دسترسی به سلاحهای کشنده را بهدست آورند.
- با منعشدن توسط بدهی خارجی و ضروریات انطباق بنیادی، بسیاری از کشورهای درحال توسعه مجبور شدهاند نظام اقتصادیشان را سازماندهی کنند و خدمات اصلی را قطع کنند و وسعت بخش عمومی را کاهشدهند. در این پروسه، آنها اغلب نظام اقتصادیشان را ضعیف میکنند و ناخواسته درهایی را برای غارتگران مشتاق قدرت و منفعت باز میکنند.
با بدتر شدن وضعیت، کمکهای فوری بینالمللی برای قربانیان مخاصمات مسلحانه کم و غیرمنصفانه میباشد. بین سالهای ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ سازمان ملل متحد ۱۳۰۵ میلیارددلار برای کمکهای فوری درخواست داد که آن کمتر از ۹ میلیارددلار دریافت کرد. در سال ۱۹۹۹ درحالیکه کشورهای اهداکننده معادل ۵۹ سنت به ازای هرشخص در هرروز فراهم کردند بهمنظور اینکه به ۳.۵ میلیون مردم متأثر از جنگ در استان کوزوو (جمهوری فدرال یوگسلاوی) و سایر قسمتهای جنوبشرقی کمک کنند. در آفریقا ۱۲ میلیون نفر از مردم متأثر از جنگ هر یک معادل ۱۳ سنت به ازای هر روز دریافت کردند.۴
علاوه بر کمکهای فوری، جامعهی بینالمللی از طریق توجه زیاد به ایجاد صلح و حفظ صلح و گسترش مخاصمات مسلحانه واکنش نشان دادهاست. برای مثال موفقیت در السالوادور، نامیبیا و نیکاراگوئه وجود داشت اما همچنین شکست غمانگیز در سومالی، یوگسلاوی سابق و در روآندا که ۰۰۰/۸۰۰نفر کشته شدند وجود داشت.۵
وحشیگریهای انجام شده بهطور همیشگی علیه کودکان در جنگ، یک ایراد جدی را برای قانون بینالمللی ایجاد میکند. علی رغم این حقیقت که جامعهی بینالمللی اسناد زیادی را برای حمایت از حقوق بشر و برای تعقیب مجرمان کشتارهای جمعی ایجاد کرده است اما این تعهدها تنها به اندازهی تمایل حزبهای ایالات و سایرین برای حمایت کردن از آنها مؤثر میباشند و بسیاری وظایف و مسئولیتهایشان را بدون مجازات نادیده گرفتهاند.
۱.بیان مسئله و اهمیت موضوع
کودکان بهعنوان آسیبپذیرترین گروه جامعه همواره در برابر فشارهای ناشی از مشکلات زندگی قرار میگیرند چرا که عدم توانایی بدنی و فیزیکی آنها و بیتجربگیشان در برابر زندگی، آنان را سخت شکننده و آسیبپذیر میکند. حمایت از کودکان که آینده سازان جهانند، نیاز به تغییر رویکرد جدی از سوی اندیشمندان و سیاستمداران جهان دارد. اگر بر آنیم که فردا در صلح و آرامش باشد، باید امروز به آن بیندیشیم. چرا که کودک امروز جنگ، لامحاله سرباز جنگ افروز فردا خواهد شد.کودکی که با خشونت و بیرحمی بزرگ میشود، این بیرحمی را نسبت به همنوعان خود نشان میدهد.
کودکی که جنگ را تجربه میکند، برای دیرزمانی احساس عدم امنیت میکند. این عدم امنیت به شکلهای مختلف در رفتار او بروز میکند. ترس از تاریکی و حیوانات، و ترس از قرار گرفتن در موقعیتهای ناآشنا. کودکانی که دچار این علائم شدهاند، تکرار مکرر این حادثه در ذهنشان صورت میگیرد. در نقاشیها و بازیهای این کودکان باز هم این ماجرا تکرار میشود، در کابوسهای شبانهشان، در رویاها و تخیلشان. کودکی که در معرض جنگ قرار میگیرد نگاهش به زندگی و جهان دگرگون میشود.
این حق کودکان است که در محیطی آرام و شاد زندگی خود را آغاز کنند و از آن لذت ببرند. برقراری امنیت و آسایش برای کودکان از مهمترین وظایف ما بزرگترهاست. ایجاد ناامنی و خشونت آنان را هم از آغاز میپژمراند. دیدن صحنههای خشونتبار جنگ با چهره وقیح و بیرحمش چیزی نیست که برای بیپناهی آنان قابل تحمل باشد. لذا هدف از ارائه این پایان نامه، بررسی آثار مخرب جنگ بر زندگی کودکان و مخصوصاً دختران جوان می باشد که ممکن است در تمام مراحل و ابعاد زندگی آنها تأثیر گذار باشد. همچنین ضمن بررسی راههای جبران و جلوگیری از جنگ و عواقب آن، به بررسی کنوانسیونهای مرتبط با این موضوع از دیدگاه حقوق بینالملل نیز پرداخته شده است.
۲.علت انتخاب موضوع
در رابطه با انتخاب این موضوع، انگیزههایی وجود دارد. با توجه به اینکه یکی از روشهای انجام پژوهشهای علمی، مخصوصاً رشته حقوق مواجه شدن با مشکلات و خلأهای موجود در جامعه میباشد، لذا اینجانب طی راهنمایی استاد معزز و محترم، تصمیم گرفتم که در زمینه جنگ و تأثیرات آن بر حقوق کودکان، پژوهش خود را آغاز نمایم.
بنده به این امر واقف میباشم که جنگ، تأثیرات ناگوار و منفی روی سلامت جسمی و روانی کودکان میگذارد و حتی ممکن است زندگی آینده آنها را هم به مخاطره بیندازد. بنابراین به بررسی راهها و پیشنهاداتی برای جلوگیری از مخاصمات پرداختهام.
۳.روش تحقیق
عمده روش تحقیق روش کتابخانهای بوده که با مراجعه به مقالهها، کتابها و سایر منابع موجود، مقوله جنگ و آثار آن بر کودکان و جوامع بهدقت موردمطالعه و بررسی قرار میگیرد. سپس به بررسی این آثار پرداخته و نتیجهگیری لازم به عمل میآید. لذا روش تحقیق، روش توصیفی و تحلیلی میباشد.
۴.پرسشهای تحقیق
– پرسش اصلی تحقیق
جنگ چه آثار و عواقبی بر زندگی کودکان دارد؟
-پرسشهای فرعی تحقیق
- آیا راهکارهای قانونی و بینالمللی میتواند در بهبود آسیبهای روانی کودکان مؤثر باشد؟
- چگونه تحریمهای اقتصادی میتواند بر دولتها و زندگی اجتماعی کودکان اثرگذار باشد؟
- کنوانسیون حمایت از حقوق کودکان، چگونه کودکان را موردحمایت قرار میدهد؟
- آیا مشارکت زنان طی پروسه صلح میتواند تأثیرگذار باشد؟
- بیماریهای واگیردار مخصوصاً ایدز چه تأثیری بر زندگی کودکان دارد؟
۵.فرضیات تحقیق
– جنگ، تلفات بیشماری را برای کودکان به وجود میآورد و آنها را مورد سوء استفاده قرار میدهد.
– تجاوزهای ناشی از جنگ، سبب میشود کودکان به عنوان پناهنده یا آواره و یا در اردوگاهها مستقر شوند.
– آموزش در طول جنگ میتواند یک امر مهم در مقابله با ضربه روحی ناشی از جنگ در کودکان باشد.
– استفاده از سلاحهای جنگی از قبیل مین و بمبهای خوشهای آثار جبرانناپذیری در زندگی کودکان حتی پس از جنگ دارد.
– راهنماییهای لازم از لحاظ بهداشتی و آموزشی به کودکان درطول و بعداز جنگ میتواند تاحدی از اثرات منفی جنگ بر روی کودکان و حتی زنان کاهش دهد.
۶.اهداف تحقیق
هدف از انجام این تحقیق، مطالعه و بررسی آثار و تبعات جنگ بر جامعه و بخصوص کودکان میباشد که این پیامدها، نتایج و آثار شومی را در زندگی فرد و دیگر افرادی که با وی در ارتباط هستند را در بردارد. بنابراین میتوان اهداف فرعی زیر را مدنظر قرار داد:
- بیان پیامدهای وقوع جنگهای مسلحانه بر زندگی کودکان.
- بررسی راهکارهای لازم جهت کمک به کودکان در طی و بعد از جنگ.
- بررسی حمایت از حقوق آنان به لحاظ امنیت جسمی و روحی، تعلیم و تربیت مناسب، و تغذیه و بهداشت آنها.