-
- کاهش فاصله ی مراکز خدمات با مخاطبان وتوزیع متناسب امکانات در شهرها وروستاهای کشور، ضرورت ایجاد مراکز و دفاتری را در گستره شهرها وحتی در روستاهای کشور برای عملیاتی کردن این خدمات، اجتناب ناپذیر کردهاست(همان منبع).
دفاتر پیشخوان که وظایفشان ارائه بخشی از خدمات سازمان های دولتی در تمامی نقاط شهری وروستایی است، با نام “دفاتر پیشخوان خدمات دولت” شناخته می شود. درحال حاضر حدود ۱۶ هزار دفتر پیشخوان خدمات با عناوین مختلف، در کشور مشغول فعالیت هستند که نزدیک به ۱۰ هزار واحد آن در روستاها و حدود ۶ هزار واحد دیگر در شهرها به عرضه ی خدمات دولتی از قبیل خدمات مخابرات، پست بانک ، آب و برق و گاز، ثبت احوال و…. می پردازد(همان منبع). تجربه موفق واگذاری خدمات پستی و مخابراتی به دفاتر ارتباطی بخش خصوصی و الگوسازی برای فعالیت های مشابه در بخش خدمات تأمین اجتماعی، پلیس +۱۰ و شهرداری تهران و تنوع یافتن انواع دفاتر در دست تأسیس، دولت و مجلس شورای اسلامی را به آن داشت که با مبنا قراردادن دفاتر سازمان یافته خدمات ارتباطی کشور که شامل حداقل ۱۶۰۰۰ دفتر فعال در گستره شهرها و روستاهای سراسر کشور میباشند و تجمیع تمامی خدمات قابل واگذاری به آن ها در چارچوب نیازهای روز افزون جامعه به انواع خدمات قابل دسترسی وتوزیع عادلانه این خدمات در شهرها و روستاها ، با تدوین و ابلاغ قوانین وآیین نامه های لازم، بسترهای قانونی را برای فعال سازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیر دولتی در سطح کشور با نظارت دستگاه های مسئول فراهم کنند. دفاتر پیشخوان خدمات دولت با کار ویژه های بروکراتیک ،اقتصادی و فرهنگی نقش بسزایی در تسهیل و تسریع خدمات عمومی دولت در قالب مراکز عمده ی خدماتی اعم از پست، پست بانک، مخابرات، خدمات ارتباطات و ثبت احوال و بیمه و… ایفا میکنند. ضرورت و اهمیت این دفاتر در سال های اخیر بسیار مبین و روشن است وماهیت و کاربرد این دفاتر بر هیچ یک از مراکز اداری پوشیده نیست. از جمله کار ویژه ها واهداف این دفاتر عبارت اند از: تجمیع خدمات عمومی و دولتی و تمرکززدایی وافزایش بازدهی در سرعت وکیفیت خدمات کشوری. فرایند و فرآورده های دفاتر پیشخوان خدمات دولت طبق منویات و رهنمود های مقام معظم رهبری در جهت عدالت ورزی، کاهش فساد اقتصادی واداری، سهل المسیر شدن دالان های بروکراتیک واستفادۀ عمومی وانعطاف پذیری سازمانی و رضایت بخشی بدنه اجتماع در ساحت دولت تکنوکرات والکترونیک بر هیچ عقل سلیمی پوشیده نیست(همان منبع).
۲-۴) پیشینه تحقیق :
در رابطه با موضوع مورد مطالعه این تحقیق، یعنی برنامه ریزی استراتژیک برای دفاتر خدمات پیشخوان دولت تا کنون تحقیقی صورت نپذیرفته است. ولیکن پژوهش هایی در رابطه با برنامه ریزی استراتژیک در سازمان های غیرانتفاعی و عمومی، و نیز در رابطه با بهره گرفتن از مدل های مختلف برنامه ریزی استراتژیک انجام پذیرفته است که در ادامه مرور خواهند شد.
پژوهشی با عنوان “تجربه برنامه ریزی استراتژیک با الگوی تلفیقی برایسون و BSC در شرکت برق منطقه ای فارس” در سال ۱۳۸۸، توسط شرکت برق منطقه ای استان فارس انجام گرفت؛ که شاید از بعد نظری به تحقیق حاضر، بیشترین نزدیکی را داشته باشد. در این تحقیق با محور قرار دادن ماهیت عمومی و غیرانتفاعی سازمان مورد مطالعه، با تلفیق مدل های برایسون برای سازمان های عمومی، و کارت امتیازی متوازن؛ نقشه استراتژی شرکت برق منطقه ای فارس تهیه گردید.
در این تحقیق مراحل مختلف مدل برایسون به منظور شناسایی مسائل و موضوعات استراتژیک طی گردید و به همین منظور جلسات مختلفی نیز تشکیل گردید. استراتژی ها و برنامه های مورد نیاز برای تحقق آن ها تدوین گردیده و با طرح نقشه استراتژی و چشم انداز شرکت، زمینه پیاده سازی و پایش عملکرد در تحقق استراتژی ها ایجاد شده است. شاید بتوان گفت برجسته ترین تفاوت این پژوهش با تحقیق حاظر در استفاده از تحلیل سوات در پژوهش حاضر میباشد. در واقع در این مقاله به منظور شناسایی مسائل استراتژیک از تحلیل نقاط استراتژیک و موضوعات کلیدی شرکت طی جلسات هم اندیشی استفاده شده است در حالی که در تحقیق حاضر از مدل تحلیل SWOT بدین منظور استفاده شده است.
متولی زاده (۱۳۸۱) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با موضوع “مطالعات راهبردی به منظور تدوین استراتژی در شرکت برق خراسان رضوی” به بررسی این موضوع برنامه ریزی استراتژیک در این شرکت پرداخته است. در این پژوهش ابتدا به منظور شناسایی مسائل استراتژیک شرکت برق استان، با بهره گرفتن از روش SWOT چالش های محیطی و نقاط قوت و ضعف داخلی مشخص گردید. سپس با بهره گیری از مدل برنامه ریزی استراتژیک برایسون، استراتژی مناسب به منظور دستیابی به اهداف شرکت برق خراسان رضوی تدوین گشته و راهکارهایی برای رفع مشکلات تعیین گردید. و در نهایت با رائه راهکارهایی، تشکیل شورای راهبردی استراتژیک با اهداف مشخص و به منظور نظارت و مدیریت امر مسائل استراتژیک در شرکت پیشنهاد گردید.
عبدالرحمن آئین (۱۳۹۰) در پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد، تحت عنوان “پیاده سازی کارت امتیازی متوازن با رویکرد استراتژیک”، به مطالعه این موضوع در واحد اتانل پتروشیمی اراک پرداخته است. در این تحقیق مراحل تدوین استراتژی و اجرای استراتژی توسط کارت امتیازی متوازن با هم تلفیق شده است. به عبارتی ابتدا با بهره گرفتن از تجزیه و تحلیل SWOT نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای سازمان مشخص و از هر چهار جنبه مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری مورد تحلیل قرار گرفت. سپس این نقاط از این چهار جنبه نسبت به تعیین اهداف کلان اولویت بندی و دسته بندی شده و استراتژی مربوط به هر جنبه کارت امتیازی متوازن استخراج گردید. سپس استراتژی های چهار جنبه کارت امتیازی متوازن مشخص شده و بر اساس آن روابط علی و معلولی بین آن ها از طریق ترسیم نقش استراتژی تعیین گردیده است.
در مطالعه ای که در سال ۱۳۸۷ توسط الوانی و دیگران انجام گرفت، ایشان به بررسی استراتژیک و ترسیم نقشه استراتژی در دفتر تبلیغات اسلامی پرداختند. در این مقاله ضمن ارائه مبانی روش شناختی تحقیق، به معرفی کلی مدل ارزیابی متوازن و جایگاه آن در ارزیابی و اجرای سیاست های سازمان های دولتی پرداخته شد، و سپس اهداف، چشم انداز و مأموریت های دفتر تبلیغات اسلامی مورد مطالعه قرار گرفت. در ادامه و در چارچوب مدل مفهومی تحقیق، موضوعات استراتژیک تعیین و از چهار جنبه مورد دسته بندی قرار گرفتند. و در نهایت نقشه استراتژی دفتر تبلیغات اسلامی به صورت زیر ترسیم گردیده است.
دهقانی (۱۳۸۸)، در پژوهشی دیگر با عنوان “چگونگی پیاده سازی کارت امتیازات متوازن منابع انسانی در سازمان خدماتی با روش تلفیقی SWOT و BSC” به مطالعه این موضوع در شرکت سهامی آب منطقه ای فارس پرداخته است. در این تحقیق ابتدا با تشکیل ماتریس عوامل داخلی و خارجی، نقاط قوت،ضعف و فرصت ها و تهدیدهای موجود مرتبط با منابع انسانی شرکت آب منطقه ای فارس تعیین گردید. سپس با توجه به یافته های حاصل از تجزیه تحلیل سوات، با بهره گیری از مدل کارت امتیازی متوازن استراتژی ها وراهکارهای مناسب به منظور دستیابی به اهداف تعیین گردید.