سرمایه فکری دارای سه بعد است: ۱- سرمایه انسانی، ۲- سرمایه ساختاری و ۳- سرمایه مشتری. سرمایه انسانی میتواند به عنوان توانایی جمعی شرکت برای استخراج بهترین راه حل از طریق دانش افرادش توصیف شود. سرمایه ساختاری میتواند به عنوان توانایی سازمانی شرکت در برآوردن تقاضا و نیازمندی بازار ملاحظه گردد. سرانجام، سرمایه مشتری اشاره دارد به رضایت و وفاداری کاربر نهایی در قبال سازمان.
۳-۱۰-۲- شیوه نمره گذاری
این پرسشنامه دارای ۴۲ سؤال بوده و هدف آن بررسی ابعاد سرمایه فکری در سازمان (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری) میباشد. طیف پاسخدهی آن بر اساس مقیاس لیکرت میباشد که در جدول زیر گزینهها و نیز امتیاز مربوط به هر گزینه ارائه گردیده است.
جدول ۳-۵- شیوه نمره گذاری
گزینه کاملاً مخالف مخالف بی نظر موافق کاملا موافق امتیاز ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
این پرسشنامه دارای ۳ بعد بوده که در جدول زیر ابعاد و نیز شماره سؤالات مربوط به هر بعد ارائه گردیده است:
جدول ۳-۶- ابعاد و شماره سؤالات
ردیف مؤلفههای مورد بررسی گویههای مربط به هر مؤلفه ۱ سرمایه انسانی ۲-۵-۷-۹-۱۱-۱۳-۱۷-۱۸-۲۴-۲۵-۲۶-۳۱-۳۳-۳۴-۳۷ ۲ سرمایه ساختاری ۳-۴-۸-۱۲-۱۴-۲۱-۲۲-۲۷-۲۸-۳۲-۳۸-۳۹-۴۰ ۳ سرمایه ارتباطی (مشتری) ۱-۶-۱۰-۱۵-۱۶-۱۹-۲۰-۲۳-۲۹-۳۰-۳۵-۳۶-۴۱-۴۲
برای به دست آوردن امتیاز مربوط به هر بعد، مجموع امتیازات مربوط به سؤالات آن بعد را با هم جمع نمائید. برای به دست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، مجموع امتیازات تک تک سؤالات را با هم جمع نمائید. هر چه امتیاز به دست آمده بالاتر باشد، بیانگر سرمایه فکری بالاتر سازمان مورد نظر خواهد بود و برعکس.
۳-۱۱- خلاصه فصل
در این فصل کلیات روش پژوهش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفت. پرسشنامه ابزار جمع آوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه است پرسشنامه اول: : پرسشنامه محقق ساخته با ۱۷ گوی میباشد. در شیوه پاسخگویی از طیف لیکرت استفاده شده است. و پرسشنامه دوم پرسشنامه استاندارد بونتیس با ۴۲ گوی تجزیه و تحلیل اطلاعات با بهره گرفتن از نرم افزارهای آماری و نرم افزار spss صورت میگیرد. همچنین روایی پرسشنامه نیز با هماهنگی استاد محترم راهنما و اساتید محترم مشاور و مشورت با صاحبنظران احراز گردیده است. جامعه آماری این پژوهش را سازمانهای دولتی کشور تشکیل میدهد.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها
-
- activity accounting ↑
-
- piutang ↑
-
- Tayels ↑
-
- Boontiez ↑
-
- Stovart ↑
-
- Hardvare ↑
-
- Adler Brvize ↑
-
- Sodernam ↑
-
- Frizhendi ↑
-
- Vilker & Borkeh ↑
-
- Bromovich ↑
-
- naca ↑
-
- CIMA ↑
-
- Management accounting or managerial accounting ↑
-
- Generally Accepted Accounting Principles ↑
-
- Fleming ↑
-
- Maditinos ↑
-
- Pobloos ↑
-
- Mavrids ↑
-
- Martinez ↑
-
- Helman ↑
-
- Jaimz Tobin ↑
-
- Flim Holtz ↑
-
- Kaplan & Norton ↑
-
- Adovinson ↑
-
- Tabli ↑
-
- Kaplan &Norton ↑
-
- Van Min Lo ↑
-
- Piter Vinoski ↑
-
- Izabel Martinez ↑
-
- Shao Chi Cheng ↑
-
- Kojansio & Lankovist ↑
-
- Bosbora ↑
-
- Survey research ↑
-
- Correlational research ↑
-
- Action research ↑
-
- Case study ↑
-
- Ex- post Facto research ↑
-
- Multivariate regression ↑
-
- Reliability ↑
-
- Haider Shah ↑
“