- انواع تبلیغات ویروسی
۱) ویروسی ارزشی : در این حالت افراد تجربیات ارزشمند خود را با دیگران سهیم میشوند. فرد الف محصولی را امتحان میکند و آن را خوب مییابد. پس او به فرد ب میگوید که او نیز این محصول را امتحان کند. در این حالت محصولات باید به اندازه کافی خوب باشند تا منجر به ترغیب افراد شوند.
۲) ویروسی حیلهای : افراد به دلایل زیادی، ازطریق تشویق دیگران سعی در فروش محصول میکنند. فرد الف سعی میکند تا فرد ب را متقاعد کند که محصول را امتحان کند، زیرا ممکن است در صورت استفاده فرد ب از آن محصول، فرد الف پاداشی دریافت کند. به عبارت ساده ، زمانی که محصولات به اندازه کافی با کیفیت نیستند ، افزودن پاداش ممکن است منجر به واکنش شدید استفاده کننده در برابر فروش شود.
۳) ویروسی حیاتی : افراد می خواهند تا در تجربیات خود با کسانی شریک شوند که به محصولات معین و ویژه ای نیاز دارند. فرد الف میخواهد در تجربه یک محصول با فرد ب شریک شود و فرد ب نیاز به محصول دیگر دارد و الی آخر.
۴) ویروسی مار پیچی : افراد می خواهند تا در تجربیات شاد، و یا جالب با دیگران شریک شوند. فرد الف میخواهد تجربه خود را با فرد ب در میان بگذارد، به خاطر اینکه او فکر میکند که فرد ب نیز آن موضوع را مثل خودش شاد ، و یا جالب میداند.
۵) ویروسی ناخوشایند : افراد به دیگران درباره تجربیات منفی خود هشدار میدهند. فرد الف محصول را امتحان میکند و در مییابد که محصول خیلی بدی است . سپس او مانع استفاده فرد ب از این محصول می شود.
- مشکلات تبلیغات ویروسی
در اینجا لازم است تا به مشکلات اساسی و کلیدی که در تبلیغات ویروسی مطرح می شود، نیز اشارهای داشته باشیم :
۱) کنترل نام و نشان تجاری : در بعضی موارد افراد ممکن است، پیام را تعدیل یا چیزی را به آن اضافه کنند که این باعث ادراک متفاوت افراد از نام و نشان تجاری شرکت می شود، چیزی که مورد نظر شرکت نبوده است و به این دلیل ممکن است شرکتها کنترلی بر روی نام و نشان تجاری خود نداشته باشند زیرا بسیاری از پیامها ممکن است توسط افرادی غیر از مخاطبان هدف به پایان برسد .
۲) رشد بدون نمودار : تبلیغات ویروسی میتواند به مسیرهای رشد غیر قابل پیشبینی منجر شود. چنین مسیرهای رشدی ممکن است منجر به تغییرات ناگهانی و غیر منتظره در مسیر استراتژیک شرکت شود که میتواند به صورت معمایی حل نشده در آید.
۳) فقدان سنجش و اندازه گیری : کنترل فردی که پست های الکترونیک را دریافت میکند و آنچه را که وی انجام میدهد، برای مدت طولانی دشوار است.
۴) تهدید روابط شخصی : اگر این نوع تبلیغات به صورت اساسی اجرا نگردد، این نوع تبلیغات میتواند درابعاد وسیع باعث خدشه دار کردن موقعیت بازاریاب شود. دریافت یک پست الکترونیک تجاری توسط یک دوست به طور نا خواسته، میتواند باعث از دست رفتن رابطه دوستانه بین او و بازاریاب گردد.(Kirby, 2004)
تبلیغات ارجاعی[۲۰]
در این نوع تبلیغات یک طرف بازاریابی که ممکن است یک سازمان یا حتی یک فرد باشد مشتریان را به وب سایت یکی از شرکت های فروشنده در اینترنت ارجاع میدهد. و هر زمان که مشتری ارجاع داده شده به وب سایت شرکت فروشنده خریدی انجام دهد، عضو رابط کمیسیون دریافت میکند. این روش توسط تعداد زیادی از تجار و تولید کنندگان استفاده می شود. (فخریاسری و فرزانه ، ۱۳۸۴،ص. ۳۴۱)
جمع بندی
در این بخش به انواع شیوه های تبلیغات آنلاین اشاره شد. با بررسی این شیوه ها مشاهده می شود که برخی از این روشها باعث رنجش، توجه، آگاهی و یا باعث تمایل و متقاعد شدن خریدار و دسته ای دیگر باعث کمک به تصمیم خرید و در نهایت خرید و تکرار خرید میشوند. خلاصه این روشها در جدول ۲-۴ ارائه شده است :
جدول ۲-۴: تاثیر انواع روش های تبلیغات بر مراحل مختلف خرید با توجه به ادبیات نظری تحقیق
ردیف
انواع شیوه های تبلیغات
مراحل خرید
۱
تبلیغات موبایلی(Turban et al,2007)
آگاهی از مشخصات، ویژگی ها و خصوصیات محصول
۲
تبلیغات از طریق پست الکترونیکی (فرزاد، ۱۳۸۵)
۳
بنرهای ثابت(فرزاد ،۱۳۸۵)
۴
موتورهای جستجوگر( گرامی ،۱۳۸۲)
۵
تبلیغات موبایلی مبتنی بر اجازه (Tsang et al,2004)
جستجوی عرضه کننده
۶
تبلیغات از طریق پست الکترونیکی(فرزاد ،۱۳۸۵)
۷
بنرهای متحرک و تعاملی (فرزاد ،۱۳۸۵)
۸
موتورهای جستجوگر (گرامی ،۱۳۸۲)
۹
تبلیغات موبایلی( Turban et al,2007)
۱۰
وب سایت Boudreau andWatson (2006)
۱۱
تبلیغات ارجاعی(فخریاسری و فرزانه ، ۱۳۸۴)
۱۲
بنرهای تعاملی (فرزاد ،۱۳۸۵)
خرید نهایی
۱۳
تبلیغات ویروسی (فخریاسری و فرزانه ، ۱۳۸۴)
۱۴
تبلیغات موبایلی(Turban et al,2007)
در قسمت بعد رفتار مصرف کننده و عوامل مؤثر بر آن ، فرایند تصمیم گیری برای خرید و تاثیر تبلیغات در رفتار مصرف کننده ارائه خواهد شد :
رفتار مصرف کننده
بررسی رفتار مصرف کننده عبارت است از بررسی و مطالعه رفتار یک فرد هنگام مراوده با یک محیط رفتار مصرف کننده هنگامی که یک فرد با محیط خود برخورد میکند بروز میکند. به عبارت دیگر رفتار مصرف کننده به مطالعه کلیه فرایند های انتخاب ، استفاده، کنارگذاری محصولات و خدمات، تجارب و یا ایده ها توسط افراد گروه ها و سازمان ها به منظور ارضای نیازها و نیز بررسی تاثیرات این فرایندها بر مشتری و جامعه می پردازد. فعالیت های بازاریابی مانند تبلیغات بازرگانی و عوامل سیاسی و اجتماعی مانند فرهنگ و فامیل، عواملی است که در رفتار مصرف کننده تاثیر میگذارد. (Zicmund and Damico, 2001, p. 42)
عوامل کلی مؤثر بر رفتار مصرف کننده
به طور کلی می توان عواملی که بر رفتار مصرف کننده تاثیر میگذارد را به چهار دسته تقسیم کرد(کاتلر، ۱۹۹۹،ص. ۷۵)
عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل شخصی و عوامل روانی.
عوامل فرهنگی
عوامل فرهنگی میتوانند گسترده ترین و ژرف ترین تاثیرات را بر رفتار مصرف کننده بگذارند بازاریاب باید نقشی را درک کند که بر فرهنگ خریدار، خرده فرهنگ ها و طبقه اجتماعی وی اثر میگذارد.
فرهنگ
فرهنگ از اصلی ترین علت های خاص برای رفتار فرد است. انسان بسیاری از رفتارهای خود را از محیط پیرامون خود می آموزد. هر گروه یا جامعه یا کشور یک فرهنگ خاص خود را دارد. اگر بازاریاب نتواند این اختلاف های فرهنگی را شناسایی نماید و در شرایط مختلف خود را با آن ها وفق دهد اشتباهات جبران ناپذیری رخ میدهد که محکوم به شکست خواهد بود.
خرده فرهنگ ها
جامعه دارای تعداد خرده فرهنگ ها یا گروه هایی از مردم با سیستم های ارزشی مشترک هستند که آن ها را بر اساس تجربه مشترک زندگی و قرار گرفتن در وضعیت مشابه به دست آورده اند. این زیر مجموعه فرهنگی عبارت است از ملیت، مذهب، نژاد، ناحیه جغرافیایی.