تجزیه و تحلیل داده ها برای بررسی صحت و سقم فرضیه ها برای هر نوع تحقیقی از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع موردتحقیق میباشد؛ تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلیترین و مهمترین بخشهای تحقیق محسوب می شود. داده های خام با بهره گرفتن از فنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفادهکنندگان قرار می گیرند. در این فصل داده های تحقیق در دو بخش توصیف داده ها و آزمون های استنباطی داده ها ، تجزیهوتحلیل شده تا شواهدی برای قبول یا رد فرضیه های تحقیق فراهم شود. در سطح آمار توصیفی از جداول یک بعدی، دو بعدی، فراوانی، درصد، میانگین و ترسیم جداول استفاده شده است. با توجه به این که بخشی از پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت طراحی شده است و نیز متغیرها تبدیل به عامل شدهاند، لذا متغیرها در سطح فاصلهای مورد سنجش قرار گرفته است. بدینسان، در آمار استنباطی به منظور پاسخگویی به سؤالات پژوهشی از آزمون t دو گروهی مستقل و تحلیل واریانس و کایدو استفاده شده است.
۴-۲ توصیف داده ها
به منظور آشنایی بیشتر با ماهیت متغیرهای تحقیق لازم است قبل از تحلیل داده ها به توصیف آن پرداخته شود چراکه توصیف آماری داده ها مقدم بر استنباط آماری است و به تشخیص الگوهای حاکم بر داده ها کمک می کند. این بخش همان طورکه اشاره کردیم به ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه آماری توجه دارد و با بهره گرفتن از شاخص های توصیفی، از قبیل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد، به توصیف و طبقه بندی این ویژگیها پرداخته می شود.
جدول ۴-۱، توزیع فراوانی جنسیت افراد
شاخص
جنسیت
فراوانی
درصد
زن
۶۵
۹/۲۴
مرد
۱۹۶
۱/۷۵
مجموع
۲۶۱
۱۰۰
همانطور که در جدول ۴-۱، ملاحظه می شود، بیشترین فراوانی را مردان با ۱/۷۵ درصد فراوانی و کمترین تعداد را زنان با ۹/۲۴ درصد فراوانی دارا میباشند.
در جدول ۴-۲، توزیع فراوانی گروه تحصیلی و دانشگاه مربوطه اساتید و دانشجویان دکتری ارائه می شود.
جدول ۴-۲، توزیع فراوانی گروه تحصیلی و دانشگاه اساتید و دانشجویان دکتری
گروه
دانشگاه
علوم انسانی
علوم پایه
علوم مهندسی
مجموع
فراوانی
درصد
فراوانی
درصد
فراوانی
درصد
فراوانی
درصد
علامه طباطبایی
۴۳
۵/۱۶
۱۹
۳/۷
۲
۸/۰
۶۴
۵/۲۴
بهشتی
۲۰
۷/۷
۷
۷/۲
۱۰
۸/۳
۳۷
۲/۱۴
تهران
۱۹
۳/۷
۴
۵/۱
۴
۵/۱
۲۷
۳/۱۰
امیرکبیر
۰
۰
۴
۵/۱
۱۵
۷/۵
۱۹
۳/۷
تربیت مدرس
۱۵
۷/۵
۲۳
۸/۸
۱۰
۸/۳
۴۸
۴/۱۸
مؤسسه برنامه ریزی و پژوهش آموزش عالی
۴
۵/۱
۰
۰
۰
۰
۴
۵/۱
آزاد
۴۵
۲/۱۷
۹
۴/۳
۸
۲/۳
۶۲
۸/۲۳
مجموع
۱۴۶
۹/۵۵
۶۶
۳/۲۵
۴۹
۸/۱۸
۲۶۱
۱۰۰
همانطور که در جدول ۴-۲، ملاحظه مینمایید، نمونه موردبررسی در سه گروه علومانسانی، علومپایه و علوممهندسی میباشند؛ فراوانی نمونه ها در دانشگاه علامه طباطبایی در مجموع ۵/۲۴ درصد میباشد که ۵/۱۶ درصدشان علومانسانی، ۳/۷ درصدشان علومپایه و ۸/۰ درصد دیگر علوممهندسی میباشند؛ فراوانی در دانشگاه بهشتی ۲/۱۴ درصد میباشد که ۷/۷ درصدشان علومانسانی، ۷/۲ درصدشان علومپایه و ۸/۳ درصد دیگر علوممهندسی میباشند؛ فراوانی در دانشگاه تهران ۳/۱۰ درصد میباشد که ۳/۷ درصدشان علومانسانی، ۵/۱ درصدشان علومپایه و ۵/۱ درصد دیگر علوممهندسی میباشند؛ فراوانی در دانشگاه امیرکبیر ۳/۷ درصد میباشد که ۵/۱ درصدشان علومپایه و ۷/۵ درصد دیگر علوممهندسی میباشند؛ فراوانی در دانشگاه تربیت مدرس۴/۱۸ درصد میباشد که ۷/۵ درصدشان علومانسانی، ۸/۸ درصدشان علومپایه و ۸/۳ درصد دیگر علوممهندسی میباشند؛ فراوانی در مؤسسه برنامه ریزی و پژوهش آموزش عالی ۵/۱ درصد میباشد که علومانسانی میباشند؛ ؛ فراوانی در دانشگاه آزاد ۸/۲۳درصد میباشد که ۲/۱۷ درصدشان علومانسانی، ۴/۳درصدشان علومپایه و ۱/۳ درصد دیگر علوممهندسی میباشند؛ درمجموع ۹/۵۵ درصد علومانسانی، ۳/۲۵ درصد علومپایه و ۸/۱۸ درصد علوممهندسی میباشند.
جدول ۴-۳، توزیع فراوانی مرتبه دانشگاهی افراد
شاخص
مرتبه دانشگاهی
فراوانی
درصد
استاد
۱۳
۰/۵
دانشیار
۲۸
۷/۱۰
استادیار
۱۰۵
۲/۴۰
مربی
۱۰
۸/۳
دانشجوی دکتری
۱۰۵
۲/۴۰
مجموع
۲۶۱
۱۰۰
مندرجات جدول ۴-۳ توزیع فراوانی مرتبه دانشگاهی افراد را نشان میدهد، بیشترین فراوانی را مرتبهدانشگاهی استادیار و دانشجویدکتری با ۲/۴۰درصد فراوانی دارا میباشند، ۷/۱۰ درصد افراد دانشیار، ۵ درصد استاد و ۸/۳ درصد مربی میباشند.
جدول ۴-۴، توزیع فراوانی سابقهتدریس اساتید و دانشجویان دکتری
شاخص
سابقه تدریس
فراوانی
درصد
کمتر از ۵ سال
۱۱۹
۶/۴۵
۱۰- ۵ سال
۴۳
۵/۱۶
۱۶-۱۱ سال
۳۲
۳/۱۲
۲۲-۱۷ سال
۳۶
۸/۱۳
۲۸-۲۳ سال
۱۳
۰/۵
۳۴-۲۹ سال
۱۱
۲/۴
بیشتر از ۳۴ سال
۷
۷/۲
مجموع
۲۶۱
۱۰۰
مندرجات جدول ۴-۴ سابقه تدریس شرکت کنندگان در پژوهش را نشان میدهد، بیشترین فراوانی را افرادیکه کمتر از ۵ سال سابقهتدریس دارند با ۶/۴۵ درصد فراوانی دارا میباشند، ۵/۱۶ درصد ۱۰-۵ سال سابقهتدریس دارند، ۳/۱۲ درصد ۱۶-۱۱ سال سابقه، ۸/۱۳ درصد ۲۲-۱۷ سال سابقه، ۵ درصد ۲۸-۲۳ سال سابقه، ۲/۴ درصد ۳۴-۲۹ سال سابقه و ۷/۲ درصد افراد بیشتر از ۳۴ سال سابقهتدریس دارند.
با توجه به اینکه مقیاس بخشی از سؤالات پرسشنامه اسمی میباشد، در اینجا جدولهای توزیع فراوانی مربوط به این سؤالات نشان داده می شود.
جدول ۴-۵، توزیع فراوانی پاسخ های اساتید و دانشجویان دکتری به شیوه آزمون دانشجوی دکتری
گروه
دانشگاه
متمرکز
نیمه متمرکز
غیرمتمرکز
مجموع