گرایش :جزا و جرم شناسی
دانشگاه آزاد اسلامی
واحدقم
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسی
عنوان:
تحلیل بزه نسل کشی از منظر حقوق بین المللی کیفری با تأکید
بر وقایع کشورهای میانمار و سوریه
استاد راهنما:
جناب آقای دکتر محسن قدیر
زمستان ۱۳۹۴
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
چکیده أ
فصل اول: کلیات پژوهش ۲
۱-۱-مقدمه ۳
۱-۲-کلیات طرحتحقیق ۳
۱-۲-۱- بیان مسئله ۳
۱-۲-۲- سوال های تحقیق ۶
۱-۲-۲-۱- سوال اصلی ۶
۱-۲-۲-۲- سوالات فرعی ۶
۱-۲-۳- فرضیه ها ۶
۱-۲-۴- پیشینه وضرورت انجام تحقیق ۸
۱-۲-۴-۱- پیشینه تحقیق ۸
۱-۲-۴-۲- ضرورت انجام تحقیق ۱۰
۱-۲-۵- اهداف کلی از انجام تحقیق ۱۰
۱-۲-۶-روش تحقیق و ابزارگرداوری اطلاعات ۱۰
۱-۲-۷- ساختار پژوهش ۱۱
فصل دوم: نسل زدایی ۱۳
۲-۱- چارچوب مفهومی و بنیان های نظری ۱۴
۲-۱-۱- واژه شناسینسل زدایی ۱۴
۲-۱-۱-۱- معنای لغوی نسل زدایی ۱۴
۲-۱-۱-۲- معنای اصطلاحی نسلزدایی ۱۴
۲-۱-۱-۳- مفاهیم متشابه ۱۶
۲-۱-۱-۴- تمایزمفهوم نسل زدایی از مفاهیممتشابه ۱۸
۲-۲- گستره عمومی بحث جنایت نسل زدایی و سیر تاریخی آن ۲۰
۲-۲-۱- سیر تاریخیجنایت نسل زدایی قبل از دو جنگ جهانی ۲۰
۲-۲-۲- سیر تاریخی جنایت نسل زداییبعد از دو جنگ جهانی ۲۲
۲-۲-۲-۱- محکمه نورنبرگ ۲۳
۲-۲-۲-۲- محکمه نظامیتوکیو ۲۸
۲-۲-۲-۳- حمایت ملل متحد از انسانیت و صدور اعلامیه جهانی حقوقبشر ۲۹
۲-۲-۲-۴- طرح کد جنایات علیه صلح و امنیت بشری ۳۳
۲-۲-۲-۵- کشتار جمعی درمیثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ۳۷
۲-۲-۲-۶-کشتار جمعی جرمی بین المللی ۳۹
۲-۲-۲-۷- منع نسل زدایی قاعده ای آمره ۴۰
۲-۳- جرم انگاری نسل زدایی ۴۶
۲-۳-۱- در نظام های ملی ۴۶
۲-۳-۲- در نظام های بین المللی ۵۳
۲-۴- منابع نسل زدایی ۵۸
۲-۴-۱- منابع داخلی ۵۸
۲-۴-۱-۱- نسل زدایی در قانون مجازاتاسلامی مصوب سال۱۳۷۰. ۵۸
۲-۴-۱-۲- نسل زدایی در قانون مجازات اسلامی مصوب۱۳۹۲. ۶۰
۲-۴-۲- منابع بین المللی ۶۰
۲-۴-۲-۱- نسل زدایی در پیش نویس اساسنامه دیوان کیفری بین المللی ۶۰
۲-۴-۲-۲- نسل زدایی در اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی ۶۱
۲-۵-گونه شناسی جلوه های بزه نسل زدایی در پرتو اساسنامه دادگاه کیفریبین المللی ۶۵
۲-۵-۱- نسل زدایی نژادی ۶۵
۲-۵-۲- نسل زدایی قومی ۶۷
۲-۵-۳- نسل زدایی مذهبی ۷۱
۲-۵-۴- نسل زدایی فرهنگی ۷۲
فصل سوم: تحلیل ماهوی ارکان بزه نسل زدایی ۷۴
۳-۱- ارکان و عناصر نسل زدایی ۷۵
۳-۱-۱- عنصر مادی ۷۷
۳-۱-۱-۱-کشتن اعضای گروه ۷۸
۳-۱-۱-۱-۱- مفهوم گروه ۷۸
. ۳-۱-۱-۱-۲- انواع گروه ۷۸
- گروه ملی ۷۹
- گروه قومی ۷۹
- گروه نژادی ۸۰
- گروه مذهبی ۸۰
۳-۱-۱-۱-۲-۱-گروه هایی که از حمایت برخوردارند ۸۱
۳-۱-۱-۱-۲-۱-۱-گروه ملی ۸۱
۳-۱-۱-۱-۲-۱-۲-گروه قومی ۸۵
۳-۱-۱-۱-۲-۱-۳-گروه نژادی ۸۶
۳-۱-۱-۱-۲-۱-۴-گروه مذهبی ۸۸
۳-۱-۱-۱-۲-۲-گروه هایی که از حمایت برخوردار نیستند ۹۰
۳-۱-۱-۱-۲-۲-۱-گروه سیاسی ۹۰
۳-۱-۱-۱-۲-۲-۲-گروه ناتوانان ۹۳
۳-۱-۱-۱-۲-۲-۳-گروه فرهنگی ۹۳
۳-۱-۱-۲- ایراد صدمه شدید جسمانی یا روانی به اعضای گروه ۹۵
۳-۱-۱-۳- تحمیل عمدی شرایط زیستی نامناسبی به گروه که منتهی به زوال جزئی یا کلی آن شود ۹۶
۳-۱-۱-۴- تحمیل اقداماتی به منظور جلوگیری از توالد و تناسل در میان گروه ۹۷
۳-۱-۱-۵- انتقال اجباری اطفال گروه به گروه دیگر ۹۷
۳-۱-۲- عنصر روانی نسل زدایی ۹۸
۳-۱-۲-۱- سوءنیت خاص ۱۰۱
۳-۱-۲-۲- سوءنیت عام ۱۰۲
۳-۱-۲-۳- انگیزه ۱۰۲
۳-۱-۳- عنصر قانونی نسل زدایی ۱۰۵
۳-۲- جنایات علیه بشریت ۱۰۶
۳-۲-۱- جنایت علیه بشریت در پیش نویس اساسنامه دیوان کیفری بین المللی ۱۰۶
۳-۲-۲- جنایت علیه بشریت در اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی ۱۰۷
۳-۳- تفاوت جنایت علیه بشریت با نسل زدایی ۱۰۸
فصل چهارم:ساختار وصلاحیت و اصول ناظر بر رسیدگی به بزه نسل کشی در محاکمبین المللی و سازمان های بین المللی ۱۱۰
۴-۱- رویکرد قضایی سازمان ملل و نهادهای قضایی بین المللی نسبت به نسل کشی ۱۱۱
۴-۱-۱- رویکرد مجمع عمومی شورای امنیت در خصوص نسل زدایی ۱۱۱
۴-۱-۱-۱- مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۱۱۱
۴-۱-۱-۲- رویکرد شورای امنیت در خصوص نسل زدایی ۱۱۳
۴-۱-۲- رویکرد نهادهای قضایی بین المللی در مورد نسل زدایی ۱۱۶
۴-۱-۲-۱- تاسیس نهادهای قضایی صلاحیت دار ۱۱۷
۴-۱-۲-۱-۱- نسل های دادگاه های بین الملل کیفری ۱۱۷
۴-۱-۲-۱-۱-۱- نسل اول: دادگاه نورنبرگ و توکیو ۱۱۷
۴-۱-۲-۱-۱-۲- نسل دوم: دادگاه های یوگسلاوی سابق و رواندا ۱۲۰
۴-۱-۲-۱-۱-۳- نسل سوم: دادگاه های بین الملل کیفریالف، سیرالئونب، کوزووج،تیمور شرقی، لبنانه و کامبوج ۱۲۴
۴-۱-۲-۱-۱-۴- نسل چهارم: دیوان بین المللی کیفری ۱۳۱
۴-۱-۲-۲- نهادهای قضایی مختلط ۱۳۳
۴-۱-۲-۳- نهادهای نظارتی حقوق بشری ۱۳۴
الف. شورای حقوق بشر ۱۳۶
ب. کمیسیون حقوق بشر ۱۳۷
ج. گزارشگران ویژه ی موضوعی ۱۳۸
د. کمیسیون مقام زن ۱۴۰
ر. کمیساریای عالی حقوق بشر ۱۴۰
۴-۲- راه کارهای اجرای عدالت در نسل زدایی ۱۴۱
۴-۲-۱- عدالت کیفری ۱۴۱
۴-۲-۱-۱- تعقیب مرتکبان نسل کشی ۱۴۲
۴-۲-۱-۲- حمایت از زیان دیدگان ۱۴۳
۴-۲-۱-۳- تعقیب کیفری حمایت کنندکان از مرتکبان نسل کشی ۱۴۵
۴-۲-۲- مسئولیت بین المللی دولتها ۱۴۸
الف-منشاء مسؤلیت بینالمللى ۱۴۸
- نقض تعهّدات بینالمللى مربوط به نسلکشى ۱۴۸
ب-قابلیت انتساب نقض تعهّدات بینالمللى در نسلکشى به دولتها ۱۵۱
فصل پنجم: نگرش کلی بر آغاز مخاصمات در سوریه و میانمار ۱۵۴
۵-۱- ساختار سیاسی منازعات قومی و مذهبی در میانمار ۱۵۴
۵-۱-۱- موقعیت ۱۵۵
۵-۱-۲- ساختار سیاسی دولت میانمار ۱۵۵
۵-۱-۳- گروه های قومی و نژادی میانمار ۱۵۷
۵-۱-۴- گروه های مذهبی در میانمار ۱۵۷
۵-۱-۵- منازعات سیاسی ۱۶۳
۵-۱-۶- نسل زدایی و نژاد پرستی در میانمار ۱۶۵
۵-۱-۶-۱- نسل زدایی علیه یک گروه مذهبی ۱۶۵
۵-۱-۶-۲- نسل زدایی علیه یک گروه نژادی ۱۶۷
۵-۱-۷- وظایف جامعه جهانی در قبال نسل زدایی علیه مسلمانان میانمار ۱۶۸
۵-۲- ساختار سیاسی منازعات قومی ومذهبی در سوریه ۱۷۰
۵-۲-۱- موقعیت استراتژیک ۱۷۰
۵-۲-۱-۱- ساختار سیاسی دولت سوریه ۱۷۲
۵-۲-۱-۲- گروه های مذهبی در سوریه ۱۷۳
۵-۲-۱-۳- گروه های قومی و نژادی در سوریه ۱۷۶
۵-۲-۱-۴- وجود منافع قدرت های بزرگ ۱۷۶
الف. منافع استراتژیکی ایران در سوریه ۱۷۷
ب. منافع ترکیه از بحران سوریه ۱۷۹
ج. منافع آمریکا در سوریه: ۱۸۰
د: منافع عربستان در سوریه ۱۸۴
ر: مواضع و منافع روسیه در مورد سوریه ۱۸۸
۵-۲-۲- نسل زدایی در سوریه ۱۸۹
۵-۲-۲-۱- نسل زدایی علیه گروه های مذهبی ۱۸۹
۵-۲-۲-۲- نسل زدایی علیه گروه های قومی ۱۹۰
نتیجه گیری ۱۹۲
منابع و ماخذ ۱۹۴
چکیده
تاریخ بشریت مملو از حوادث و رخدادهای شوم و درد منشیهای غیرقابل تصوری است که حتی ذکرشان باعث شرمساری انسان میگردد. در قرن حاضر میلیونها کودک و زن و مرد قربانی فجایعی شدهاند که وجدان بشری به شدت از آنها یکه خورده و کم توجهی و گاه بیتوجهی محاکم داخلی و بدون مجازات ماندن مرتکبین این جنایات برغم و اندوه بازماندگان و ناظران این وقایع افزوده است. جرم نسل زدایی که به عنوان یکی از مهمترین جرایم بین المللی مورد توجه سازمان ها و مجامع بین المللی قرار گرفته و ابتدا جزئی از جنایت علیه بشریت محسوب میشد، در طول تاریخ همواره جوامع انسانی را مورد تهدید قرار داده و در این راستا به منظور مقابله با این جرم با تلاش مجامع بینالمللی کنوانسیون جلوگیری از نسلزدایی و مجازت آن در سال ۱۹۴۸ به تصویب رسید. در این نوشتار تلاش بر این است که معیارها و ملاکهای جنایت نسلزدایی تببین، و مختصری از تاریخچه و روند شکلگیری آن بیان گردد. در خلال این توضیحات به مسئله سوریه و میانمار و تحولاتی که در این کشورها اتفاق افتاده توجه شده و سعی میشود تا ضمن بیان عناصر تشکیل دهنده جنایت نسلزدایی، به اثبات وقوع این جنایت در این دو کشور پرداخته شود.
واژگان کلیدی: نسلکشی، جنایات علیه بشریت، گروه قومی، گروه مذهبی، دیوان کیفری بین المللی.
فصل اول: کلیات پژوهش
۱-۱-مقدمه
کشتار بی رحمانه و وحشتناک گروههای ملی، قومی، مذهبی و نژادی در طول تاریخ، به ویژه در قرن بیستم، زمینه ساز ورود واژه ی نوظهور نسل کشی به ادبیات حقوق بین الملل جزایی و جرم انگاری آن گردید، چندان که متعاقب وقایع تلخی همچون قتل عام ارامنه در آوریل ۱۹۱۵در ترکیه و قلع و قمع میلیونها نفر در طول جنگهای بین الملل اول و دوم، یک حقوق دادن لهستانی به نام رافایل لمکین در سال ۱۹۳۳و در جریان «پنجمین کنفرانس بین المللی یکنواخت سازی حقوق جزا» در مادرید اسپانیا، واژه ی ژنوسید را ابداع و سپس در سال ۱۹۴۴در کتاب مشهور خود با عنوان «حاکمیت دول محور در اروپای شمالی» به تبیین و تحلیل این جرم پرداخت. سازمان ملل متحد در نخستین سال فعالیت خود در دسامبر ۱۹۴۶ طی قطعنامه ی صادره، با تصریح بر این که «نسل کشی به موجب حقوق بین الملل جرم است و جهان متمدن آن را تقبیح می کند»؛ زمینه ی تصویب کنوانسیون منع و مجازات ژنوسید در دسامبر ۱۹۴۸را فراهم آورد. معهذا منحنی این جنایت بین المللی، همچنان رو به تزاید گذاشت؛ به نحوی که بشریت، شاهد حوادث خون بار دیگری از جمله در یوگسلاوی سابق و رواندا گردید.
۱-۲-کلیات طرحتحقیق
۱-۲-۱- بیان مسئله
نسل زدائی «نسل کشی» از جمله موضوعاتی است که میتوان گفت پیشینهای به قدمت تاریخ داشته است؛ در این ارتباط کمتر فرهنگ و تمدنی را میتوان یافت که در مقابل این عمل شنیع از خود واکنشی نشان ندهد. با این حال، با توجه به اینکه این عمل شنیع ریشه در کنه تاریخ دارد، اما با این وجود، این اصطلاح نوظهور در قرن بیستم، وارد در ادبیات حقوقی و به تبع آن حقوق بین الملل شد و پیرو آن بعد از وقایع تلخی که در این قرن به وقوع پیوست زمینه ساز جرم انگاری این جرم شد. اسناد و مقررات بسیاری را در نیم قرن اخیر- پس از شکل گیری سازمان ملل متحد- میتوان ملاحظه کرد که نسل زدائی و جرایم علیه بشریت و به طور کلی جرایم بین المللی عمدتاً محور بحث مجامع حقوقی در سطح داخلی کشورها و یا در سطح بین المللی است. در عرصه علوم جنایی- بویژه در حوزه حقوق کیفری بین الملل- نسل کشی با توجه به اینکه، از شنیعترین جرائم در صحنه بین المللی میباشد، لذا به شکل کاملاً جدی مورد توجه بوده است. بر این پایه، اندیشمندان و متفکران حقوق کیفری بین الملل، جرایم بین المللی را و به تبع آن نسل زدائی را همواره مورد توجه و تأکید قرار دادهاند. در هر حال، نسل زدائی در این جهان متمدن با چراغ سبز عدهای و سوء استفاده مضاعف ناشی از «شرایط، موقعیت و وضعیت» ویژهای که کشور نسل زدا- از لحاظ ژئوپولیتیک، اقتصادی و پیروی از آنها در مجامع بین المللی دارد- برای برخی از کشورها دارد در فضائی کامل از خفقان صورت میگیرد. از این رو، با آنکه، از منظر حقوق بشر اصولاً به تساوی «برابری» انسانها از لحاظ نژادی، رنگ پوست، مذهب و. تأکید شده است؛ اما با این حال، دائماً این اصل در گوشه و کنار جهان مورد نقض واقع میشود. از جمله میتوان به وقایع و جنایتهای صورت گرفته در کشورهای میانمار و سوریه که نمادی از نسل کشیهای وحشیانه در جهان متمدن امروزی میباشد؛ که در بایکوت خبری و غولهای رسانهای و سکوت قدرتهای بزرگ و نهادهای حقوق بشر صورت میپذیرد. جنایتهای وحشتناکی که در میانمار به جرم اینکه مسلمانان در اقلیّت مذهبی بودند و مورد طرد حکومت و اکثریت مذهبی جامعه میانمار قرار داشتند؛ به وحشیانهترین شکل ممکن مورد آزار و اذیت و قتل عام میشدند و در سوریه نیز اقلیت مذهبی افراطی با کمک افراطیون دیگر کشورها جنایتهای وحشتناکی را بر اکثریت غالب این کشور روا داشتهاند؛ که در ادامه به طور مفصل به آن پرداخته خواهد شد.
بر این اساس، با وجود ضمانت اجراهای موجود باید ضمانت اجراهای محکمتر و بازدارندهتری از سوی محاکم بینالمللی، بالاخص سازمان ملل در خصوص جرایم بین المللی به طور خاص نسل کشی پیش بینی گردد. البته، باز هم به نظر میرسد، با در نظر گرفتن ضمانت اجراهای کیفری هر چند محکم و بازدارنده، به دلیل وجود منافع برخی از کشورها و گروهها در کشور مورد درگیری و همچنین به دلیل اینکه در مواقعی نسل کشی به دست گروهی انجام میشود که به دلیل ذی نفوذ بودن، یا قدرت بسیار در جامعه ملل هیچ گاه مورد بررسی وحتی هیچ گونه واکنشی در قبال آن انجام نمیشود؛ لذا باید، با اتخاذ تدابیری از نفوذ و سلطه قدرتهای بزرگ و صاحب مسند در صحنه بین الملل و محاکم بین المللی جلوگیری کرد. لذا برخی از قدرتهای بزرگ که خود را کدخدایان جامعه جهانی و مُحق و صاحب حق در جامعه ملل میدانند؛ از صدور بسیاری از احکام در شورای امنیت و حتی محاکم بین المللی که به ضرر خود یا منافع خود در دیگر کشورها که ناقص جرایم بین المللی، بالاخص نسل کشی میشوند جلوگیری میکنند. از این رو خود باعث میشود که منحنی این جنایات با حمایت گروهها و کشورهایی که دارای منافع در کشور ناقص نسل کشی میباشند همچنان رو به تزاید است. معهذا، وجود قوانین مدون، از جمله، اساسنامه کنوانسیون رم و کنوانسیون منع نسل کشی و دیگر قوانین موجود در این زمینه، زمینه ساز و سبب از بین رفتن و کاهش این جرم نشده است.
در هر شکل، در عرصه حقوق کیفری به ویژه حقوق کیفری بین المللی، با وجود گذشت بیش از شصت سال از کاربرد کلمه نسل کشی در ادبیات حقوق بین المللی کیفری این کلمه، به لحاظ کلّیت و شمول بر مصادیق متعدد، به نظر میرسد هنوز ابهامات متعددی در آن وجود دارد که به آنها اشارهای نشده است. فلذا بررسی و تحلیل هرچه بیشتر جرم نسل کشی در حقوق کیفری بین المللی و کنوانسیون منع نسل کشی به عنوان یک جرم شنیع و ضد بشری ضروری به نظر میرسد، هر چند در برخی معاهدات، مواثیق یا حتی مقررات بین المللی تلاش شده است تا حدی از این ابهام کاسته شود؛ از جمله در اساسنامه دادگاه نوظهور کیفری (ICC) در قلمرو صلاحیت ذاتی دادگاه، از جنایت نسل کشی و مصادیق یا جلوههای آن، به عنوان یکی از مبانی قانونی تعیین صلاحیت کیفری آن یاد شده است. البته قواعد حاکم بر نظام دادرسی در این ارتباط و نیز رویّهی قضائی بین المللی، امروزه در ارتباط با این جرم، تغییرات و تعدیلات بسیاری یافته است.
فلذا تبیین چالشهای قانونی، قضائی و نظری در نظام عدالت کیفری بین المللی در قبال نسل کشی و نیز ارائه راهکارهای علمی و عملی موثر جهت خروج از این چالشها واجد رهیافتهای بسیاری است.
۱-۲-۲- سوال های تحقیق
سوالات این پژوهش را می توان در دو قالب اصلی و فرعی مطرح نمود:
۱-۲-۲-۱- سوال اصلی
- رویکرد مجامع و سازمان های بین المللی در قبال نسل کشی در کشورهای میانمار و سوریه چیست؟
۱-۲-۲-۲- سوالات فرعی
- چالش فراروی کشورهای میانمار و سوریه در قبال نسلکشی چیست؟
- مهمترین راهبرد اساسی و قابل طرح به منظور پیشگیری از وقوع جنایت نسلکشی یا کاهش روند فزایندۀ وقوع آن در میانمار و کشورهای اسلامی به ویژه سوریه چیست؟
۱-۲-۳- فرضیه ها
با توجه به سوالات مظرح شده می توان فرضیات تحقیق را به صورت زیر عنوان نمود:
- به نظر میرسد رویکرد مجامع و سازمانهای بینالمللی در قبال جنایت نسلکشی در کشورهای میانمار و سوریه، به دلیل وجود منافعی که برخی از کشورهای قدرتمند و صاحب مسند در صحنۀ بینالملل در کشورهای میانمار و سوریه دارند، اجازه بررسی و واکنش مناسب را در قبال نسل کشی را نمیدهند.
- با اشاره به این نکته که چالش فراروی کشورهای میانمار و سوریه در قبال نسلکشی متفاوت میباشد به نظر میرسد در کشور میانمار چالش فراروی این کشور در قبال نسلکشی مسلمانان، در اقلیت قرارداشتن این گروه در این کشور میباشد اما در کشور سوریه گروه های مذهبی افراطی این کشور به بهانه مخالفت با حکومت و دولت و براندازی آن به کمک افراطیون دیگر کشورها مرتکب این جنایت فجیع در قبال دیگر گروههای مذهبی شدهاند.
- به نظر میرسد مهمترین راهبرد اساسی و قابل طرح به منظور پیشگیری از وقوع جنایت نسلکشی یا کاهش روند فزایندۀ وقوع آن در میانمارکشورهای اسلامی و کشورهای اسلامی بویژه سوریه ایجاد ارتباط و اتحاد میان کشورهای اسلامی به دور از مسائل فرقهای موجود میان خود و با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از جمعیت، وسعت و انرژی جهان اختصاص به کشورهای اسلامی دارد؛ لذا لزوم ایجاد نهادهایی خاص در چارچوب توافق بین کشورهای اسلامی برای رسیدگی به چنین جنایاتی میتواند راهکاری مناسب برای جلوگیری از این جنایات فجیع در کشورهای اسلامی میباشد.
۱-۲-۴- پیشینه وضرورت انجام تحقیق
۱-۲-۴-۱- پیشینه تحقیق
در خصوص موضوع پژوهش خود کارهای متفاوتی صورت گرفته است به دلیل جلوگیری از اطاله کلام به چند مورد از این کارها اشاره خواهیم کرد:
- پایان نامه کارشناسی راشد با عنوان ژنوساید فرهنگی در نظام حقوق بین الملل معاصر توسط علیرضا روستایی در سال ۱۳۹۰ در دانشگاه پیام نور تهران دفاع گردید. وی عنوان نمود که، بسیاری از متخصصین ژنوساید بر این امر تاکید داشته اند که ژنوساید عمدتاً و شاید هم اصولاً معادل کشتار فیزیکی است و به هر حال، گروه دیگر – از جمله رافائل لمکین، واضع اولیه اصطلاح ژنوساید، و اکثر تدوین کنندگان پیش نویس کنوانسیون سازمان ملل متحد راجع به منع ژنوساید- قتل عام و کشتار فیزیکی را تنها یکی از انواع طرح های ژنوسایدی می دانند. این گروه بر نابودی گروه به عنوان یک واحد اجتماعی – فرهنگی که ضرورتاً و عمدتاً به معنی محو فیزیکی اعضای آن گروه نیست تاکید دارند.
- پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی نسل کشی در حقوق بین الملل با تاکید بر قضیه حلبچه توسط طار آریا در سال ۱۳۹۰ در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز ارائه گردید. وی عنوان نمود که، جرم نسلکشی که به عنوان یکی از مهمترین جرایم بینالمللی مورد توجه سازمانها و مجامع بینالمللی قرار گرفته، در طول تاریخ همواره جوامع انسانی را مورد تهدید قرار داده و در این راستا به منظور مقابله با این جرم، با تلاش مجامع بینالمللی، کنوانسیون جلوگیری از نسلکشی و مجازات آن در سال ۱۹۴۸ به تصویب رسید.
- پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان سیاست جنایی سازمان ملل در قبال نسل کشی توسط محمدجواد جاویدزاده در سال ۱۳۹۱ در دانشگاه پیام نور تهران دفاع گردید. بیان شد که، سازمان ملل برای مبارزه با نسل کشی مانند بسیاری از موضوعات حقوق بین الملل روند تدریجی توسعه و تکامل را طی کرده و رویکردهای آن از کارآمدی نسبی برخوردارند امّا انسجام کافی ندارند. در عین حال، سیاست جنایی سازمان ملل برای مبارزه با نسل کشی آشفته و بحرانی نیست. برداشت و استنتاج کلّی این است که سیاست جنایی سازمان ملل برای مبارزه با نسل کشی به عنوان یک سیستم یا نظام تعریف نشده است. سازمان ملل متّحد برای جلوگیری از افتادن در ورطه آشفتگی و بحران سیاست جنایی برای مبارزه با نسل کشی، باید با در نظر گرفتن نارسایی رویکردها و با استفاده از دستاوردهای حقوق بین الملل عرفی به ویژه عزم و اعتقاد حقوقی دولت ها برای مبارزه با این پدیده شوم، از نو سیاست جنایی را نظام مند تعریف و مهندسی کند؛ به گونه ای که در این مهندسی جدید، بین رویکردهای مختلف آن ارتباط و انسجام منطقی برقرار و راهبرد جهانی مقابله با نسل کشی با اولویّت های مشخّص تدوین شود.
- مقاله بررسی نسل کشی در غزه با نگاهی به اسناد بین المللی حقوق بشر توسط مریم لواسانی در سال ۱۳۸۸ در مجله گواه ارائه گرید. وی بیان کرد که، همانطور کـه میدانیم در جنگ ۲۲ روزهای که در غزه اتفاق افتاد، رژیم صهیونیستی اقدام به محاصره جمعیت غیرنظامی در غزه و سـپس مورد هدف قرار دادن آنها و حمله به این سرزمین نمود. با این کار، مردم فلسطینی در معرض کـبود شدید(قحطی)مواد غذایی و دارویی و سـوخت(به مـنظور تولید انرژی) قرار گرفتند، به صورتی که دیگر بیمارستانهای غزه قادر به پذیرش و درمان محرومان نبودند ودر صورت پذیرش هم، به دلیل نبود دارو و تجهیزات پزشکی، بسیاری از زخمیها جان خود را از دست میدادند. در کنار آن، طی ۲۲ روز، حدود ۱۳۰۰ نفر از مردم غـزه کشته و بیش از ۴۵۰۰ نفر زخمی شدند. این تعداد تلفات به علاوه از بین رفتن ساختارها و تأسیسات زیربنایی و آواره شدن بسیاری از مردم در کنار محاصره، وقوع یک نسلکشی را به ذهن متبادر میسازد. هرچند احراز جرم نسلکشی براساس اسناد مربوط، کنوانسیون مـنع و مـجازات نسلکشی و اساسنامه دیوان کیفری بین المللی، دشوار است.
۱-۲-۴-۲- ضرورت انجام تحقیق
امروزه دائماً این اصل در گوشه و کنار جهان مورد نقض واقع میشود. از جمله میتوان به وقایع و جنایتهای صورت گرفته در کشورهای میانمار و سوریه که نمادی از نسل کشیهای وحشیانه در جهان متمدن امروزی میباشد؛ که در بایکوت خبری و غولهای رسانهای و سکوت قدرتهای بزرگ و نهادهای حقوق بشر صورت میپذیرد. با دقت در این مورد می توان به ضرورت انجام این تحقیقات اشاره نمود.
۱-۲-۵- اهداف کلی از انجام تحقیق
اهداف این پژوهش به قرار زیر می باشد:
- تبیین و تحلیل بزه نسل کشی از منظر حقوق کیفری بین المللی و تعیین جایگاه آن در عرصه حقوق کیفری بینالمللی؛ اعم از شکلی و ماهوی.
- رفع ابهامات و چالشهای نظری موجود در خصوص موضوع- تا حد توان و رسیدن به نتایج راهبردی.
- تحقیق و بررسی در خصوص اینکه، آیا در دو کشور مبحوث عنه نسل زدائی صورت گرفته یا خیر
تعداد صفحه : ۲۳۴
قیمت : بیست و هفت هزار تومان