پایان نامه حقوق گرایش عمومی:بررسی تطبیقی ساز و کارهای کنترل نقض قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه ارسال شده در 16 فروردین 1399 توسط فاطمه کرمانی در بدون موضوع پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق دانشگاه شیراز واحد بین الملل پایان نامه دوره کارشناسی ارشد حقوق گرایش عمومی عنوان: بررسی تطبیقی ساز و کارهای کنترل نقض قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه استاد راهنما: دکتر محمد امامی تلارمی برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود تکه هایی از متن به عنوان نمونه : فهرست مطالب: چکیده ای موجز و مختصر از تحقیق به کوشش رمضان الطافی.۹ *انگیزه انتخاب موضوع.۱۱ *هدف از انتخاب موضوع۱۲ *سوالهای مطرح در تحقیق۱۳ *فرضیه های تحقیق.۱۴ *سابقه علمی موضوع بحث.۱۵ *روش تحقیق(کتابخانه ای-مصاحبه ای)۱۶ *سازماندهی تحقیق۱۷ *پیشگفتار ۱۸ *فصل اول:(کلیات) -۲۱ ۱-۱)حقوق اساسی ۲۲ ۲-۱)ویژگیهای لازم برای حقوق اساسی .۲۵ ۳-۱)اقسام قوانین اساسی .۲۶ ۴-۱)تفکیک قوا-اختلاط قوا-همکاری قوا.۲۸ ۵-۱)کنترل قوا در سیستمهای مختلف حکومتی۳۵ *فصل دوم: سازوکارهای کنترل و نظارت بر قانون اساسی.۹۳-۳۹ *بخش اول:کنترل و نظارت ۵۳-۳۹ ۱-۲)کنترل و نظارت حقوقی۳۹ ۲-۲)سیر تاریخی کنترل و نظارت بر قوانین اساسی.۳۹ ۳-۲)انواع و اقسام کنترل و نظارت.۵۴-۴۴ بند۱)نظارت تاسیسی۴۴ بند۲)نظارت استطلاعی.۴۴ بند ۳)نظارت استصوابی۴۵ بند۴)نظارت پیشینی۴۶ بند۵)نظارت پسینی.۴۷ بند۶)نظارت سیاسی۴۹ بند ۷)نظارت قضایی.۵۰ بخش دوم:خبرگان رهبری(از بعد نظارتی). ۷۰-۵۴ بند۱)مجلس خبرگان از بعد نظارتی:۵۴ بند ۲)وظایف مجلس خبرگان رهبری:۵۴ بند۳)انتخاب رهبری.۵۶ بند۴)عزل رهبری:۶۰ بند۵)نظارت بر رهبری:۶۱ بند۶)وضع قوانین مجلس خبرگان و تفسیر آنها:.۶۷ بخش سوم:کمیسیون اصل ۹۰۸۴-۷۱ بند۱)تقسیم قوا۷۱ بند۲)نظارت بر اعمال قوای سه گانه۷۱ بند۳)نکاتی در رابطه با اصل ۹۰ قانون اساسی۷۳ بند۴)منابع قانونی اصل ۹۰ قانون اساسی.۷۴ بند۵)تشکیلات-صلاحیت و اختیارات کمیسون اصل ۹۰.۷۷ بند ۶)سازمان بندی کمیسیون اصل ۹۰.۸۱ بند۷)تصمیمات کمیسیون اصل ۹۰۸۳ بخش چهاروم:دیوان عدالت اداری.۸۵ بخش پنجم: سازمان بازرسی کل کشور.۸۹ *فصل سوم:مطالعه تطبیقی سازو کارهای کنترل بر موارد نقض قانون اساسی در ج.ا.ایران و جمهوری ترکیه۱۴۶-۹۴ بخش اول: ساختار و ترکیب نهاد کنترلی و نظارتی در ایران۹۶ بخش دوم: نظام حقوقی جمهوری ترکیه۱۰۲ بخش سوم:ساختار و تشکیلات شورای نگهبان و دادگاه قانون اساسی ج. ترکیه.۱۱۲ بخش چهاروم:حدود و ثغور نظارت شورای نگهبان.۱۱۹ بخش پنجم:وظایف و اختیارات شورای نگهبان و دادگاه قانون اساسی.۱۲۲ بخش ششم:حدود وظایف و اختیارات دادگاه قانون اساسی ج.ترکیه.۱۳۱ بخش هفتم:آخرین اصلاحات قانون اساسی ج.ترکیه در باب دادگاه قانون اساسی۱۳۷ *نتیجه گیری از بحث و بیان سازوکارها و راه کارهای عملی چگونگی نظارت و کنترل بر موارد نقض قانون اساسی.۱۶۳-۱۴۷ * منابع و مآخذ فارسی – ترکی استانبولی .۱۶۶-۱۶۴ چکیده دادرسی اساسی یکی از بنیادی ترین اصول حقوق اساسی است چه آنکه تضمین کننده وجود و کارکرد قانون اساسی در جوامع مختلف بشری است.بررسی ساز و کارهای نهاد کنترل کننده و نظارت کننده بر حسن اجرای قانون اساسی و جلوگیری از موارد نقض قانون اساسی از جمله ماهوی ترین مفاهیم ذهن نگارنده بوده و هست. نگارنده در ارائه بحث خود به بیان مفاهیمی کلی نظیر حقوق اساسی و ویژگیها و کارکردهای آن در قالب قانون اساسی – کنترل و نظارت- انواع کنترل و نظارت -بررسی نهاد قدرت و انواع اشکال آن در عرصه حکومت بعنوان مقدمه بحث ماهیتی در چارچوب حقوق اساسی پرداخته است و پس از آن به ذکر نظارت و کنترل های غیر قضایی و ساز و کارهای کنترلی بر روند اجرای قانون اساسی و سیر تاریخی – ترکیب-ساختار-عملکرد و کارکرد هریک از این ساز و کارها پرداخته است و پس از آن به بیان نقاط ضعف و قوت شورای نگهبان و دادگاه قانون اساسی بعنوان دو نهاد کنترلی و نظارتی پرداخته ام و در این راستا عملکرد هریک از این دو نهاد را بعنوان متولی دادرسی اساسی سلبی و ایجابی مورد مداقه قرار داده ام و پس از آن نگارنده به بیان پیشنهادات خود جهت نیل هر چه بهتر به کنترل و نظارت و جلوگیری از موارد نقض قانون اساسی پرداخته است و در این گذر ما را به این مهم رهنمون ساخته که نام و عنوان دادرسی اساسی هر آنچه که میخواهد باشد مهم آنست که در نیل به دفاع از حقوق اولیه و اساسی آحاد جامعه و تضمین برخورداری افراد جامعه از این حقوق صرف نظر و بدور از هرکونه نگاه و گرایشی موفق باشد. پیشگفتار: “اضربوا بعض الرای ببعض ان یتولد منه الصواب”[۱] «بگذارید تا تضارب اندیشه ها پدید آید تا از میان آن اندیشه ای نوین جلوه نماید.» از دیر باز آنچه که همواره آرزوی دیرین من بوده و هست همانا پرداختن به این مهم میباشد که در باب حقوق اساسی و نهاد صیانت از آن در سیستم های مختلف حقوقی مطالعه ای هرچند مختصر و موجز داشته باشم که به یمن و برکت تحقیق و تفحص در خصوص پایان نامه تحصیلی ام این فرصت برای من فراهم گردید. همانگونه که میدانیم هر انسانی چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی خود دارای حقوق اولیه و ابتدایی است که این حقوق باید مصون از هرگونه تجاوز و تعدی باشد و صرف نظر از اینکه فرد دارای چه نژاد-مذهب و ملیت و ایدئولژی و .است باید از این حقوق برخوردار باشد لذا از همین نقطه و مکان است که ما به ضرورت وجودی دو مهم پی میبریم که یکی وجود و تبیین این حقوق و دیگری هم نهاد صیانت از وجود و اجرای وجودی این حقوق میباشد چه آنکه در طول گذر زمان در مجرای تاریخ ما همواره شاهد و ناظر آن بوده ایم که حقوق اولیه انسانی بنا به دلایل-تفاسیر و برداشتهای مختلف نه تنها مورد جرح و تعدیل قرار گرفته حتی در خیلی از موارد انسان از این حقوق محروم نیز گشته است لذا درهمین راستا بوده که اندیشمندانی چون کلسن و.اهمیت وجود نهاد کنترل کننده و ناظر اجرای قانون اساسی را به اندازه خود قانون اساسی در نظر می گرفته اند و در همین چارچوب به فکر ایجاد نهاد نظارتی و کنترلی اجرای قانون اساسی افتاده اند. امروزه شاید در کمتر کشوری بتوان ادعا کرد که چنین نهادی وجود ندارد حتی برای ژست دموکراتیک هم که شده اکثر کشورها وجود چنین نهاد نظارتی و کنترلی را در قانون اساسی خود پیش بینی مینمایند و بحث ما در این مقال اینست که ماهیت وجودی این نهاد کنترلی را در دو مدل مختلف (مدل اروپایی و مدل فرانسوی ) بررسی نماییم و به این سوال جواب دهیم که چرا برغم چنین تدابیری هر روز بیش از پیش قوانین اساسی نقض شده و اجرای آن زیر پا گذارده میشود و عمده معضل تحقق این مشکل آیا در شکل و قالب نهاد نظارتی است؟ یا در گستره وظایف و تکالیف آن ؟ و یا در ترکیب اعضاء و نوع نگرش آنها به حقوق اساسی ؟ و یا نقش ایدئولژیها در شکل گیری آنها و یا. بنده در تحقیق خود دو مدل متفاوت از یکدیگر در باب کنترل و نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی یعنی مدل شورایی(فرانسوی) و مدل اروپایی(متمرکز)را مورد بررسی قرارداده ام. در راستای طرح تحقیق خود من ابتدا به بیان کلیاتی تحت لوای مفهوم دولت و اقسام آن و اشکال مختلف حکومت و اعمال حاکمیت – تفکیک و اختلاط و همکاری قوا را به بحث گذرانده ام – بیان حقوق اساسی و ویژگیهای آن و وجوه تمایز آن با قوانین عادی – شرح کنترل و نظارت بلحاظ مفهومی و در گذر سیر تاریخی و بیان مدلهای مختلف نظارتی و کنترلی پرداخته ام و آنگاه پس از این کلیات ومقدمات به بیان و تشریح دو مدل شورایی (هرچند که به نظر نگارنده مدل جمهوری اسلامی بجهت نوع انتصاب اعضاء شورای نگهبان و تاثیر پذیری آن از قوه فائق و سایر دلایل از مدل شورایی یا فرانسوی صرف تبعیت نمی نماید) و مدل اروپایی (جمهوری ترکیه) میپردازم و در این مسیر ساختار- تاریخچه- وظایف و تکالیف هر یک از این دو نهاد و تطبیق و مقایسه آنها با یکدیگر و بیان نقاط ضعف و قوت آنها پرداخته و در پایان با نتیجه گیری از بحث آنرا به پایان می برم. ***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است*** متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه) ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است
پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق دانشگاه شیراز واحد بین الملل پایان نامه دوره کارشناسی ارشد حقوق گرایش عمومی عنوان: بررسی تطبیقی ساز و کارهای کنترل نقض قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه استاد راهنما: دکتر محمد امامی تلارمی برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود تکه هایی از متن به عنوان نمونه : فهرست مطالب: چکیده ای موجز و مختصر از تحقیق به کوشش رمضان الطافی.۹ *انگیزه انتخاب موضوع.۱۱ *هدف از انتخاب موضوع۱۲ *سوالهای مطرح در تحقیق۱۳ *فرضیه های تحقیق.۱۴ *سابقه علمی موضوع بحث.۱۵ *روش تحقیق(کتابخانه ای-مصاحبه ای)۱۶ *سازماندهی تحقیق۱۷ *پیشگفتار ۱۸ *فصل اول:(کلیات) -۲۱ ۱-۱)حقوق اساسی ۲۲ ۲-۱)ویژگیهای لازم برای حقوق اساسی .۲۵ ۳-۱)اقسام قوانین اساسی .۲۶ ۴-۱)تفکیک قوا-اختلاط قوا-همکاری قوا.۲۸ ۵-۱)کنترل قوا در سیستمهای مختلف حکومتی۳۵ *فصل دوم: سازوکارهای کنترل و نظارت بر قانون اساسی.۹۳-۳۹ *بخش اول:کنترل و نظارت ۵۳-۳۹ ۱-۲)کنترل و نظارت حقوقی۳۹ ۲-۲)سیر تاریخی کنترل و نظارت بر قوانین اساسی.۳۹ ۳-۲)انواع و اقسام کنترل و نظارت.۵۴-۴۴ بند۱)نظارت تاسیسی۴۴ بند۲)نظارت استطلاعی.۴۴ بند ۳)نظارت استصوابی۴۵ بند۴)نظارت پیشینی۴۶ بند۵)نظارت پسینی.۴۷ بند۶)نظارت سیاسی۴۹ بند ۷)نظارت قضایی.۵۰ بخش دوم:خبرگان رهبری(از بعد نظارتی). ۷۰-۵۴ بند۱)مجلس خبرگان از بعد نظارتی:۵۴ بند ۲)وظایف مجلس خبرگان رهبری:۵۴ بند۳)انتخاب رهبری.۵۶ بند۴)عزل رهبری:۶۰ بند۵)نظارت بر رهبری:۶۱ بند۶)وضع قوانین مجلس خبرگان و تفسیر آنها:.۶۷ بخش سوم:کمیسیون اصل ۹۰۸۴-۷۱ بند۱)تقسیم قوا۷۱ بند۲)نظارت بر اعمال قوای سه گانه۷۱ بند۳)نکاتی در رابطه با اصل ۹۰ قانون اساسی۷۳ بند۴)منابع قانونی اصل ۹۰ قانون اساسی.۷۴ بند۵)تشکیلات-صلاحیت و اختیارات کمیسون اصل ۹۰.۷۷ بند ۶)سازمان بندی کمیسیون اصل ۹۰.۸۱ بند۷)تصمیمات کمیسیون اصل ۹۰۸۳ بخش چهاروم:دیوان عدالت اداری.۸۵ بخش پنجم: سازمان بازرسی کل کشور.۸۹ *فصل سوم:مطالعه تطبیقی سازو کارهای کنترل بر موارد نقض قانون اساسی در ج.ا.ایران و جمهوری ترکیه۱۴۶-۹۴ بخش اول: ساختار و ترکیب نهاد کنترلی و نظارتی در ایران۹۶ بخش دوم: نظام حقوقی جمهوری ترکیه۱۰۲ بخش سوم:ساختار و تشکیلات شورای نگهبان و دادگاه قانون اساسی ج. ترکیه.۱۱۲ بخش چهاروم:حدود و ثغور نظارت شورای نگهبان.۱۱۹ بخش پنجم:وظایف و اختیارات شورای نگهبان و دادگاه قانون اساسی.۱۲۲ بخش ششم:حدود وظایف و اختیارات دادگاه قانون اساسی ج.ترکیه.۱۳۱ بخش هفتم:آخرین اصلاحات قانون اساسی ج.ترکیه در باب دادگاه قانون اساسی۱۳۷ *نتیجه گیری از بحث و بیان سازوکارها و راه کارهای عملی چگونگی نظارت و کنترل بر موارد نقض قانون اساسی.۱۶۳-۱۴۷ * منابع و مآخذ فارسی – ترکی استانبولی .۱۶۶-۱۶۴ چکیده دادرسی اساسی یکی از بنیادی ترین اصول حقوق اساسی است چه آنکه تضمین کننده وجود و کارکرد قانون اساسی در جوامع مختلف بشری است.بررسی ساز و کارهای نهاد کنترل کننده و نظارت کننده بر حسن اجرای قانون اساسی و جلوگیری از موارد نقض قانون اساسی از جمله ماهوی ترین مفاهیم ذهن نگارنده بوده و هست. نگارنده در ارائه بحث خود به بیان مفاهیمی کلی نظیر حقوق اساسی و ویژگیها و کارکردهای آن در قالب قانون اساسی – کنترل و نظارت- انواع کنترل و نظارت -بررسی نهاد قدرت و انواع اشکال آن در عرصه حکومت بعنوان مقدمه بحث ماهیتی در چارچوب حقوق اساسی پرداخته است و پس از آن به ذکر نظارت و کنترل های غیر قضایی و ساز و کارهای کنترلی بر روند اجرای قانون اساسی و سیر تاریخی – ترکیب-ساختار-عملکرد و کارکرد هریک از این ساز و کارها پرداخته است و پس از آن به بیان نقاط ضعف و قوت شورای نگهبان و دادگاه قانون اساسی بعنوان دو نهاد کنترلی و نظارتی پرداخته ام و در این راستا عملکرد هریک از این دو نهاد را بعنوان متولی دادرسی اساسی سلبی و ایجابی مورد مداقه قرار داده ام و پس از آن نگارنده به بیان پیشنهادات خود جهت نیل هر چه بهتر به کنترل و نظارت و جلوگیری از موارد نقض قانون اساسی پرداخته است و در این گذر ما را به این مهم رهنمون ساخته که نام و عنوان دادرسی اساسی هر آنچه که میخواهد باشد مهم آنست که در نیل به دفاع از حقوق اولیه و اساسی آحاد جامعه و تضمین برخورداری افراد جامعه از این حقوق صرف نظر و بدور از هرکونه نگاه و گرایشی موفق باشد. پیشگفتار: “اضربوا بعض الرای ببعض ان یتولد منه الصواب”[۱] «بگذارید تا تضارب اندیشه ها پدید آید تا از میان آن اندیشه ای نوین جلوه نماید.» از دیر باز آنچه که همواره آرزوی دیرین من بوده و هست همانا پرداختن به این مهم میباشد که در باب حقوق اساسی و نهاد صیانت از آن در سیستم های مختلف حقوقی مطالعه ای هرچند مختصر و موجز داشته باشم که به یمن و برکت تحقیق و تفحص در خصوص پایان نامه تحصیلی ام این فرصت برای من فراهم گردید. همانگونه که میدانیم هر انسانی چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی خود دارای حقوق اولیه و ابتدایی است که این حقوق باید مصون از هرگونه تجاوز و تعدی باشد و صرف نظر از اینکه فرد دارای چه نژاد-مذهب و ملیت و ایدئولژی و .است باید از این حقوق برخوردار باشد لذا از همین نقطه و مکان است که ما به ضرورت وجودی دو مهم پی میبریم که یکی وجود و تبیین این حقوق و دیگری هم نهاد صیانت از وجود و اجرای وجودی این حقوق میباشد چه آنکه در طول گذر زمان در مجرای تاریخ ما همواره شاهد و ناظر آن بوده ایم که حقوق اولیه انسانی بنا به دلایل-تفاسیر و برداشتهای مختلف نه تنها مورد جرح و تعدیل قرار گرفته حتی در خیلی از موارد انسان از این حقوق محروم نیز گشته است لذا درهمین راستا بوده که اندیشمندانی چون کلسن و.اهمیت وجود نهاد کنترل کننده و ناظر اجرای قانون اساسی را به اندازه خود قانون اساسی در نظر می گرفته اند و در همین چارچوب به فکر ایجاد نهاد نظارتی و کنترلی اجرای قانون اساسی افتاده اند. امروزه شاید در کمتر کشوری بتوان ادعا کرد که چنین نهادی وجود ندارد حتی برای ژست دموکراتیک هم که شده اکثر کشورها وجود چنین نهاد نظارتی و کنترلی را در قانون اساسی خود پیش بینی مینمایند و بحث ما در این مقال اینست که ماهیت وجودی این نهاد کنترلی را در دو مدل مختلف (مدل اروپایی و مدل فرانسوی ) بررسی نماییم و به این سوال جواب دهیم که چرا برغم چنین تدابیری هر روز بیش از پیش قوانین اساسی نقض شده و اجرای آن زیر پا گذارده میشود و عمده معضل تحقق این مشکل آیا در شکل و قالب نهاد نظارتی است؟ یا در گستره وظایف و تکالیف آن ؟ و یا در ترکیب اعضاء و نوع نگرش آنها به حقوق اساسی ؟ و یا نقش ایدئولژیها در شکل گیری آنها و یا. بنده در تحقیق خود دو مدل متفاوت از یکدیگر در باب کنترل و نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی یعنی مدل شورایی(فرانسوی) و مدل اروپایی(متمرکز)را مورد بررسی قرارداده ام. در راستای طرح تحقیق خود من ابتدا به بیان کلیاتی تحت لوای مفهوم دولت و اقسام آن و اشکال مختلف حکومت و اعمال حاکمیت – تفکیک و اختلاط و همکاری قوا را به بحث گذرانده ام – بیان حقوق اساسی و ویژگیهای آن و وجوه تمایز آن با قوانین عادی – شرح کنترل و نظارت بلحاظ مفهومی و در گذر سیر تاریخی و بیان مدلهای مختلف نظارتی و کنترلی پرداخته ام و آنگاه پس از این کلیات ومقدمات به بیان و تشریح دو مدل شورایی (هرچند که به نظر نگارنده مدل جمهوری اسلامی بجهت نوع انتصاب اعضاء شورای نگهبان و تاثیر پذیری آن از قوه فائق و سایر دلایل از مدل شورایی یا فرانسوی صرف تبعیت نمی نماید) و مدل اروپایی (جمهوری ترکیه) میپردازم و در این مسیر ساختار- تاریخچه- وظایف و تکالیف هر یک از این دو نهاد و تطبیق و مقایسه آنها با یکدیگر و بیان نقاط ضعف و قوت آنها پرداخته و در پایان با نتیجه گیری از بحث آنرا به پایان می برم. ***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است*** متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه) ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است