دانشکده حقوق و الهیات
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
در دادگاهها علاوه بر کادر قضایی که به حل و فصل دعاوی اقامه شده میپردازد،شاهد یک کادر مهم و اساسی دیگر یعنی کادر اداری میباشیم که زمینه را برای صدور و اجرای حکم فراهم مینماید و بدون آن دادرسی قضایی ممکن نیست .این کادر اداری شامل دو بخش کادر دفتری و واحد ابلاغ میشود. کادر دفتری نیز شامل مدیر دفتر، منشی، ثبات (متصدی امور دفتری)، بایگان و در صورت نیاز ماشین نویس میباشد . در سیستم قضایی فعلی ما کادر دفتری تابع قانون استخدام کشوری بوده و تعیین وظایف پست سازمانی هریک از آنها نیز بر اساس دستورالعملها و بخشهای وزارتی صورت میگیرد. مدیر و کارکنان دفتر دادگاه کارهای اداری و دفتری دادگاه را انجام می دهندوبادادرسان همکاری دارند. مأمور ابلاغ نیزبه عنوان عضودیگرکادراداری عهدهدار وظیفه مطلع ساختن مخاطب از مفاد اوراق قضایی طبق تشریفات قانونی میباشد.
ابلاغ با توجه به اینکه یک امر تشریفاتی است ولی به لحاظ اهمیت فراوان آن در روند رسیدگی مبحث دوم ازفصل سوم دادرسی نخستین ق.آ.د.م سال ۱۳۷۹ را به خود اختصاص داده است .
باتوجه به اهمیت و ضرورت کادر اداری در رسیدگیهای قضایی ما در این پژوهش به دنبال بررسی تفصیلی وظایف اختصاصی اعضای کادر اداری دادگاه،اهمیت هر کدام ،میزان تاثیرکادراداری دردادرسی های قضایی،ارتباط اجزای کادراداری بایکدیگرووباکادرقضایی دادگاه میباشیم.
واژگان کلیدی: کادر اداری دادگاه،آیین دادرسی مدنی،تشریفات اداری رسیدگی،سازمان قضایی.
فهرست
مقدمه۱
فصل اول: نقش و وظایف کادر اداری دادگاه از تقدیم دادخواست تا جلسه اول دادرسی.۸
مبحث اول : نقش و وظایف مدیران دفاتر.۹
گفتار اول : ثبت دادخواست.۹
بند اول : دادخواست و ارائه رسید ۹
بند دوم: رساندن دادخواست به نظر رئیس شعبه اول جهت ارجاع۱۱
بند سوم : پذیرش دادخواست ۱۲
بند چهارم: صدور اخطار رفع نقص.۱۸
بند پنجم: صدور قرار رد دادخواست.۲۱
بند ششم: گواهی تطبیق رونوشت با اصل سند ۲۶
بندهفتم : تعیین وقت دادرسی ۲۹
گفتار دوم: ابلاغ دادخواست.۳۰
بنداول: ارسال نسخه ثانی دادخواست برای خوانده .۳۰
بند دوم: تحویل نسخه ثانی دادخواست به خوانده۳۰
بند سوم: انتشار آگهی .۳۱
بند چهارم: اعلام تخلف رئیس دفتر ادارات دولتی یا قائم مقام او در استنکاف از گرفتن اوراق ۳۲
بند پنجم : ارسال اوراق جهت ابلاغ در محل تعیین شده.۳۳
مبحث دوم: وظایف مأمورین ابلاغ ۳۵
گفتار اول: انواع و اقسام مأمورین ابلاغ و اوصاف آنها.۳۵
بند اول: مأمورین ابلاغ به طور عام۳۶
بند دوم: مأمورین ابلاغ به معنی اخص (ضابطین قوه قضاییه)۳۷
بند سوم: سایر مأمورین و وسایل ابلاغ.۳۸
گفتار دوم: وظایف مأمورین ابلاغ و نحوه ابلاغ اوراق قضایی۳۸
بند اول: برگهای مشمول مقررات.۳۸
بند دوم: انواع ابلاغ و شیوه انجام آن.۳۹
مبحث سوم: وظایف اختصاصی سایر اعضای کادر دفتری دادگاه۵۱
گفتار اول: وظایف اختصاصی منشی دادگاه .۵۱
گفتار دوم: وظایف اختصاصی ثبات دادگاه .۵۳
گفتار سوم : وظایف اختصاصی بایگان ۵۶
بند اول : اوراق و پرونده های بایگانی در مراجع قضایی ۵۶
بند دوم : شرایط احراز پست بایگانی ومختصات آن .۵۷
بند سوم: بایگانی جاری۵۸
نتیجهگیری فصل۵۸
فصل دوم:نقش ووظایف کادر اداری دادگاه از جلسه اول رسیدگی تا پایان دادرسی و صدور رأی۶۰
مبحث اول: نقش و وظایف مدیران ۶۱
گفتار اول: وظائف مدیران دفاتر در باب تأمین خواسته .۶۱
بند اول: پرونده را فوری به نظر دادگاه برساند ۶۱
بند دوم : ابلاغ قرارتأمین خواسته .۶۲
گفتار دوم: وظایف مدیران در باب تأمین دلیل و اظهار نامه ۶۲
بند اول : مجری قرار تأمین ۶۲
بند دوم: ابلاغ اظهار نامه.۶۳
گفتار سوم: وظایف مدیران دفاتر در باب اسناد.۶۵
بند اول: خارج نویس کردن سند.۶۵
بند دوم: رساندن سند موردادعای جعل به نظر قاضی دادگاه ۶۶
بند سوم: نگهداری سند مورد ادعای جعل ۶۷
بند چهارم: ارائه کپی از اوراق پرونده به اصحاب دعوا .۶۸
گفتار چهارم: وظایف مدیران دفاتر در باب کارشناسی۶۹
بند اول: صدور اخطاریه برای کارشناس۶۹
بند دوم:گذاشتن نظریه کارشناس در اختیار اصحاب دعوا ۶۹
مبحث دوم: وظایف مأمورین ابلاغ ۷۰
گفتار اول: ابلاغ قرار تأمین خواسته.۷۰
گفتار دوم: ابلاغ دادخواست ورود شخص ثالث۷۱
گفتار سوم: ابلاغ تغییر وقت جلسه دادرسی به طرفین در امر جلب شخص ثالث.۷۱
گفتار چهارم: ابلاغ اظهار نامه.۷۱
گفتار پنجم: ابلاغ دعوتنامه سازش.۷۲
گفتار ششم: ابلاغ ادعای جعلیت سند۷۲
گفتار هفتم: ابلاغ احضاریه به گواه یا گواهان۷۲
گفتار هشتم: ابلاغ موضوع و وقت قرار معاینه محل.۷۲
گفتار نهم: ابلاغ نظر کارشناس.۷۲
مبحث سوم: وظایف اختصاصی سایر اعضای دفتری دادگاه.۷۳
گفتار اول: وظایف اختصاصی منشی دادگاه۷۳
نتیجهگیری فصل۷۳
فصل سوم: نقش و وظایف کادر اداری دادگاه از مرحله صدور رأی تا مراحل اعتراض به رأی.۷۵
مبحث اول: وظایف مدیران دفاتر۷۶
گفتار اول: وظایف مدیران دفاتر درباب رأی ۷۶
بند اول: ابلاغ رأی به اصحاب دعوا ۷۶
بند دوم : ممنوعیت از تسلیم رونوشت دادنامه قبل از امضاء۷۷
بند سوم: انتشار حکم غیابی در روزنامه.۷۸
بند چهارم : ابلاغ رأی تصحیحی ۷۹
مبحث دوم: وظایف مأمورین ابلاغ ۸۰
گفتار اول: ابلاغ رأی .۸۰
گفتار دوم: ابلاغ رأی تصحیحی.۸۱
مبحث سوم: وظایف اختصاصی سایر اعضای دفتری دادگاه.۸۱
گفتار اول: وظایف اختصاصی منشی دادگاه .۸۱
گفتار دوم: وظایف اختصاصی بایگان ۸۲
بند اول: بایگانی مختومه ۸۲
نتیجه گیری فصل.۸۲
فصل چهارم: نقش و وظایف کادر اداری دادگاه از مراحل اعتراض به رأی تا مرحلهی اجرای رأی۸۳
مبحث اول: وظایف مدیران دفات.۸۴
گفتار اول: وظائف مدیران دفاتر در باب درخواست تجدید نظر ۸۴
بند اول: ثبت دادخواست تجدید نظر و ارائه رسید.۸۴
بند دوم: صدور اخطار رفع نقص ۸۶
بند سوم : ارسال یک نسخه از دادخواست تجدید نظر به طرف دعوا .۸۸
گفتار دوم : وظائف مدیران دفاتر در باب فرجام خواهی .۸۹
بند اول: ثبت دادخواست فرجامی و ارائه رسید۸۹
بند دوم: اخطار رفع نقص ۹۱
بند سوم: الصاق قرار رد دادخواست به دیوار دادگاه .۹۳
بندچهارم: ارسال یک نسخه ار دادخواست به طرف دعوا .۹۵
گفتار سوم : وظائف مدیران دفاتر در باب اعاده دادرسی ۹۶
بند اول : وصول دادخواست اعاده دادرسی ۹۶
بند دوم: صدور اخطار رفع نقص .۹۶
گفتار چهارم : وظایف مدیر دفتر دادستان کل کشور.۹۸
بند اول: وصول دادخواست رسیدگی فرجامی ۹۸
بند دوم : صدور اخطار رفع نقص .۹۸
مبحث دوم: وظایف مأمورین ابلاغ.۱۰۱
گفتار اول: ابلاغ نقایص دادخواست تجدید نظر به تجدید نظر خواه.۱۰۱
گفتار دوم: ابلاغ رأی تجدید نظر۱۰۱
گفتار سوم: ابلاغ نقایص دادخواست فرجامی به دادخواست دهنده۱۰۱
گفتار چهارم: ابلاغ قرار رد دادخواست فرجامی۱۰۲
گفتار پنجم: ابلاغ دادخواست فرجام خواهی به طرف دعوا.۱۰۲
گفتار ششم: ابلاغ احضاریه طرفین به دادرسی فرجامی۱۰۲
مبحث سوم: وظایف اختصاصی سایر اعضای دفتری دادگاه۱۰۲
گفتار اول: وظایف اختصاصی منشی دادگاه .۱۰۲
گفتار دوم: وظایف اختصاصی بایگان.۱۰۳
بند اول: بایگانی راکد۱۰۳
بند دوم : شرح وظایف بایگان در خصوص بایگان اوراق و پرونده ها .۱۰۳
الف: اقدامات اولیه بایگان .۱۰۴
ب: تشکیل بدل پرونده ۱۰۵
ج: لفّ پرونده ۱۰۵
د: بایگانی محرمانه در صورت لزوم۱۰۶
ه: نگهداری اسناد مجعول درگاو صندوق۱۰۷
و: ضبط اوراق قضایی و لوایح درپرونده و مراقبت از پرونده ها.۱۰۷
ز: ارسال پرونده مختومه به بایگانی راکد .۱۰۷
ح: دسته بندی برگها ۱۰۸
ط: مرتب کردن اوراق پرونده .۱۰۸
ی: منگنه کردن برگها۱۰۸
ک: لاک و مهر کردن.۱۰۹
ل: قرار دادن پرونده ها در داخل کارتن بند دار ۱۰۹
م: طرز نوشتن پوشه پرونده ها.۱۱۰
ن: قراردادن یادداشت و آدرس محل اقامت اعلامی از سوی اصحاب دعوی در پرونده۱۱۰
ص: طبقه بندی کارتن پرونده ها در کمد یا قفسه .۱۱۱
ض: استخراج پرونده های تعیین وقت شده برای تقدیم به دادگاه ۱۱۱
ع: استخراج پروند های تعیین وقت شده دفتر شعبه .۱۱۱
بند سوم : نکات ویژه ای که هنگام بایگانی کردن برگها باید رعایت شود۱۱۲
بند چهارم : شرایط حفاظت از پرونده ها در بایگانی راکد ۱۱۳
بند پنجم: تعیین تکلیف اسناد وثایق و دستورات قضایی.۱۱۴
نتیجه گیری فصل.۱۱۵
نتیجه گیری کلی۱۱۷
پیشنهادات.۱۲۰
منابع۱۲۱
مقدمه
کارکنان اداری همواره در جریان دادرسی نقش و اهمیتی سازنده دارند. بالندگی دادرسی، تأمین اصول سرعت، دقت و صحت در گرو همت آنهاست. عنصر سازنده این جایگاه مهم مربوط به کارآمدی و توانمندی کارکنان اداری در انجام امور محوله بوده و میباشد. در سال ۱۳۱۰ برای امور دفتری دادگاههای تهران سازمان مخصوصی ایجاد گردید که مبتنی بر اصول تمرکز بود. دستگاههای جداگانهی متمرکز برای هر یک از انواع کارهای دفتری از قبیل ثبت عرایض، تبادل لوایح، ابلاغات، بایگانی، قرائت پروندهها و غیره به وجود آمد که هر یک در سهم خود نزد همه شعب جمعاً مأموریت داشتند. این سازمان با عادات و اخلاق کشور ما سازگار نبود و منشأ اختلال و موجب شکایت گردید. مقررات دادگستری آن را منحل کرد و شعب دادگاهها هر یک مجدداً دارای دفتر و بایگانی مخصوص خود شدند. در آن سازمان اصلاحات سودمندی راجع به طرز تنظیم پروندهها و حفظ اسناد مردم و ایجاد دفاتر مخصوص برای ثبت لوایح و احکام و اظهارنامهها و غیره، تحویل دادن و گرفتن پروندهها و تحریر صورت مجلس دادگاهها و دفتر راکد و دفتر جاری و غیره، مطابق اصول جدید به عمل آمد که اکثر آن هنوز در سازمان قضایی ما معمول و متداول است. البته باید گفت که ابلاغ اوراق قضایی و اجرای احکام محاکم در گذشته توسط کارمندانی انجام میشد که در دفتر دادگاه خدمت مینمودند اما در حال حاضر این وظیفه به واحدهای ابلاغ و اجرای حوزه قضایی محول شده است بنابراین این دو امر به موجب مقررات و در عمل از دفاتر دادگاهها جدا شدند. به موجب ماده ۱۰۶ قانون قدیم آ.د.م. در مواردی مأمور ابلاغ نمیتوانست متصدی امر ابلاغ شود که عبارت بودند از: قرابت نسبی یا سببی تا درجه سوم از طبقه دوم و همچنین وجود دعاوی مدنی و کیفری بین مأمور ابلاغ و شخصی که باید به او ابلاغ انجام شود اما در قانون جدید چنین وضعیتی وجود ندارد. در فرانسه وظایف ابلاغ و اجرا در دست عدهای به نام وابستگان دادگستری است. این عده شأنی همچون وکلا دارند. آنها قبل از اشتغال به امر ابلاغ باید به صورت عملی به مدت دو سال اصول و ضوابط ابلاغ را در مراجع خاص از جمله دفترخانههای رسمی فراگیرند. این عده که صرفاً وظیفه ابلاغ اوراق قضایی و اجرای احکام را بر عهده دارند بر طبق موازین خاص قانونی دارای حقوق کافی هستند و در صورت تخلف در انجام وظایف اداری مسئولیت قانونی دارند. امروزه نیز کادر اداری دادگاه در جریان رسیدگی مدنی نقش اساسی و به سزایی را ایفا مینماید. مطابق ماده ۱۰ ق.ت.د.ع.آ. در هر حوزه قضایی که عبارت است از قلمرو یک بخش یا شهرستان یا نقاط معینی از شهرهای بزرگ یک دفتر دادگاه خواهد بود که در صورت تعدد شعب، یک دفتر کل نیز وجود خواهد داشت. دفتر دادگاه انجام کلیه امور اداری مربوط به پرونده از ثبت آن تا تکمیل و انجام مقدمات و تصمیمات اداری که حسب قوانین بر عهده دفاتر میباشد بر عهده دارد.[۱] کادر دفتری هر شعبه دادگاهی شامل مدیر دفتر، منشی، ثبات، بایگان و در صورت نیاز ماشین نویس میباشد که با توجه به کمبود کادر اداری و امکانات و تجهیزات مورد نظر آنها در وضعیت کنونی، این تعداد چارت سازمانی به ندرت در هر دادگاهی دیده میشود و اغلب شعب دادگاهها با یک نفر مدیر دفتر و یک نفر منشی اداره میشود. این کمبود به قدری محسوس و مشهود است که حتی قاضی دادگاه که برای تقریر اظهارات طرفین و تصمیمات دادگاه و تنظیم صورت جلسات نیازمند یک نفر منشی است، فاقد آن بوده و این کار عمدتاً توسط خود قاضی و بعضاً اصحاب دعوا انجام میشود. این کمبود در حالی است که علیرغم تصریح مادتین ۳۵ و ۳۶ ق. ت. د. ع. ا. در سال ۱۳۷۳ مبتنی بر الزام دولت به استخدام کارمند اداری به تعداد لازم جهت تکمیل اعضای دفتر دادگاهها و تهیه وسایل و تجهیزات لازم برای آنها، هنوز بر طرف نشده و به حد مطلوب نرسیده است. مدیر دفتر دادگاه به عنوان مهمترین عضو اداری دادگاه وظیفه نظارت بر عملکرد سایر اعضای کادر اداری را بر عهده دارد. اگرچه سمت او اداری میباشد اما در تشکیل پرونده و جریان آن تا صدور رأی قاطع دعوا وظایفی بر عهده دارد که بعضی از آنها به وظایف قضایی بیشتر شبیه است از جمله در مورد ناقص بودن دادخواست در مواردی اقدام به صدور قرار رد داخواست مینماید و در سایر موارد با صدور اخطار رفع نقص و عدم تکمیل دادخواست در فرجه معین توسط دادخواست دهنده قرار رد دادخواست را صادر مینماید.[۲]همچنین در قانون جدید آ. د. م. نیز به موجب ماده ۵۳ قرار تأمین با ارجاع رئیس دادگاه میتواند توسط مدیر دفتر اجرا شود. منشی دادگاه امور مربوط به تحریر تقریرات قاضی شعبه و اظهارات طرفین پرونده و شهود و نیز تنظیم و ثبت دفاتر مربوطه در شعبه و انجام مکاتبات لازم میباشد. ثبات نیز وظیفه ثبت کلیه پروندههای وارده به شعبه در دفترهای ارجاعی و نیز ثبت نامههای وارده در دفتر اندیکاتور و نیز ثبت نامههای ارسالی در دفترهای ارسالی و ثبت مراسلات پستی واصله و یا ابرازی از سوی طرفین در دفتر ثبت نامههای وارده یا اندیکاتور را بر عهده دارد. سیستم ثبت دادخواست در محاکم ما به صورت ثبت در دفتر دادخواستها میباشد یعنی هنوز از سیستم دفتری و قدیمی استفاده میشود البته در برخی از موارد دیده شده است که از رایانه نیز استفاده میشود که این امر باید گسترش پیدا کند یعنی یک شبکه واحد رایانهای در محاکم وجود داشته باشد که یک سابقه روشن از رجوع هر شخص به دادگستری، در هر دعوایی را نشان دهد این شبکه اطلاع رسانی رایانهای مشخص میکند که هر شخص چه نوع دعوایی در کدام دادگاه اقامه کرده است که عندالاقتضا و در صورت طرح دعاوی مشابه در حوزه قضایی دیگر، به علت اعتبار امر مختومه، از این عمل جلوگیری به عمل میآید تا از صرف هزینههای زیاد دادگاه خودداری شود. امروزه برخی از جرایم به گونهای طراحی میشوند که با وسایل سنتی نمیتوان آنها را کشف کرد به عنوان مثال در کلاهبرداریهایی که بوسیله کامپیوتر انجام میگیرد اگر قضات و ضابطین به وسایل کامپیوتری آشنایی نداشته یا به این وسایل دسترسی نداشته باشند قطعاً در کشف چنین جرایمی بایستی زحمات زیادی متحمل شوند. بایگان نیز به عنوان عضوی از کادر دفتری دادگاه به ضبط و نگهداری اسناد و اوراق قضایی و پروندهها میپردازد. امروزه متاسفانه اغلب مدیران و کارمندان اداره دادگستری از آموزشهای لازم جهت تصدی مشاغل خود بیبهرهاند برای مثال به موجب قانون مدیران دفاتر دادگاهها باید موارد صدور قرار رد دادخواست و نحوه اجرای برخی از قرارها را که اجرای آن به مدیر دفتر محاکم واگذار میشود را بدانند یا منشیهای محاکم باید به نحوه تعیین اوقات پروندههای ارجاعی به محاکم از حیث تعیین وقتهای معمولی و نزدیک و فوقالعاده و احتیاطی مسلط باشند که بیاطلاعی هرکدام در تجدید جلسات دادگاه موثر است و تأخیر در رسیدگی را به دنبال دارد. مشکل دیگر کارمندان اداری این است که از دستمزد کافی برخوردار نیستند از این رو ممکن است بعضاً سوء استفاده مالی از این کارمندان به علت کافی نبودن درآمدشان بوجود بیاید از این رو شایسته است قوه قضاییه به کادر اداری خویش نیز توجه بیشتری کند و با هماهنگی دولت و مجلس آنان را از دستمزد کافی برخوردار کند تا کارمندان با فراغ خاطر به کار اصلی خود بپردازند.
همان گونه که قبلاً گفته شد در دادگستری ادارهای به نام اداره ابلاغ دایر گردیده است که کار ابلاغ اوراق قضایی را بر عهده دارد. مأمور ابلاغ نیز به عنوان عضوی از کادر اداری دادگاه عهده دار وظیفه مطلع ساختن مخاطب از مفاد اوراق قضایی طبق تشریفات قانونی میباشد و در مورد اهمیت ویژه آن همین بس که باید گفت همه اقدامات مرجع قضایی از بدو شروع رسیدگی تا صدور حکم و اجرای آن، باید ابلاغ شود. و عدم ابلاغ دقیق و صحیح اوراق قضایی، بیدقتی و بیاطلاعی مأمورین ابلاغ، اشتباه یا بیتوجهی منشی در تنظیم اوراق قضایی یا عدم ارسال به موقع اوراق مزبور به مرجع ابلاغ یا عدم اعاده به موقع آن باعث بروز مشکلات و کندی کار مراجع قضایی خواهد بود. متاسفانه امروزه مأمورین ابلاغ غالباً با مقررات راجع به ابلاغ آشنایی ندارند لذا تجدید مکرر ابلاغ اوراق دادرسی را به علت عدم ابلاغ صحیح شاهد هستیم.[۳] و نیز انواع ابلاغ در قانون ما همچنان نوع سنتی و دارای شرایط پیچیده و هزینه بر خود را حفظ کرده است که این امر نیز موجب کندی ابلاغ و در نتیجه کندی دادرسی شده است.
از آنجا که کادر اداری دادگاه در کنار کادر قضایی در جریان دادرسی مدنی نقش مهم و به سزایی را ایفا مینماید بهگونهای که امور قضایی را سامان میبخشد و بستر دادرسیهای قضایی را فراهم میکند و امر ابلاغ که یکی از اقسام این کادر اداری میباشد از مهمترین مباحث و مسائل رسیدگیهای قضایی اعم از مرحله تحقیق و دادرسی که نقشی اساسی را در حسن جریان دادرسیهای قضایی دارد و بیتوجهی و مسامحه در امر ابلاغ اوراق قضایی باعث اطاله دادرسی و تضییع حقوق افراد میشود و نیز با توجه به اینکه مدیران و سایر کارکنان دفاتر دادگاهها که خود جزئی از کادر اداری دادگاه میباشند از بدو تشکیل پرونده تا زمان اجرای حکم دخالت مستقیم و موثر دارند پس با توجه به اهمیت مسائل فوق ضرورت انجام پژوهشی در زمینه بررسی و تحلیل نقش این کادر اداری در جریان دادرسی دادگاهها و بیان قوانین حاکم بر اجزای این کادر و بیان نواقص و معایب آن و ارائه پیشنهادهایی برای بهبود کارایی این کادر به خوبی احساس میشود و از دیگر مواردی که ضرورت انجام پژوهشی در این زمینه را نشان میدهد میتوان نپرداختن دقیق به اجزای این کادر و نقش و وظیفه آن در هیچ کتاب یا منبعی را نام برد زیرا علیرغم اینکه در اکثر یا حتی تمامی کتب و آثاری که در رابطه با آیین دادرسی نوشته شده است به طور پراکنده به کادر اداری و کارکرد آن اشاراتی شده است اما در هیچکدام به طور دقیق و مفصل و تنها به این موضوع نپرداخته است و نیز با توجه به اینکه امروزه بر سر راه پویایی و کارآمدی کادر اداری در کشورمان موانع و مشکلاتی چند وجود دارد این پژوهش بیشتر از قبل ضرورت پیدا میکند. ما در این پژوهش به بیان اجزا و اهمیت کادر اداری دادگاه میپردازیم وظیفه هر یک از اجزا در مراحل دادرسی را بیان میکنیم موانع و مشکلات آن را بیان کرده و در آخر سعی در ارائه پیشنهادهایی برای رفع این موانع و بهبودی و پویایی این کادر اداری میپردازیم.
از رهگذر این پژوهش در پی پاسخ به سوالات زیر هستیم.
۱-کادر اداری دادگاه شامل چه اجزا و تقسیماتی است و وظیفه هر کدام از این اجزا چیست؟
۲-ضرورت و اهمیت کادر اداری در جریان دادرسیهای مدنی کدام است؟
۳-آیا کادر اداری در مواردی میتواند نقش قضایی ایفا نماید؟
۴-علل عدم کارایی و پویایی کادر اداری در دادگاههای کشور ما کدام است؟
۵-آیا مواد قانونی ما توانسته تمامی تکالیف کادر اداری و ضمانت اجراهای عدم انجام آن تکالیف را بیان نماید؟
نوع پژوهش انجام شده درباره این موضوع تحلیلی- توصیفی بوده و بدین منظور از روش مطالعه منابع کتابخانهای استفاده شده است و ابزار گردآوری اطلاعات، فیش برداری و استفاده از قوانین و آرای وحدت رویه و رویههای قضایی میباشد. در انجام این پژوهش مشکلات و موانعی چند وجود داشت.
با وجود اینکه شاید در نگاه اول موضوع پژوهش موضوعی آسان و دارای منابعی فراوان به نظر میآید و با وجود اینکه در اکثر یا حتی تمامی کتب وآثار آیین دادرسی مدنی در موارد فراوان و در ضمن پرداختن به موضوعات دیگر به نقش، اهمیت و اجزای کادر اداری اشاراتی شده است اما در هیچکدام به صورت مستقل و مشروح به این موضوع نپرداخته است و مطالبی که در این زمینه به ما میدهند کوتاه بدون توضیح و گاهی در تمامی این آثار مشابه میباشند و در زمینه منابع الکترونیکی هم تقریباً موضوع به همین صورت بوده و هر کدام تنها گوشهای از نقش و اهمیت کادر اداری را بیان میکنند و منبعی که این موضوع را به روشنی، یکجا و گسترده بیان کند بهندرت یافت میشود پس به راستی که عمده کار ما در نوشتن این پژوهش یافتن و جمعآوری مواد قانونی و عمده منبع ما نیز همان قانون آیین دادرسی مدنی میباشد.
این پژوهش از چهار فصل کلی تشکیل شده است که هر کدام نقش کادر اداری را در مرحلهای از دادرسی مدنی بیان میدارد و با توجه به اجزای کادر اداری هر کدام از این فصول دارای سه مبحث میباشد.
فصل اول نقش کادر اداری از مرحله تقدیم دادخواست تا جلسه اول دادرسی را بیان میکند که دارای سه مبحث میباشد. مبحث اول نقش و تکالیف مدیران دفاتر از مرحله تقدیم دادخواست تا جلسه اول دادرسی را بیان میکند. مبحث دوم نقش مأمورین ابلاغ و مبحث سوم نقش سایر کارکنان اداری دفتر دادگاه را در این مرحله بیان میدارد.
فصل دوم به شرح و بیان نقش هر کدام از این اجزا در مرحله نخستین جلسه دادرسی تا پایان دادرسی میپردازد. فصل دوم نیز دارای سه مبحث میباشد که مبحث اول نقش و وظایف مدیران دفاتر، مبحث دوم نقش و وظایف مأمورین ابلاغ و مبحث سوم نقش و وظایف سایر اعضای کادر اداری را از مرحله نخستین جلسه دادرسی تا پایان دادرسی بیان میکند.
فصل سوم نیز در مبحث اول نقش و وظایف مدیران دفاتر از مرحله صدور رأی تا مراحل اعتراض به آن را بیان میکند مبحث دوم نقش و وظایف مأمورین ابلاغ و مبحث سوم نقش و وظایف سایر اعضای کادر اداری در این مرحله را بیان میکند.
در فصل چهارم نیز ما سه مبحث را داریم که مبحث اول به نقش و وظایف مدیران دفاتر در مرحله اعتراض به رأی تا اجرای آن و مبحث دوم به نقش و وظایف مأمورین ابلاغ و مبحث سوم به نقش و وظایف سایر اعضای کادر اداری در این مرحله میپردازد.