واحد رشت
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
چکیده۱
مقدمه.۲
بیان مسئله ۳
انگیزه انتخاب موضوع .۳
سوالات .۴
فرضیه ها .۴
پیشینه و ادبیات تحقیق .۵
ضرورت و اهداف تحقیق۶
ساختار تحقیق.۷
فصل اول : کلیات ۸
۱-۱ . مفاهیم.۹
۱-۱-۱. تعریف نسب.۹
۱-۱-۲. مفهوم هویت۱۱
۱-۱-۲. مفهوم جنین.۱۴
۱-۱-۲-۱. مفهوم عرفی جنین۱۴
۱-۱-۲-۲ .مفهوم پزشکی جنین. ۱۴
۱-۱-۲-۳ .مفهوم جنین در قانون نحوه ی اهدای جنین.۱۵
۱-۱-۳ .مفهوم جنین از نگاه قانون.۱۶
۱-۱-۴ .تعریف باروری مصنوعی .۱۷
۱-۲. پیشنه ی بحث.۱۹
۱-۲-۱ پیشنه ی پزشکی ۱۹
۱-۲-۲. پیشنه ی فقهی.۲۱
۱-۲-۳ .پیشنه ی حقوقی.۲۱
فصل دوم :مبانی و رویکردها درباره هویت خانوادگی کودک.۲۵
۲-۱ .رویکرد لزوم شناسایی هویت کودک۲۶
۲-۱-۱. نامشروع بودن اهداء گامت و جنین۲۷
۲-۱-۱-۱ .آیات و قرآن۲۷
۲-۱-۱-۲ .روایات ۳۲
۲-۱-۱-۳ .اصول عملیه۳۸
۲-۱-۲ .دلایل عقلایی۴۴
۲-۱-۳ .عوامل روانشناختی۵۱
۲-۱-۴. تعهدات بین المللی۵۸
۲-۲ .رویکرد عدم شناسایی حق هویت کودک ۶۲
۲-۲-۱. حمایت از خانواده.۶۲
۲-۲-۱-۱.آیات قرآن۶۳
۲-۲-۱-۲ .روایات و احادیث۶۴
۲-۲-۱-۳. اصول عملیه۶۶
۲-۲-۲. دلایل عقلایی.۷۰
۲-۲-۳ .عوامل روانشناختی۷۳
۲-۲-۴ .راهکارهای حقوقی.۷۶
۲-۲-۴-۱. اعراض.۷۷
۲-۲-۴-۲. اذن.۷۸
۲-۲-۴-۳ .صلح.۷۸
۲-۲- ۵ . لزوم حفظ حق حریم خصوصی زوجین نابارور و اهداء کننده۷۹
فصل سوم :بررسی آثار رویکردهای مربوط به حق هویت خانوادگی کودک۸۲
۳-۱. تعیین جایگاه حقوقی کودکان ناشی از باروری مصنوعی.۸۳
۳-۱-۱ .پدر بیولوژیک.۸۴
۳-۱-۱-۱ .عدم پیوستگی نسبی.۸۴
۳-۱-۱-۲ .تفصیل بین معلومیت و مجهولیت اهداء کننده و علم و جهل او.۸۶
۳-۱-۱-۳ .رابطه ی نسبی۸۹
۳-۱-۲ .شوهر زن دریافت کننده.۹۰
۳-۱-۲-۱.عدم رابطه نسبی.۹۰
۳-۱-۲-۲. رابطه ظاهری.۹۱
۳-۱-۳ .نسب مادری.۹۲
۳-۱-۳-۱.عدم رابطه ی نسبی.۹۲
۳-۱-۳-۲. رابطه نسبی.۹۳
۳-۱-۳-۳ .تفصیل میان جهل و علم زن۹۴
۳-۲ . آثار حقوقی پذیرش یکی از دو رویکرد مطرح شده۹۴
3-2-1. آثار پذیرش رویکرد محرمانگی.۹۵
۳-۲-۱-۱ .ولایت و وظیفه ی نگه داری طفل۹۶
۳-۲-۱-۲. تربیت طفل.۹۸
۳-۲-۱-۳ .نفقه ی طفل۹۸
۳-۲-۱-۴ .تکریم و احترام.۱۰۰
۳-۲-۱-۵. نسب جنین۱۰۱
۳-۲-۱-۶ .ارث.۱۰۳
۳-۲-۱-۷. محرمیت۱۰۵
3-2-1-8 .عدم مداخله ی دولت۱۰۶
۳-۲-۲ .آثار رویکرد افشاء۱۰۷
۳-۳. وضعیت هویت خانوادگی کودک حقوق ایران ۱۰۸
نتیجه.۱۱۲
منابع و مآخذ ۱۱۶
ـ چکیده:
با تولد اولین نوزاد ناشی از لقاح خارج رحمی در سال ۱۹۷۸، آگاهی مردم از روشهای جدید درمان ناباروری افزایش یافت. به کارگیری این تکنیکها امید را برای گروهی از زوج ها که پیش از آن تصور میکردند هرگز صاحب فرزند نمیشوند به ارمغان آورد. از جمله این روشها، اهدای تخمک، اسپرم و جنین است که به عنوان «باروری جایگزین» و یکی از راههای موفق درمان ناباروری مطرح شده است. «اصول باروری جایگزین» و شرایط آن در قانون و آیین نامههای اجرایی مربوط آمده است اما آنچه در میان حائز اهمیت است اطمینان از سلامت اهدا کننده، دریافت کننده و تطابق خصوصیات و ویژگیهای ظاهری، خونی، فرهنگی، اجتماعی و دینی است. مساله ی مهم در این زمینه این است که هویت خانوادگی کودک متولد شده از این روش ها پنهان می ماند.در این مساله رویکرد دیگری نیز وجود دارد که خواهان آشکار سازی هویت والدین ژنتیکی می باشد. این روشهای نوین درکنار جنبه های درمانی، ابعاد حقوقی و اخلاقی پیچیده ای دارند که براساس شرایط فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی هر کشور نیازمند دقت نظر خاص بوده و باید مورد توجه قرار گیرند. رویکرد محرمانه بودن اطلاعات هویتی کودک معایب زیادی دارد و به نظر می رسد رویکرد بهتر در این مساله رویکرد افشای هویت کودک باشد.
واژه های کلیدی : تلقیح مصنوعی- هویت خانوادگی- حقوق کودک- اهدای جنین،اسپرم و تخمک
مقدمه
قبل از ورود به بحث در مورد حق هویت کودکان ناشی از باروری مصنوعی لازم است کلیاتی در مورد موضوع، این که در جامعه چه اتفاقاتی می افتد و چه پیامد هایی به دنبال خواهد داشت، به طور خلاصه بیان شود، و از طرفی می بایست تاریخچه ای از موضوع مورد بحث ارائه شود تا با توجه به سیر تاریخی مساله بتوان بحث را بهتر فهمید و آن را تحلیل کرد.
بیان مساله
در سال ۱۹۷۸ علم پزشکی در زمینه ی تلقیح و باروری مصنوعی تحولی شگرف پیدا کرد و توانست از طریق تلقیح مصنوعی جنین را در خارج از رحم به وجود آورد. از آن سال روش های جدید کمک باروری به سرعت رشد و گسترش یافت. به کارگیری این تکنیک ها، امید به بارداری را در زوجینی که علی رغم درمان های متعدد جراحی و دارویی صاحب فرزند نشده اند، افزایش داد. باروری مصنوعی مثل دیگر حوادث و اتفاقات مستحدث دیگر، مسائل و مشکلاتی را همراه خود به بار آورد. برای این که بتوان از این امکان پزشکی استفاده شود، باید مسائل حقوقی – اجتماعی، روانشناختی و اخلاقی آن بررسی شود. برای مثال وضعیت حقوقی این کودکان در باب نسب، ارث، محرومیت و مشخص نمی باشد، این کودکان نیازمند ارتباط با والدین واقعی خود می باشند و خواستار این می باشند که والدین ژنتیکی خود را بشناستند و ناشناس ماندن والدین آن ها مشکلات روان شناختی و جامعه شناختی برای آن ها به وجود خواهد آورد. این مشکلات و مسائل، سوالاتی به وجود می آورد که باید به آن ها پاسخ داده شود. مثل این که، آیا انسان حقی بر هویت خانوادگی خود دارد؟ چگونه این حق باید به رسمیت شناخته شود؟ مبانی این حق چیست؟ آیا والدین واقعی کودکان اخلاقا و قانونا موظف به افشاء هویت خود می باشند؟ آثار افشاء یا محرمانه نگه داشتن هویت والدین چیست؟
انگیزه ی انتخاب موضوع
با پیشرفت علم و دانش پزشکی، متخصصان این رشته موفق شدند که جنین را خارج از رحم و به صورت آزمایشگاهی به وجود بیاورند و این مسئله باعث شد که زوجینی که به صورت طبیعی صاحب فرزند نمی شدند از این امکان علمی استفاده کرده و به صورت مصنوعی و آزمایشگاهی بچه دار شوند. هر چند این روش های درمانی پیشرفت های خیره کننده ای را در حوزه های پزشکی بدنبال داشت ولی در عرصه های مختف باورهای مذهبی، اخلاقی، جامعه شناختی، روان شناختی و حقوقی موجب بروز پرسش ها و مشکلاتی گردید، که بسیاری از موارد همچنان بی جواب مانده و نیازمند مطالعات همه جانبه و تحقیقات گسترده است. آن چه مسلم است استفاده از این روش ها نیازمند به پاسخ به موارد فوق و فراهم شدن بستر فرهنگی – اجتماعی حاکم بر جامعه است، که تا قبل از ابداع این تکنیک ها جایگاهی را به خود اختصاص نداده بود. بنابراین برای استفاده از این روش های درمانی باید ملاحظات حقوقی _ اخلاقی، اجتماعی _ روان شناختی را در نظر گرفت و این، نیاز به تحقیق و پژوهش محققان در این موضوعات می باشد، که از حیث حقوقی یکی از موضوعات مهم هویت خانوادگی کودک، ناشی از این فرآیند است که در سطح بین المللی مورد توجه قرار گرفته و در کنوانسیون حقوق کودک مطرح شده است.
سوالات
در این پژوهش سعی بر این بوده که به پرسش های ذیل پاسخ داده شود
سوال اصلی: چرا کودکان باید از حق شناسایی هویت خانوادگی خود برخوردار باشند و عوامل شناسایی این حق کدام است؟
سوال فرعی اول: وضعیت پذیرش یا عدم پذیرش تلقیح اسپرم و تخمک بیگانه در نظام حقوقی ما چگونه است ؟
سوال فرعی دوم: وضعیت هویت خانوادگی کودکان در حقوق ایران با توجه به آثار آن چگونه می باشد؟
فرضیه ها
در راستای پاسخگویی به پرسش های فوق، نگارنده فرضیاتی را مد نظر داشته و سعی در اثبات آ نها دارد.
فرضیه ی اول
بر مبنای کرامت انسانی و لزوم احترام به شأن و منزلت انسان، توجه به جنبه های عاطفی و روانی و رعایت حقوق مالی و اقتصادی اشخاص، حق انسان بر هویت خودش باید به رسمیت شناخته شود.
فرضیه دوم
در نظام حقوقی ما، باروری مصنوعی به شیوه اهداء اسپرم، اهداء تخمک و اهداء جنین قابلیت پذیرش ندارد. ولی، به شیوه تلقیح مصنوعی سلول های جنسی زوجین نابارور قابلیت پذیرش دارد.
فرضیه ی سوم
به رسمیت شناختن این حق برای کودکان باعث می شود که رویکرد افشاء هویت کودک و والدین ژنتیکی در قوانین اعمال شودکه این امر به نسخ قانون اهدا جنین به زوجین نابارور می انجامد.
پیشینه و ادبیات تحقیق
از اواخر قرن بیستم شاهد پیشرفت های متعدد و چشم گیری در زمینه ی پزشکی تولید مثل بوده ایم. شاید تا سه دهه ی قبل، ناباروری هر یک از زوجین به منزله ی یک مسیر بن بست و انقطاع نسل محسوب می گردید. ولی درک بشر از پدیده های زیستی و روند تولید مثل، مسیر های متعددی را فراسوی زوج های نابارور قرار داد. به طور کلی بحث باروری مصنوعی یا غیر طبیعی، حساسیت و محدودیت های قانونی و شرعی و اجتماعی خاصی را در فتاوا و قوانین و فرهنگ اسلامی دارد. این تحولات و پیشرفت ها، به ویژه در باروری با دخالت عامل بیگانه، دیدگاه های مختلف اخلاقی، شرعی و قانونی را در رد یا پذیرش آن فراهم آورده و در این ارتباط نقش مذهب به عنوان عاملی تعیین کننده در مباحث مربوط به حقوق تولید مثل مورد توجه قرار گرفته است. فناوری جدید با سرعتی سرسام آور به پیش می رود و در این رابطه فتاوا و قوانین و محدودیت های اخلاقی نیاز به اظهار نظر و تدوین دارد.
پیرو بروز سؤالات و مشکلات مختلف از جنبه های گوناگون حقوقی، روان شناختی، جامعه شناختی و اخلاقی، محققان به تکاپو افتادند و نوشته هایی را تدوین کردند. برای مثال در فصلنامه ی حقوق پزشکی، مقالاتی در مورد حقوق پزشکی با عناوینی مثل تکنولوژی تعیین جنسیت جنین، مطالعه ی تطبیقی اهداء جنین از منظر اخلاق و حقوق پزشکی تدوین شده است. موضوع اهدای گامت، یکی از مهم ترین و بحث انگیزترین درمان های باروری جایگزین است که ابعاد مختلف پزشکی، فقهی، حقوقی، اخلاقی، جامعه شناختی و روان شناختی آن در سمینار “اهداء گامت و جنین در درمان ناباروری”در تاریخ ۱۰ و ۱۱ اسفند سال ۱۳۸۴مورد بحث و برسی قرار گرفت و مقالاتی ارائه گردید. به عنوان مثال بعضی در مقاله ای با عنوان “تزریق اسپرم مرد اجنبی در رحم زن”به برسی حرمت و جواز تزریق اسپرم مرد اجنبی پرداخته اند. یا بعضی دیگر در مقاله ای با عنوان “مبانی فقهی و بایسته های قانون اهداء جنین به زوجین نابارور” در بخش آثار حقوقی انتقال جنین به بررسی نسب، ارث، محرومیت پرداخته اند و بعضی هم در مقاله ای با عنوان “نارسایی های قانون ایران درباره ی اهداء گامت و جنین با توجه به حقوق تطبیقی” بیشتر به نسب جنین اشاره کرده اند و به همین ترتیب اساتید دیگر آثار حقوقی و فقهی این نوع باروری را بررسی کرده اند. ولی کمتر به بحث هویت خانوادگی کودکان پرداخته شده است. در مقاله ای با عنوان “مطالعه ی تطبیقی اهداء جنین از منظر اخلاق و حقوق پزشکی” منتشر شده در فصل نامه ی حقوق پزشکی در زمینه ی هویت کودکان ناشی از باروری مصنوعی اظهار شده است: «بچه حق دارد بداند که والدین ژنتیکی او چه کسانی هستند و هیچ کس نمی تواند این حق را از او سلب کند. متأسفانه به دلیل تازگی باروری غیر طبیعی، عواقب دراز مدت روانی، برای کودک حاصل از این نوع باروری هنوز شناخته شده نیست و باید قوانینی وجود داشته باشد، تا نگرانی های بعدی ناشی از استفاده از این فناوری را حذف نموده یا کاهش دهد». همان طور که مشاهده می شود، این مقالات یا اصلا اشاره ای به حق هویت کودک نمی کنند یا به صورت مختصر به آن پرداختند. قصد بر این است که در این تحقیق به طور مفصل به بررسی مسائل مربوط به حق هویت کودکان و رویکرد های مختلف در این قضیه پرداخته شود.
در این پایان نامه از روش کتاب خانه ای برای گردآوری اطلاعات استفاده شده و از این رو از مقالات، پایان نامه ها ، کتاب ها و پایگاه های اطلاعاتی و اینترنتی استفاده و از جهت تحلیل اطلاعات هم، از روش تحلیلی و تفسیری استفاده شده است و همچنین روش تطبیقی هم به کار گرفته شده و نگاهی به کنوانسیون حقوق کودک و رویکرد های مختلف آن می شود.