گرایش : حقوق جزا و جرم شناسی
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد نراق
دانشکده مدیریت
پایاننامه دریافت درجه کارشناسی ارشد
گرایش حقوق جزا و جرمشناسی
عنوان:
بررسی نقش وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در پیشگیری از جرم
استاد راهنما:
دکتر قدرت اله خسروشاهی
استاد مشاور:
دکتر علی سعیدی
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب:
چکیده. ۱
مقدمه۲
فصل اول: کلیات ۴
۱-۱- طرح موضوع ۵
۱-۲- پیشینه تحقیق ۶
۱-۳- اهداف تحقیق ۶
۱-۴- سؤالات تحقیق ۷
۱-۵- فرضیههای تحقیق ۷
۱-۶- روش تحقیق ۷
فصل دوم: پیشگیری از بزهکاری (مفهوم، مدلها، ویژگیها). ۸
۲-۱- مفهوم پیشگیری ۹
۲-۱-۱- مفهوم موسع پیشگیری ۹
۲-۱-۲- مفهوم مضیق پیشگیری ۹
۲-۲- معنای لغوی و اصطلاحی پیشگیری ۱۰
۲- ۳- تعریف پیشگیری از جرم و محدوده آن ۱۱
۲-۳-۱- تفکیک پیشگیری از نظام کیفری ۱۱
۲-۳-۲- تفکیک پیشگیری از کنترل بزهکاری ۱۲
۲-۴- انواع پیشگیری ۱۳
۲-۴-۱- طبقهبندی اول: پیشگیری بر اساس معیار سن ۱۴
۲-۴-۲- طبقهبندی دوم: پیشگیری عام و خاص ۱۵
۲-۴-۳- طبقهبندی سوم: پیشگیری انفعالی و پیشگیری فعال. ۱۵
۲-۴-۴- پیشگیری بر اساس الگوی پزشکی ۱۶
۲-۴-۵- طبقه پنجم: پیشگیری اجتماعی و پیشگیری وضعی. ۱۷
۲-۴-۶- طبقهبندی ششم: پیشگیری دفاعی و پیشگیری رهاییبخش یا آزادیبخش۱۹
۲-۵- فایده و امکان پیشگیری. ۱۹
۲-۶- اصول حاکم بر امکان پیشگیری ۲۰
۲-۷- محدودیتها و موانع پیشگیری ۲۱
۲-۸- مراحل و عملیات اساسی جهت پیشگیری. ۲۳
۲-۹- عملیاتی کردن پیشگیری و مدیریت آن. ۳۱
۲-۱۰- پیشگیری از بزهکاری در ایران. ۳۶
۲-۱۱- جایگاه پیشگیری از بزهکاری در قوانین ایران و اهمیت پرداختن به آن۳۹
فصل سوم: بررسی ساختار، اهداف، وظایف و مسئولیتهای رفاه و تامین اجتماعی.۴۳
۳-۱- تاریخچه تشکیل وزارت رفاه. ۴۴
۳-۲- تشکیلات سازمانی وزارت رفاه و شرح وظایف آنها ۴۵
۳-۲-۱- معاونت حقوقی و مجلس ۴۵
۳-۲-۲- معاونت هماهنگی و نظارت. ۴۷
۳-۲-۳- معاونت هدفمند نمودن یارانهها و رفاه اجتماعی ۴۸
۳-۲-۴- معاونت توسعه مدیریت. ۴۹
۳-۲-۵- دفتر فناوری اطلاعات شرح وظایف دفتر وظیفه اصلی. ۵۱
۳-۲-۶- اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل. ۵۳
۳-۲-۷- حراست شرح وظایف وظیفه اصلی ۵۴
۳-۳-۹- معاونت سیاستگذاری و برنامهریزی ۵۵
۳-۳-۱۰- دفتر هماهنگی مجامع اسلامی ۵۶
۳-۳-۱۱- دبیرخانه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی ۵۷
۳-۳-۱۲- دبیرخانه تخلفات اداری و گزینش ۵۷
۳-۳- سازمانهای تابعه وزارت رفاه و شرح وظایف آنها ۵۸
۳- ۳-۱ سازمان بهزیستی ۵۸
۳-۳-۲- سازمان بیمه خدمات درمانی ۵۸
۳-۳-۳- صندوق بازنشستگی کشوری ۵۹
۳-۳-۴- صندوق تامین اجتماعی ۶۰
۳-۳-۵- صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر ۶۱
۳-۴- چشمانداز و مأموریت وزارت رفاه و تأمین اجتماعی با رویکرد به پیشگیری از بزهکاری.۶۴
۳-۵- شاخصهای تحقق چشمانداز وزارت رفاه و تأمین اجتماعی ۶۴
۳-۵-۱- عنوان شاخص رفاه اجتماعی ۶۴
۳-۵-۱-۱- روش محاسبه میزان رفاه اجتماعی در سطح جامعه. ۶۵
۳-۵-۲- عنوان شاخص آسیبهای اجتماعی ۶۵
۳-۵-۲-۱- فرمول محاسباتی و فرآیند محاسبه شاخص ۶۶
۳-۵-۲-۱-۱- شیوع طلاق ۶۶
۳-۵-۲-۱-۲- شیوع اعتیاد. ۶۶
۳-۵-۲-۱-۳- شیوع اقدام به خودکشی ۶۷
۳-۵-۲-۱-۴- شیوع کودک آزاری ۶۸
۳-۵-۳- عنوان شاخص خط فقر شدید ۶۸
۳-۵-۳-۱- فرمول محاسباتی و فرآیند شاخص. ۶۸
۳-۵-۴- عنوان شاخص بیمه اجتماعی ۶۹
۳-۵-۴-۱- فرمول محاسباتی و تعریف مفهومی آن. ۶۹
۳-۵-۴-۲- فرآیند محاسبه شاخص۷۰
۳-۵-۵- عنوان شاخص: بیمه درمان ۷۰
۳-۵-۵-۱- فرمول محاسباتی و تعریف مفهومی آن. ۷۰
۳-۵-۵-۲- فرآیند محاسبه شاخص ۷۱
۳-۶- مسائل و موضوعات استراتژیک وزارت رفاه و تأمین اجتماعی با رویکرد پیشگیری از بزهکاری.۷۱
۳-۶-۱- در حوزه عمومی ۷۱
۳-۶-۲- در حوزه حمایتی و توانبخشی ۷۳
۳-۶-۳- در حوزه بیمهای ۷۵
۳-۶-۴- حوزه امدادی ۷۶
۳-۷- توصیف و تحلیل وضعیت موجود وزارت رفاه و تأمین اجتماعی. ۷۷
۳-۷-۲- توصیف و تحلیل وضعیت موجود در حوزه حمایتی و توانبخشی ۷۹
۳-۷-۲-۱- آسیبهای اجتماعی ۷۹
۳-۷-۲-۲- زنان خودسرپرست و سرپرست خانوار. ۸۵
۳-۷-۲-۳- سازمانهای مردم نهاد. ۸۷
۳-۷-۲-۴- فقرزدایی ۸۸
۳-۷-۲-۵- توانمندسازی ۹۰
۳-۷-۲-۶- نظام پرداخت یارانهها ۹۰
۳-۱- روشهای مبتنی بر شناسایی گروههای هدف. ۹۱
۳-۷-۲-۶-۱- تحلیل وضعیت موجود. ۹۲
۳-۸-۳- توصیف و تحلیل وضعیت موجود حوزه امدادی. ۹۳
۳-۸-۴- توصیف وضعیت موجود در حوزه بیمههای اجتماعی. ۹۴
۳-۸-۵- توصیف وضعیت موجود در حوزه بیمه درمان ۱۰۰
۳-۸-۶- توصیف وضعیت موجود حوزه منابع انسانی. ۱۰۱
۳-۹- تحلیل نهایی وضعیت موجود وزارت رفاه و تأمین اجتماعی. ۱۰۳
۳-۱۰- اهداف میان مدت وزارت رفاه و تامین اجتماعی ۱۰۷
۳-۱۱- اهداف میان مدت و راهبردهای تحقق آن در وزارت رفاه و تامین اجتماعی۱۰۸
۳-۱۱-۱- هدف: افزایش شاخص رفاه اجتماعی هر سال به میزان ۸ درصد.۱۰۸
۳-۱۱-۲- هدف: کاهش نرخ بروز آسیبهای اجتماعی به میزان ۱۰ درصد در هر سال۱۰۹
۳-۱۱-۳- هدف: کاهش تعداد افراد زیر خط فقر شدید به میزان ۸۰ درصد۱۱۰
۳-۱۱-۴- هدف: افزایش میزان دریافتی مستمریبگیران متناسب با نرخ تورم۱۱۰
۳-۱۱-۵- هدف: افزایش تعداد بیمهشدگان تامین اجتماعی به ۸۰ درصد جمعیت کشور۱۱۱
۳-۱۱-۶- هدف ۱۱۱
۳-۱۱-۷ هدف: افزایش کمی و کیفی پوشش بیمه درمان به ۱۰۰ درصد جمعیت کشور۱۱۲
۳-۱۱-۸- هدف: کاهش سهم مردم از پرداخت هزینههای درمانی به ۳۰ درصد۱۱۳
۳-۱۱-۹ هدف: افزایش رضایتمندی مردم از خدمات به میزان ۲۰ درصد نسبت به اول برنامه.۱۱۳
۳-۱۱-۱۰ هدف: افزایش دانشمداری ۱۱۳
۳-۱۱-۱۱ هدف: ارتقاء بهرهوری سرمایههای انسانی. ۱۱۴
۳-۱۱-۱۲- هدف: بهبود ساختار و روشهای انجام کار. ۱۱۴
۳-۱۱-۱۳- هدف: ارتقاء و بهبود سطح فناوری ۱۱۵
فصل چهارم: طرح جامع وزارت رفاه و تامین اجتماعی در خصوص کنترل و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی.۱۱۶
۴-۱- رویکرد وزارت رفاه و تامین اجتماعی به پیشگیری از جرم ۱۱۷
۴-۲- مستندات قانونی۱۱۸
۴-۲-۱- جایگاه آسیبهای اجتماعی در قوانین ۱۱۸
۴-۳- ارزیابی وضعیت موجود مشکلات اجتماعی درایران. ۱۲۲
۴-۳-۱- توصیف وضعیت موجود. ۱۲۳
۴-۳-۲- تحلیل وضعیت موجود. ۱۲۷
۴-۳-۲-۱- نقاط قوت ۱۲۷
۴-۳-۲-۲- نقاط ضعف ۱۲۸
۴-۳-۲-۳- فرصتها۱۲۸
۴-۳-۲-۴- تهدیدها ۱۳۰
۴-۴- چالشها و تنگنای اساسی و مهم (موانع پیشرو برای اصلاح موجود و اجرای برنامههای کنترل و کاهش در آینده).۱۳۱
۴-۴-۱- چالش در سطح خرد (مشکلات در سطح فردی و خانوادگی) ۱۳۱
۴-۴-۲- چالشها در سطح میانه (موانع در سطح سازمانهای مسئول و نهادهای اجرایی و.)۱۳۲
۴-۴-۳- چالشها در سطح کلان ۱۳۳
۴-۵- سیاستها و خط مشیهای وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در خصوص کنترل و پیشگیری از بزهکاری۱۳۴
۴-۵-۱- رویکرد وزارت رفاه و تأمین اجتماعی به پیشگیری اولیه از بزهکاری. ۱۳۴
۴-۵-۱-۱- اولویت ارتقای رفاه و پیشگیری از مشکلات اجتماعی بر کنترل و کاهش مشکلات اجتماعی۱۳۵
۴-۵-۱-۲- برنامههای ارتقای کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی در آحاد جامعه با رویکرد پیشگیری اولیه۱۳۶
۴-۵-۱-۲-۱- آموزش مهارتهای زندگی اجتماعی. ۱۳۶
۴-۵-۲- تأکید بر مقتدرسازی فردی (روانشناختی) و سازمانی ۱۳۷
۴-۵-۲-۱- اطلاعرسانی و حساسسازی در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و خطرات ناشی از آن۱۳۸
۴-۵-۲-۲- تقویت ساختاری دستگاههای دولتی و غیردولتی فعال در زمینهی کاهش و کنترل مشکلات و آسیبهای اجتماعی۱۳۸
۴-۵-۳- تأکید بر افزایش و بهبود کیفیت حمایتهای اجتماعی. ۱۳۹
۴-۵-۴- تأکید بر کاهش فشارهای اجتماعی ۱۴۰
۴-۵-۵- تأکید بر برنامههای مشارکت طلبانه و مبتنی بر اجتماعات محلی ۱۴۰
۴-۵-۵-۱- ارکان توسعه مشارکتی عبارتست از۱۴۰
۴-۶-رویکرد وزارت رفاه و تأمین اجتماعی به پیشگیری ثانویه از بزهکاری.۱۴۱
۴-۶-۱- اولویت توانمند سازی بر حمایت صرف از گروههای آسیبدیده اجتماعی و در معرض آسیب۱۴۱
۴-۶-۲- اهداف وزارت رفاه از توانمندسازی.۱۴۳
۴-۶-۳- برنامه ملی پیشگیری ثانویه از مشکلات اجتماعی در گروههای در معرض خطر با نظارت وزارت رفاه۱۴۳
۴-۶-۳-۱- ساماندهی افراد شناسایی شده و ایجاد تشکل.۱۴۳
۴-۶-۴- رویکردهای توانمندسازی ۱۴۴
۴-۷- رویکرد وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در پیشگیری ثالث از بزهکاری۱۴۴
۴-۷-۱- برنامههای کنترل و پیشگیری ثالث مشکلات اجتماعی گروههای آسیبدیده اجتماعی و بازتوانی آنها۱۴۵
۴-۷-۱-۱- طرح اول. ۱۴۵
۴-۷-۱-۱-۱- خدمات ارائه شده توسط همیاران سلامت روانی و اجتماعی سازمان بهزیستی کشور. ۱۴۶
۴-۷-۱-۱-۲- نقش سلامت روان در ظهور رفتارهای پرخطر. ۱۴۶
۴-۷-۱-۲- طرح دوم. ۱۴۷
۴-۷-۱-۲-۱- طرح دادگاه مدار برای معتادان ۱۴۸
۴-۷-۱-۲-۲- ترک اعتیاد به روش بستری. ۱۴۸
۴-۷-۱-۲-۳- ترک اعتیاد به روش اجتماع درمان مدار. ۱۴۹
نتیجه و پیشنهادات ۱۵۰
نتیجه. ۱۵۱
پیشنهادات. ۱۵۳
پیشنهاد به وزارت رفاه تأمین اجتماعی ۱۵۴
قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی ۱۵۵
منابع و مآخذ ۱۷۵
الف: کتب فارسی ۱۷۵
ب: مقالات. ۱۷۶
ج: قوانین ۱۷۷
Abstract.
چکیده:
پایاننامه حاضر به بررسی ضرورت توجه سایر حوزههای مؤثر در پیشگیری از وقوع جرم در تعامل با قوه قضائیه میپردازد. یکی از این حوزهها توجه به نقش وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در پیشگیری از وقوع جرم میباشد. محور قرار دادن برنامهها و طرحهایی که وزارت رفاه و تأمین اجتماعی به موجب قوانین و آیین نامهها و دستورالعملها به منظور پیشگیری از بزهکاری انجام میدهند و نیز پاسخگویی به این سؤالات که این وزارتخانه چگونه و با الهام از کدام مدل پیشگیری در امر پیشگیری از بزهکاری نقش ایفا می نماید و دیگر اینکه وزارت رفاه در راستای پیشگیری از بزهکاری زنان و کودکان و طلاق و اعتیاد چه برنامهها تدوین و ارائه مینماید از جمله اهدافی است که پایاننامه مذکور در راستای پاسخ به آنها تدوین شده با توجه به اینکه ماهیت تحقیق توصیفی- تحلیلی میباشد برای جمعآوری اطلاعات موردنیاز، از روش میدانی و کتابخانهای استفاده شده است.
با بررسی قوانین و آییننامه که تشریح کننده فعالیتهای وزارت رفاه و تأمین اجتماعی میباشد این نتیجه حاصل گردید که این وزارتخانه در رهگذر برنامههای راهبردی خود و با رویکرد حمایتی، اصلاحی و با الهام پیشگیری سه مرحلهای (اولیه- ثانویه- ثالث) بلندمدت و کوتاه مدت و پیشگیری اجتماعی درصدد پیشگیری از بزهکاری میباشند. این وزارتخانه در راستای فعالیتهای خویش در پی آن است که در مرحله اول افراد جامعه در دام علل و عوامل بزهکاری گرفتار نشوند و در مرحله دوم یعنی بعد از گرفتار شدن در دام علل و عوامل بزهکاری و انحراف با ارائه خدمات تخصصی درصدد رفع علل و عوامل مذکور برآید.
و در مرحله سوم یعنی بعد از ارتکاب بزه و منحرف شدن افراد جامعه، با ارائه فعالیتهای خویش سعی در جلوگیری از تکرار بزهکاری دارد.
مقدمه:
برنامهریزی برای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی و جرایم از وظایف حاکمیتها میباشد تا با اتخاذ تدابیر مناسب و تدوین برنامههای کاربردی بستر لازم را برای ارتقاء سلامت اجتماعی مردم و جامعه فراهم کنند. در این راستا جوامعی موفق خواهند بود که از تمام ظرفیتهای موجود در جامعه بهره بگیرند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده، نیستو نخواهد بود. گرچه در ایران در حوزه پیشگیری از وقوع جرم عمدتاً برخوردهای قهری محور مداخلات بوده است اما نتایج حاصل از آن زیاد رضایتبخش نبوده که افزایش پروندههای قضایی افزایش تعداد زندان و غیره موید نکته فوق می باشد عمدتاً پیشگیریهای قضایی و انتظامی بوده و همچنین پیشگیریهای وضعی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم مدنظر بوده که آنها هم از فراگیری و جامعیت لازم و اثرگذاری برخوردار نبودند که با توجه به ماهیت موضوعات اجتماعی نباید انتظار هم داشت که در برخوردهای قضایی- انتظامی در این زمینه اثرگذاری پایدار و مستمر داشته باشد، بعنوان مثال: در ابتدای بعد از انقلاب اسلامی ایران افراد معتاد مواد مخدر اعدام میشدند، سؤال این است که آیا تعداد معتاد کمتر شده است؟ آیا سن معتادین بالا رفته است؟ آیا طرحهای متعددی از قبیل: والعادیات و غیره که که اجرا شده است توانسته در این زمینه تأثیر پایدار و ماندگار داشته باشد قابل ذکر است که با پیچیدهتر شدن روابط مهاجرت بیرویه به شهرهای بزرگ تنوع و فراوانی آسیبهای اجتماعی را به همراه داشته است. با توجه به آمار مراجعین به مراکز مشاوره و آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، میانگین سنی این گروهها دچار آسیب از اواخر دهه سوم زندگی به اوایل دوره جوانی کاهش یافته است. دورانی که هرفرد با بحران هویت مواجه شده و بیش از هر زمان دیگر آمادگی برای ابتلا به رفتارهای انحرافی را دارد فقدان برنامه و سیاست هماهنگ در زمینه آسیبها و مشکلات اجتماعی، زمینه های مستعد برای افزایش شیوع و بروز مشکلات اجتماعی به دلیل جمعیت جوان کشور، و وجود پدیدههای اجتماعی مهمی همچون مهاجرت فزاینده و شهرنشینی، گسترش مناطق حاشیهنشین و آمار روز افزون مشکلات اجتماعی مثل اعتیاد، جرم خشونت از دلایل مهمی هستند که بازنگری جدی در برنامههای ناکارآمد گذشته و اصلاح دیدگاهی و رویکردها نسبت به مسایل اجتماعی و ارتقای فعالیت هماهنگ دستگاهها را اجتناب ناپذیر مینماید. به همین دلیل نباید از سایر ظرفیتها و جنبههای پیشگیری از وقوع جرم غفلت کرد که از مهمترین آنها میتوان به پیشگیری اجتماعی اشاره و توجه کرد که بدون شک با توجه به ماهیت اجتماعی موضوعات اجتماعی تقویت این جنبه میتواند بسیار مؤثر باشد. البته این پایاننامه به معنای این نیست که سایر جنبهها نباید مدنظر باشند که منظور این است که اولین و آخرین اقدامات در این زمینه نباید صرفاً انتظامی و قضایی باشد.
در این اثر تلاش بر این بوده است که به توضیح و تحلیل یکی از وظایف وزارت رفاه و تأمین اجتماعی بر اساس اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در چارچوب سند چشمانداز توسعه به ویژه ماده ۹۷ و همچنین مواد ۱، ۴، ۵، ۶، ۸، ۹، ۱۵، ۱۶ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی که زمینهسازی برای تحقق اصول فراگیری، جامعیت، بسط پوشش بیمه، حمایتی و امدادی کشور و ایجاد هماهنگی و برنامههای اجرای قلمروهای سهگانه نظام جامع تأمین اجتماعی پرداخته و همچنین به بررسی شرایط موجود وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و برنامه راهبردی تهیه شده شامل: مأموریت، چشمه انداز، شاخص تحقق آن، ارزشها، ذینفعان موضوعات استراتژیک و توصیف اهداف میان مدت و راهبردهای دین اهداف و اینکه در آینده میخواهد به چه نقطه برسد و راهبردهای مناسب در جهت رسیدن به این دورنما و سازمانها و نهادهایی که در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی فعالیت میکنند پرداخته شده است.
این اثر در چهار فصل تنظیم شده است، فصل اول (کلیات) که در آن به طرح موضوع، اهمیت موضوع، هدف تحقیق، سؤالات و فرضیههای تحقیق پرداخته شده است و فصل دوم به مباحثی همچون مفهوم پیشگیری، معانی لغوی و تعریف و انواع و فایده پیشگیری در فصل سوم به ساختار و بررسی اهداف تشکیل وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در پیشگیری از جرم مورد بررسی قرار گرفته.
در هرصورت با وجود تلاشهای زیاد پژوهشگر، این اثر خالی از نقص و کاستی نمیباشد که البته نکات فوق و مثبت آن را مدیون اساتید محترم میباشد و نکات ضعف و کاستی آن به نگارنده اثر برمیگردد.
فصل اول: کلیات
۱-۱- طرح موضوع
مسئله بزهکاری و انحراف اطفال و نوجوانان از دیرباز در جامعه بشری مورد توجه اندیشمندان بوده است همزمان با گسترش انقلاب صنعتی وسعت دامنه نیازمندیها، محرومیتهایخاص از عدم امکان تأمین خواستها و احتیاجات زندگی موجب توسعه و دامنهدار فساد، عصیان، دزدی و. در اطفال و نوجوانان شده است.
هرروز صفحه حوادث از متنوعترین صفحات روزنامهها است که خوانندگان بسیاری دارد. آمار جرم و جنایت خشونت، طلاق و. بیمحابا در آنها نوشته میشود. برخی از دانشمندان عوامل محیطی و اجتماعی را منشأ جرم تلقی کردند. لذا اینگونه مسایل امروزه برای کشور ما هم مطرح است و آثار مهلت آنها در سیمای جامعه آشکار است کودکان و نوجوانان سرمایههای جامعه هستند و سلامت روح و جسم آنها تضمین کننده سلامت جامعه آینده است.
با عنایت به نکته فوق پیشگیری از بزهکاری و انحراف اطفال و نوجوانان در حقوق ایران وجاهت قانونی دارد چرا که خبرگان قانون اساسی و قانونگذار در افکار حقوق جزا مبانی قانون پیشگیری از جرم را پیشبینی کردهاند.
قطعاً پیشگیری از وقوع جرم در کاهش جرایم، بستن مفاسد جرمزا و کاهش ورودی پروندهها بسیار مؤثر است اما مسلماً حرکت در این مسیر نیازمند همکاری مشترک سه قوه است تا نتیجه مطلوب در پیشگیری از وقوع جرم حاصل شود.
درک این واقعیت کافی است تا نیاز به تحقیق جامعی که نقش وزارت رفاه و تأمین اجتماعی که به مثابه اصلیترین و تأثیرگذارترین نهاد جامعه مدرن در زمینه رفاه و مسائل اجتماعی است و نقش مؤثری در پیشگیری از جرم دارد گردآوری نموده و به تجزیه و تحلیل آن بپردازد.
در این تحقیق سعی شده تا تمامی راهبرها و سیاستها و برنامههایی که وزارترفاه و تأمین اجتماعی در مقوله پیشگیری از جرم بکار برده را به صورت یکجا در دسترس علاقمندان و پژوهشگران قرار گیرد.
۲-۱- پیشینه تحقیق
تاکنون تحقیقی به عنوان «نقش وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در پیشگیریاز جرم» وجود نداشته و یا حداقل نگارنده علیرغم تفحص موفق به پیدا کردن آن نشده است.
فقدان چنین تحقیق خود حاکی از ضرورت انجام آن است. در موضوع پیشگیری از جرم کتابها و مقالاتی تدوین شده است اما هیچیک از این کتب و مقالات به بررسی نقش این وزارتخانه در پیشگیری از جرم نپرداخته است.
۳-۱- اهداف تحقیق
هدف از ارائه این اثر گردآوری و جمعبندی جامع و تحقیق و علمی و در عین حال مختصر از برنامههای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی از ابتدا تاکنون است.
اگرچه علم پیشگیری از جرم تاریخچه بسیار کوتاهی دارد ولی به سبب اهمیت مسئله از یک سو و از سوی دیگر به علت تحولی مبتنی بر علم در حال تکامل پیشگیری از حساسیت بسیاری برخوردار است با عنایت به این نکته موضوع پایاننامهام را «نقش وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در پیشگیری از جرم» قرار دادهام و خواست قلبیام این بوده که یادآور تکالیف و خدمات این وزارتخانه در برابر مردم باشم.
۴-۱- سوالات تحقیق
سؤالات اساسی این تحقیق در چند محور قابل طرح است.
۱- آیا وزارت رفاه تأمین اجتماعی نقش مؤثر در پیشگیری از جرم دارد.
کند.