وسعت پولشویى در ایران را ناکارآمدى نظام ادارى و نبود قوانین مشخص، نارسایى سیستم بانکى، نبود نظارت دقیق بر نقل و انتقال بانکى، عدم انضباط سیستم بانکى کشور در مقایسه با استانداردهاى بین المللى و عدم رعایتشرایط اسلامى مبادله و عوامل دیگر دانستهاند . (جمشیدی،۱۳۸۲،ص۱۲۷)
به هر حال امروزه تقریبا در تمام نظامهاى حقوقى کشورهاى مختلف پذیرفته شده است که نقل و انتقال اموال به ویژه وجوه و اوراق بهادار مىبایستى داراى منشا قانونى (legalorigin) باشد تا سلامت اقتصادى جامعه محفوظ بماند . از این رو شبکههاى بانکى کشور مجاز به پذیرش نقل و انتقال وجوه و نقود حاصل از ارتکاب جرایم به ویژه جرایم ناشى از مواد مخدر، قاچاق اسلحه و … و ارتشا و اختلاس و به طور کلى وجوه یا نقود با منشا مشکوک نیستند . بنابرین مبارزه با این پدیده خطرناک نه در سطح کشورها، بلکه در سطح جهانى ضرورى به نظر مىرسد . لذا در این مقاله ابتدا مبانى بین المللى مبارزه با پولشویى بررسى مىشود سپس سیاست کیفرى برخى کشورها در برخورد با این پدیده مطرح مىشود و در نهایت لایحه جرم پولشویى که در ایران مطرح است مورد بررسى و کنکاش قرار مىگیرد.
الف۶-مبانى بین المللى مبارزه با پولشویى
در سطح بین المللى اقدامات مختلفى براى مبارزه با پولشویى انجام شده، که ذیلا به برخى از آنها اشاره مىشود .
اتحادیه بین المللى مبارزه با پولشویى (سلیمی،۱۳۸۱،ص۲۴) (fatf)اتحادیه بین المللى مبارزه با پولشویى (معروف به چهل توصیه) یک سازمان همکارى میان دول است که در ۷ فوریه ۱۹۹۰ به منظور مبارزه با پولشویى شکل گرفته است . هدف اصلى این اتحادیه در واقع مبارزه با مظاهر مختلف فعالیتهاى غیرقانونى مىباشد که بخشهاى اقتصادى کشور را تحت تاثیر خود قرار داده اند .
در حال حاضر fatf شامل ۲۹ کشور و دو سازمان بین المللى است و اعضاى این اتحادیه شامل کشورهایى مىباشند که از مراکز مهم مالى جهان محسوب مىشوند اتحادیه fatf داراى یک دستورالعمل چهل مادهاى است که کلیه جنبههاى مبارزه با پولشویى را در بر مىگیرد . عمده اهداف مذکور در این دستور العمل آن است که از تطهیر پولهاى کثیف حاصل از خرید و فروش مواد مخدر، قاچاق اسلحه، و درآمدهاى حاصل از ارتکاب جرایم، مخفى نگه داشتن و منشا مجرمانه تحصیل این قبیل پولها و انتقال آزادانه آنها از شبکه بانکى در داخل و خارج کشور جلوگیرى به عمل آید و مجموعهى این عملیات به عنوان اقدامات مجرمانه قابل پیگرد جزایى باشد . (صحرائیان،۱۳۸۲،ص۴۷)
از ابتداى شروع به فعالیت fatf مشخص بود که کشورهاى عضو این اتحادیه داراى سیستمهاى مالى و قانونى متفاوت با یکدیگر مىباشند و نمىتوانند معیارهاى یکسانى داشته باشند و براى مبارزه با پولشویى از رفتار یکسانى پیروى کنند از این رو دستورالعمل اجرایى fatf به صورتى نوشته شده است که هم قابل اجرا توسط کلیه اعضا باشد و هم این که مبادلات پولى کشورهاى عضو را محدود نکند و مانع توسعه کشورها نشود .
الف۷- ایران و قانون مبارزه با جرم پولشویى
در بخشهای قبلى تا حدودى خطر پولشویى را در بر هم زدن نظم اقتصادى کشورها و سیاست کیفرى برخى از کشورها در مبارزه با این پدیده خطرناک و همچنین برخى از اقدامات انجام شده در سطوح بین المللى و منطقهاى و ملى در راستاى مبارزه با پولشویى را مرور کردیم . در کشور ایران با وجود این که با تورم قوانین جزایى روبرو هستیم اما متاسفانه در پارهاى از موارد، خلا قانونى وجود دارد هر چند در برخى از قوانین فعلى مواردى وجود دارد که نهایتاً به مجازات مرتکبین اعمالى منجر مىشود که پول شویى محسوب مىشود (اصل ۴۹ قانون اساسى و قانون نحوه اجراى اصل ۴۹ ق . ا). اما تاکنون قانون جامعى که منحصراً در راه مبارزه با پولشویى تصویب شده باشد، وجود نداشته است . بنابرین در پارهاى از موارد با وجود روشن بودن منشا نامشروع اموال، امکان قانونى مبارزه با آنها وجود ندارد. نبود چنین قانونى در مقابله با پولهاى کثیف، گسترش فساد اقتصادى، توسعه اعتیاد، تسهیل جابهجایى مواد مخدر و بسیارى از نابسامانیهاى اقتصادى و اجتماعى را موجب گردیده است . اگرچه قانون مقابله با جرم پول شویى در ردیف قوانین مترقى جوامع توسعه یافته محسوب مىشود ولى متاسفانه به دلیل نبود اراده سیاسى در کشورمان شاهد مسکوت ماندن پنج پیشنویس قبلى در دولتهاى وقتبودهایم .
بىشک مهمترین محور مبارزه با پولشویى در عرصه حقوق داخلى مىتواند مبارزه با جرایم منشا باشد; زیرا هر گونه مبارزه مستمر، اصولى و جدى با جرایم قاچاق و مفاسد اقتصادى سازمان یافته و تشکیلاتى (در قالب عناوین مجرمانه) اقدامى است در جهت جلوگیرى از ارتکاب جرم پولشویى. و الا مجرمان با تحصیل منافع نامشروع از طریق ارتکاب جرایم منشا یا مقدم و به منظور مشروع جلوه دادن این منافع ناچار خواهند بود آن را به اقتصاد جامعه تزریق کنند و در نتیجه با ورود پول کثیف به سیستم سالم اقتصادى کشور، زمینه اختلال در نظام اقتصادى کشور فراهم خواهد شد . (الماسی،۱۳۸۳،ص۶۳)
بنابرین در وهله اول باید با جرم منشا مبارزه کرد و در صورتى که جرم منشا ریشه کن شود موضوع جرم پولشویى هم منتفى خواهد شد . ممکن است در اینجا این ایراد هم گفته شود که کشورها سیاست کیفرى مؤثرى را در مورد جرایم منشا اعمال نمىکنند .
تحصیل پولهاى کثیف و تطهیر آن، عملى خلاف و غیرقانونى بوده و داراى تبعات منفى بسیارى بر نظم و اقتصاد کشور مىباشد . به همین دلیل مبارزه با پولشویى مورد توجه جامعه جهانى قرار گرفته است و برخى کشورها نیز براى نیل به این مقصود اقدام به تصویب قوانین و مقررات ویژهاى نموده اند . در ایران هر چند برخى مخالف قانون پولشویى هستند و معتقدند که با وجود اصل ۴۹ ق . ا . نیازى به قانون پولشویى نیست و در ضمن با نظام پولى مالى ایران همخوانى ندارد ولى باید گفت که کشور ما هم به توجه به این که در معرض ارتکاب رفتارهاى مجرمانهاى نظیر خرید و فروش مواد مخدر قاچاق کالا و جرایم دیگر مىباشد که به دلیل فقدان الزامات قانونى، به سادگى در قالب فعالیتهاى مالى و سرمایهگذارى تطهیر مىگردد؛ بنابرین قوانین موجود براى مبارزه با این جرم کافى نیست .
از این رو لایحه پول شویى یک اقدام مثبت در جهت پیشگیرى و مبارزه با پولشویى مىباشد ولى با این حال لایحه مذکور ایرادات و نواقصى اساسى دارد که باید در هنگام تصویب نهایى لایحه مد نظر قرار بگیرد .
ب- رشــوه در روابـط خارجی