| چکیده |
۱ |
| مقدمه |
۲ |
| فصل اول: قواعد حاکم بر حقوق مالکیت |
۵ |
| مبحث اول: تعریف مالکیت |
۶ |
| گفتار اول: تعریف فقهی مالکیت |
۶ |
| گفتار دوم: تعریف حقوق مالکیت |
۷ |
| گفتار سوم: دامنه اختیار مالک – حدود مالک |
۹ |
| بند اول: دامنه اختیار مالک |
۱۰ |
| بند دوم: حدود اختیار مالک |
۱۰ |
| گفتار چهارم: اقسام مالکیت و ویژگی های مالکیت |
۱۱ |
| بند اول: اقسام مالکیت اعتباری |
۱۱ |
| بند دوم: ویژگی های مالکیت |
۱۲ |
| الف – عناصر مالکیت |
۱۲ |
| ب- شاخه های مالکیت |
۱۲ |
| ۱- حق انتفاع |
۱۲ |
| ۲- حق ارتفاق |
۱۲ |
| مبحث دوم: قاعده تسلیط |
۱۳ |
| گفتار اول: تعیرف قاعده تسلیط |
۱۳ |
| گفتار دوم: مستندات قاعده |
۱۴ |
| الف – کتاب |
۱۴ |
| ب – روایات |
۱۴ |
| ج – بنای عقلاء |
۱۴ |
| د – سیره |
۱۵ |
| هـ – اجماع |
۱۵ |
| گفتار سوم: تحلیل مفاد قاعده |
۱۵ |
| الف- جنبه اثباتی |
۱۵ |
| جنبه سلبی |
۱۶ |
| گفتار چهارم: قلمرو کاربرد قاعد |
۱۶ |
| مبحث سوم: قاعده لاضرر و لا ضرار فی الاسلام |
۱۸ |
| گفتار اول: تعریف قاعده |
۱۸ |
| گفتار دوم: مستندات قاعده |
۱۸ |
| الف – عقل |
۱۸ |
| ب – کتاب |
۱۹ |
| ج – روایات |
۱۹ |
| گفتار سوم: کاربرد قاعده |
۲۰ |
| مبحث چهارم: چگونگی ارتباط بین دو قاعده |
۲۰ |
| گفتار اول: ارتباط و تعارض دو قاعده |
۲۰ |
| گفتار دوم: قاعده لاضرر در قانون مدنی ایران |
۲۳ |
| مبحث پنجم : حقوق مالکانه |
۲۵ |
| گفتار اول: گذری تاریخی بر حقوق مالکانه |
۲۵ |
| گفتار دوم: ضمانت اجرای تخلف از مقررات شهرسازی در ارتباط با حقوق مالکانه و مراجع رسیدگی به آن |
۲۶ |
| الف- دیوان عدالت اداری |
۲۷ |
| ب- طرح دعوی در مراجع عمومی |
۲۷ |
| ج- مسئولیت کیفری و مدنی |
۲۷ |
| گفتار سوم: جایگاه حقوق مالکانه |
۲۸ |
| گفتار چهارم: روش های تملک و تأمین حقوق مالکانه واقع در طرح های عمومی و شهرداری ها |
۲۸ |
| بند اول: تأمین توافقی |
۲۸ |
| الف- موارد توافق |
۲۹ |
| ۱- توافق در قیمت |
۲۹ |
| ۲- توافق در انتقال |
۳۱ |
| ب- شرایط توافق |
۳۱ |
| ۱- وجود اعتبار |
۳۲ |
| ۲- وجود مجوزهای لازم |
۳۲ |
| بند دوم: تأمین غیر توافقی |
۳۲ |
| ۱- عدم توافق در قیمت |
۳۳ |
| ۲- عدم توافق در واگذاری |
۳۴ |
| فصل دوم: قواعد ناظر بر تعیین کاربری به عنوان عامل تحدید مالکیت |
۳۸ |
| بخش اول: تعیین و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ ها |
۳۹ |
| مبحث اول: مبانی تقدم حقوق عمومی بر حقوق مالکانه |
۳۹ |
| گفتار اول: مبانی فقهی (قاعده ولایت حاکم بر ممتنع، قاعده لاضرر و.) |
۳۹ |
| ۱- مستندات قاعده |
۴۰ |
| ۲- مفهوم قاعده |
۴۱ |
| ۳- نقش این قاعده در حقوق ایران |
۴۲ |
| الف – نقش این قاعده در مقررات عمومی |
۴۲ |
| ب- نقش این قاعده در مقررات خاص |
۴۳ |
| ۱- نقش این قاعده در حقوق ایران |
۴۵ |
| ۲- نقش این قاعده در مقررات عمومی |
۴۵ |
| ۳- نقش این قاعده در مقررات قانونگذاری |
۴۶ |
| گفتار دوم: مبانی حقوقی |
۴۷ |
| مبحث دوم: نظریه های در خصوص مبانی تقدم حقوق عمومی بر حقوق مالکانه |
۴۷ |
| بند اول:مبانی مؤید حاکمیت مطلق – نظریه حاکمیت ماورایی الهی |
۴۷ |
| ۱- مستندات این نظریه |
۴۸ |
| ۲- مفهوم این نظریه |
۴۸ |
| ۳- نقش این نظریه در حقوق ایران |
۴۹ |
| ۱-۳- نقش این نظریه در مقررات عمومی |
۴۹ |
| ۲-۳- نقش این نظریه در مقررات خاص |
۵۰ |
| بند دوم: مبانی مؤید اصالت اجتماع |
۵۱ |
| الف – نظریه حقوق اجتماعی |
۵۱ |
| ۱- مستندات این نظریه |
۵۱ |
| ۲- مفهوم این نظریه |
۵۱ |
| ب – نقش این نظریه در حقوق ایران |
۵۲ |
| ۱- نقش این نظریه در مقررات عمومی |
۵۲ |
| ۲- نقش این نظریه در مقررات خاص |
۵۳ |
| مبحث سوم: مصادیق تقدم حقوق عمومی بر حقوق مالکانه در حقوق ایران |
۵۳ |
| ۱- مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری |
۵۳ |
| ۲- کمیسیون مادۀ پنج قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران |
۵۵ |
| ۳- شورای اسلامی شهر |
۵۷ |
| مبحث چهارم: تعیین و تغییر کاربری اراضی در حقوق ایران |
۵۹ |
| گفتار اول: نحوۀ رسیدگی به درخواست تغییر کاربری اراضی کشاورزی براساس قانون حفظ کاربری مصوب ۱۳۷۴ و اصلاحات بعدی |
۶۰ |
| گفتار دوم: اراضی تحت شمول قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها |
۶۱ |
| گفتار سوم: امکان پذیر بودن تغییرکاربری اراضی کشاورزی و باغ ها |
۶۲ |
| گفتار چهارم مرجع صالح تشخیص نوع اراضی و موقعیت آن |
۶۲ |
| گفتار پنجم: آثار و تبعات تغییر بلامجوز کاربری |
۶۲ |
| مبحث پنجم: حقوق حاکم بر تملک اراضی جهت طرح های عمومی |
۶۳ |
| بخش دوم: تعیین و تغییرکاربری اراضی غیر کشاورزی |
۶۴ |
| مبحث اول: قوانین مربوط به تغییر کاربری |
۶۴ |
| بند اول: قانون تملک اراضی قانون نوسازی و عمران شهری(مصوب ۱۳۴۷) |
۶۴ |
بند دوم: لایحۀ قانونی نحوۀ خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی دولت(مصوب ۱۳۵۸)
بند سوم- قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرحهای دولتی و شهرداریها(مصوب ۱۳۶۷)
|
۶۴
۶۵
|
| مبحث دوم: طرح تفصیلی |
۶۷ |
| گفتار اول: طرح تفصیلی بعنوان یکی از الگوهای سند برنامه ریزی شهری |
۶۷ |
| گفتار دوم: ارتقای سرانه خدمات اجتماعی |
۶۸ |
| گفتار سوم: تأثیر طرح تفصیلی بر ارزش املاک |
۶۹ |
| بند اول: ایران اکونومیست – طرح تفصیلی جدید تهران |
۶۹ |
| بند دوم: نتایج بررسیی های مرکز پژوهش های مجلس |
۷۰ |
| بند سوم: آنچه در اطلاع رسانی طرح تفصیلی حائز اهمیت است |
۷۳ |
| گفتار چهارم محدودۀ اجرای طرح تفصیلی |
۷۳ |
| بند اول: شهر |
۷۳ |
| بند دوم: حدود شهر – شناخت شهر |
۷۵ |
| گفتار پنجم: نارکارآمدی های طرح تفصیلی |
۷۸ |
| مبحث سوم: طرح جامع – کاداستر |
۸۲ |
| گفتار اول: تعریف طرح جامع و کاداستر |
۸۲ |
| بند اول: طرح کاداستر |
۸۲ |
| بند دوم: طرح جامع |
۸۳ |
| بند سوم: محتوای طرح جامع |
۸۳ |
| بند چهارم: مشکلات موجود در طرح های جامع |
۸۵ |
| بند پنجم: دلایل ناکارامدی طرح های جامع |
۸۶ |
| الف – نارسایی ها و تنگناهای طرح جامع در تهیه |
۸۷ |
| ب- نارسایی ها و تنگناهای طرح اجرا |
۸۸ |
| ۱- نارسایی ناشی از اهداف، خواست ها و محتوای طرح ها |
۸۸ |
| ۲- نارسایی و مشکلات پیرامونی محیطی |
۸۹ |
| ج – نارسایی ها و تنگناهای ناشی از وجود ناهماهنگی و عدم ارتباط کافی بین ارگان هایاجرایی طرح |
۸۹ |
| د – نارسایی ها و تنگناهای مالی |
۸۹ |
| هـ – نارسایی ها و تنگناهای مدیریتی، سازمانی و نیروی انسانی |
۹۰ |
| و- نارسایی ها و تنگناهای حقوقی و قانونی |
۹۰ |
| بند ششم: نکات مثبت طرح های جامع |
۹۱ |
| گفتار دوم: مراحل و مرجع تصویب |
۹۱ |
| گفتار سوم: طرح کاداستر در ایران |
۹۲ |
| بند اول: زمینه فعالیت |
۹۳ |
| بند دوم: فوائد کاداستر |
۹۳ |
| گفتار چهارم: فرایند تهیه نقشه کاداستر |
۹۴ |
| بند اول: مراحل روش زمینی |
۹۴ |
| بند دوم: روش فتوگرافی |
۹۴ |
| گفتار پنجم: چگونگی ارتباط طرح تفصیلی با طرح جامع و کاداستر |
۹۵ |
| مبحث چهارم: قانون نوسازی و عمران شهری مصوب ۷/۹/۱۳۴۷ با اصلاحات |
۹۶ |
| فصل سوم: قواعد ناظر بر تغییر کاربری |
۱۰۱ |
| مبحث اول: کاربری اراضی |
۱۰۲ |
| گفتار اول: تعاریف |
۱۰۲ |
| گفتار دوم: نظریه های کاربری اراضی شهری |
۱۰۳ |
| گفتار سوم: علت توجه به کاربری زمین |
۱۰۴ |
| گفتار چهارم: اهداف برنامه ریزی اراضی |
۱۰۵ |
| بند اول: اهداف کلان |
۱۰۵ |
| بند دوم: اهداف خرد یا ویژه |
۱۰۶ |
| گفتار پنجم: معیارهای بهینه در مکان یابی کارکردهای شهر |
۱۰۶ |
| گفتار ششم: استانداردهای برای ایجاد تسهیلات عمومی در سطوح گوناگون شهری |
۱۰۷ |
| مبحث دوم: انواع کاربری اراضی |
۱۰۸ |
| مبحث سوم: حفظ کاربری |
۱۱۱ |
| گفتار اول: تعریف حفظ کاربری |
۱۱۱ |
| گفتار دوم: مروری بر قانون حفظ کاربری اراضی |
۱۱۳ |
| گفتار سوم: اجرای صحیح قانون حفظ کاربری اراضی و مقابله با زمین خواری |
۱۱۸ |
| گفتار چهارم: ضرورت و دلایل توجیه کننده حفظ کاربری اراضی و باغ ها |
۱۲۰ |
| مبحث چهارم: حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها |
۱۲۴ |
| گفتار اول: حفظ کاربری اراضی و باغ ها با توجه به رشد جمعیت و شهرنشینی |
۱۲۵ |
| گفتار دوم: ضمانت اجراهای قانونی مربوط به تغییر کاربری بلامجوز اراضی کشاورزی و باغ ها |
۱۲۶ |
| مبحث پنجم: تعیین و تغییر کاربری اراضی غیر کشاورزی و باغ ها |
۱۲۹ |
| گفتار اول: کاربری |
۱۳۰ |
| بند اول: تعریف |
۱۳۰ |
| بند دوم : تاریخچه |
۱۳۰ |
| بند سوم :هدف از تعیین کاربری |
۱۳۱ |
| گفتار دوم: تخلف تغییر کاربری |
۱۳۲ |
| گفتار سوم: رابطۀ تراکم و کاربری اراضی |
۱۳۲ |
| گفتار چهارم: نقش قوانین در تعیین کاربری اراضی و مراجع مربوطه |
۱۳۳ |
| گفتار پنجم: نقدی کوتاه بر برخی قوانین و تغییر کاربری اراضی |
۱۳۴ |
| بند اول: استثنائی بر تعیین کاربری اراضی |
۱۳۵ |
| بند دوم : نگاه های متضاد حقوقی به موضوع تعیین کاربری |
۱۳۶ |
| بند سوم، ابهاماتی در خصوص ارزش افزوده ملک بر اثر تغییرکاربری از مسکونیبه تجاری |
۱۳۷ |
| مبحث ششم: تغییر کاربری در رویه قضایی |
۱۳۸ |
| گفتار اول: مانع تراشی دوایر دولتی در مقوله تغییر کاربری |
۱۳۷ |
| بند اول: رأی شمارۀ ۲۱۰ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری |
۱۳۹ |
| بند دوم: رأی شمارۀ ۴۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری |
۱۴۰ |
| گفتار دوم: قلع بنای احداث شده در ملک با کاربری زراعی و باغی |
۱۴۰ |
| بند اول: رأی شمارۀ ۷۰۷ وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری |
۱۴۱ |
| بند دوم: رأی شمارۀ ۵۱۷ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری |
۱۴۱ |
| بند سوم: تعیین مصادیق تغییر کاربری غیر مجاز موضوع مادۀ ۱۰ قانون اصلاح قانونحفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب ۱/۸/۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی |
۱۴۲ |
| گفتار سوم: قلمرو شمول قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها |
۱۴۳ |
| گفتار چهارم: قانون حاکم در زمان وقوع تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها |
۱۴۵ |
| گفتار پنجم: عدم جواز اخذ عوارض تغییرکاربری درفرض وجود سابقه تصرف مالکانه در ملک |
۱۴۶ |
| گفتار ششم: جواز تصرف مالک در ملک خود در فرض عدم اجرای طرح دولتی در مهلت مقرر قانونی |
۱۴۷ |
| بند اول: رأی بشمارۀ ۸۱/ ۱۶۹ |
۱۴۸ |
| بند دوم: رأی بشماره دادنامه ۸۶/۱۹۷ |
۱۴۸ |
| بند سوم- رأی بشماره دادنامه ۵۶۱ |
۱۴۹ |
| فصل چهارم: خلاصه و نتیجه گیری و پیشنهادات |
۱۵۱ |
| مبحث اول: نتایج |
۱۵۲ |
| گفتار اول: خلاصه و نتیجه گیری فصل اول |
۱۵۲ |
| گفتار دوم: خلاصه و نتیجه گیری فصل دوم |
۱۵۷ |
| گفتار سوم: خلاصه و نتیجه گیری فصل سوم |
۱۶۸ |
| مبحث دوم : پیشنهادات |
۱۷۶ |
| علائم اختصاری |
۱۸۱ |
| فهرست منابع |
۱۸۲ |
| چکیده انگلیسی |
۱۸۷ |
| عنوان به زبان انگلیسی |
۱۸۸ |