۳-۲ روش تحقیق
پژوهش حاضر از نظر نوع هدف در زمره پژوهشهای کاربردی میباشد. این تحقیق بر حسب نحوه گردآوری داده ها یک تحقیق توصیفی است. زیرا هدف آن توصیف کردن شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است. از سوى دیگر، چون این تحقیق به منظور کشف واقعیتهای موجود و یا چیزهایی که هستند، انجام میگیرد و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده کردهاست، یک تحقیق پیمایشی محسوب می شود. همچنین چون این تحقیق به بررسی رابطه متغیّرها پرداخته است، پس از این لحاظ تحقیق همبستگی به حساب میآید.
۳-۳ جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش کارکنان و مدیران شرکتهای خدماتی و تولیدی شهر کرمانشاه میباشد. که نوع و تعداد آن به شرح جدول ۳-۲ میباشد:
جدول ۳-۲ جامعه آماری پژوهش
نام شرکت
نوع شرکت
نوع محصول یا خدمت
تعداد مدیر و کارکنان
جاوید سازان غرب
خدماتی
تعمیر و نگهداری، تأسیسات، خدمات عمومی
۳۰
کیهان گستر غرب
خدماتی
حمل و نقل
۴۰
شرکت گل فصل غرب
تولیدی
تولید انواع بستنی
۴۰
شرکت شیرین بیان زاگرس
تولیدی
عرقیات گیاه
۳۰
الکتروصنعت سیروان
تولیدی
نایلون سه لایه و انواع نایلکس و فریزر
۵۰
توان تلاشگر باختر
خدماتی
امور چاپ و تکثیر و تأسیسات
۲۰
شرکت حسابگر پرداز غرب
خدماتی
خدمات مبتنی بر فناوری، تحقیق و مهندسی
۲۵
شاهو زاگرس غرب
تولیدی
رب، سس، طمع دهنده های غذایی
۶۰
روز نوش کرمانشاه
تولیدی
نوشابه و دلستر
۹۰
شرکت سپر آب غرب
خدماتی
خدمات پشتیبانی به سازمان ها، ادارت و نهادها
۱۵
تعداد کل
۴۰۰
۳-۴ روش نمونه گیری و حجم نمونه
در این پژوهش از روش نمونه گیری طبقهای ساده استفاده شده است. با بهره گرفتن از فرمول کوکران به محاسبه حجم نمونه پرداخته شد که تعداد ۱۹۶ نفر انتخاب شدند.
جدول ۱-۲ حجم نمونه در هر طبقه
طبقات
حجم طبقه ( )
حجم نمونه ( )
جاوید سازان غرب
۳۰
کیهان گستر غرب
۴۰
شرکت گل فصل غرب
۴۰
شرکت شیرین بیان زاگرس
۳۰
الکتروصنعت سیروان
۵۰
توان تلاشگر باختر
۲۰
شرکت حسابگر پرداز غرب
۲۵
شاهو زاگرس غرب
۶۰
روز نوش کرمانشاه
۹۰
شرکت سپر آب غرب
۱۵
جمع کل
۴۰۰
۱۹۶
۳-۴ روش گردآوری داده ها
مهمترین روشهای گردآوری داده ها در این پژوهش به شرح ذیل میباشد.
۳-۴-۱ مطالعات کتابخانه ای
در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانه ای و نیز از شبکه جهانی اطلاعات اینترنت استفاده شده است.
۳-۴-۲ تحقیقات میدانی
در این قسمت به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده گردیده است. پرسشنامه این پژوهش از پرسشنامه های استاندارد پژوهش(منبع: یانگ و دیگران، ۲۰۱۴) استفاده شده است که پس از اصلاحات لازم توسط استاد محترم راهنما به کار گرفته شد.
۳-۵ ابزار پژوهش (پرسشنامه)
این پرسشنامه با بررسی عوامل تأثیرگذار در تبدیل شبکه های اجتماعی به ابزار پرقدرت بازاریابی ارتباطی در شرکت های خدماتی و تولیدی شهر کرمانشاه میباشد. که مشتمل بر ۲ قسمت ۶ بخش و ۱۸ سؤال میباشد. این پرسشنامه شامل دو قسمت میباشد که قسمت اول سؤالهای جمعیتشناختی(قسمت اول پرسشنامه) مربوط به خصوصیات کلی پاسخ دهندگان از قبیل؛ جنسیت، سن، تحصیلات و … و قسمت دوم شامل سؤالهای نگرشی با هدف سنجش متغیرهای مدل میباشد.
جدول ۲-۳ دستهبندی سؤالات
متغیرها
سؤالات مرتبط با فرضیات
قابلیت های شبکه اجتماعی
۱ تا ۳
عوامل تکنولوژیکی
۴ تا ۶
عوامل سازمانی
۷ تا ۹
استفاده از شبکه اجتماعی
۱۰ تا ۱۲
اثربخشی فعالیت های بازاریابی
۱۳ تا ۱۵
عملکرد فروش
۱۶ تا ۱۸
جمع
۱۸
۳-۵-۱ نحوه امتیازبندی پرسشنامه
برای رتبه بندی داده های این پژوهش از مقیاس رتبهای استفاده شده است. در این روش از پاسخگو خواسته شد که میزان موافقت یا مخالفت خود را با هر گویه، بر مبنای یک طیف مشخص نمایند. از طریق این مقیاس میتوان حساسیت، تعقل و باور پاسخدهنده را تعیین نمود. در این پرسشنامه از یک مقیاس ۵ گزینهای استفاده شده است که ارزش عوامل مقیاسی برای این پرسشنامه از کاملاّ موافقم (۱) تا کاملاّ مخالفم (۵) امتداد خواهد یافت.
۳-۶ روایی
مقصود این است که آیا ابزار اندازهگیری موردنظر میتواند ویژگی و خصوصیتی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازهگیری کند یا خیر؟ به عبارت دیگر مفهوم روایی[۴۴] به این سوال پاسخ میدهد که ابزار اندازهگیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد. همینطور پرسشنامهای که همه وجوه موضوع مورد تحقیق را در بر نگیرد قطعا دارای روایی مطلوبی نیست. نظر کارشناسان و خبرگان میتواند کمک خوبی برای بهبود روایی ابزار اندازهگیری باشد. موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیریهای نامتناسب میتواند هر پژوهش علمی را بیارزش سازد.
در این پژوهش از روایی محتوایی برای پرسشنامه استفاده شده است که به چند نفر از استادان گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه و همچنین مدیران شرکت های خدماتی و تولیدی شهر کرمانشاه داده شد و با توجه اطلاحات محتوایی به عمل آمده از آن، پرسشنامه نهایی تنظیم شد.
۳-۷ پایایی
پایایی[۴۵] با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. به عبارت دیگر، «همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است» چقدر است. به بیان دیگر اگر ابزار اندازهگیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار به یک گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازهگیری پایایی شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده میکنیم. دامنه ضریب پایایی از صفر تا ۱+ است. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است.
در این پژوهش برای سنجش و اندازه گیری پایایی متغیرها از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار و نتایج آن به شرح جدول ۳-۴ میباشد: