واحد دامغان
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
چکیده.۱
مقدمه ۲
الف ـ اهمیت موضوع تحقیق .۳
ب ـ اهداف تحقیق.۳
ج ـ روش تحقیق۴
د ـ پرسش های تحقیق.۴
وـ فرضیه های تحقیق.۴
ی ـ سازماندهی تحقیق۴
فصل نخست : مفاهیم ، مبانی و درآمدی بر تشخیص و اقسام اولیاء دم۵
مبحث نخست : مفاهیم۶
گفتار نخست : واژگان اصلی۶
الف : ولی دم.۶
ب : قتل عمدی۸
ج : ولایت.۱۰
گفتار دوم : واژگان مهم و مرتبط۱۲
الف : حق.۱۲
ب : حکم.۱۵
ج : صغیر.۱۷
د : قصاص۱۸
ه : عفو .۲۱
مبحث دوم : مبانی.۲۴
گفتار نخست : مبانی شرعی۲۴
الف ـ آیات.۲۴
ب ـروایات۲۵
گفتار دوم : مبانی قانونی۲۷
الف ـ قانون حدود و قصاص۲۷
ب ـ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۰ ۲۹
ج ـ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ ۳۰
گفتار سوم : مبانی جرم شناختی.۳۰
الف ـ جلوه های ترمیمی.۳۱
ب ـ جلوه های بزه دیده مداری۳۳
مبحث سوم : تشخیص و اقسام کلی اولیاء دم۳۶
گفتار نخست : تشخیص اولیاء دم ۳۶
الف ـ دیدگاههای فقهی.۳۶
ب ـ رویکرد قانونگذار۴۲
گفتار دوم : اقسام اولیاء دم۴۳
الف ـ اولیاء دم واحد.۴۳
۱ ـ ولی دم صغیر.۴۳
۲ ـ ولی دم کبیر۴۵
ب ـ اولیاء دم متعدد .۴۵
۱ ـ همگی کبیر.۴۵
۲ ـ همگی صغیر.۴۶
۳ ـ برخی کبیر و برخی صغیر.۵۰
فصل دوم : رویکردها و ملاحظات عملی اولیاء دم واحد و متعدد۵۴
مبحث نخست: ولی دم واحد۵۵
گفتار نخست : ولی دم صغیر۵۵
الف ـ رویکردهای فقهی ۵۵
ب ـ تحولات تقنینی تا قانون جدید.۵۷
ج ـ رویکرد قانون مجازات ۱۳۹۲ .۶۳
گفتار دوم : ولی دم کبیر.۶۳
الف ـ حالات مختلف تقاضای اولیاء دم.۶۳
۱ ـ عدم تقاضای قصاص به وسیله اولیای دم۶۴
۲ ـ اجرای قصاص بدون اذن ولی دم.۶۸
ب ـ تحولات تقنینی۷۵
مبحث دوم : ولی دم متعدد.۷۶
گفتار اول : در حالت کبیر بودن همگی۷۶
الف ـ درخواست های متفاوت اولیاء دم ۷۶
۱ ـ استقلال یا عدم استقلال اولیا در استیفای قصاص ۷۷
۲ ـ تقاضای قصاص با عفو یا اخذ دیه برخی از اولیاء .۷۹
ب ـ رویکرد تقنینی .۸۴
گفتار دوم : در حالت برخی کبیر و برخی صغیر ۸۵
الف ـ رویکردهای فقهی. ۸۵
ب ـ تحولات تقنینی. ۹۴
نتیجه گیری۹۶
پیشنهادها.۹۸
فهرست منابع و مآخذ ۱۰۰
الف ـ کتاب ها .۱۰۰
۱ ـ کتاب های فارسی.۱۰۰
۲- کتابهای عربی.۱۰۲
ب ـ مقالات ، جزوات و پایان نامه ها ۱۰۴
چکیده به زبان انگلیسی۱۰۷
چکیده
در حقوق کیفری اسلام و ایران، قتل عمد از جمله جرایم حق الناسی است که اعمال کیفر قصاص در مورد آن منوط به درخواست و تقاضای ولی یا اولیاء دم است. البته فقهای عظام در زمینه لزوم اذن ولی دم در قصاص فتاوی متفاوت ابراز داشته اند. همچنین ولی دم ممکن است یک نفر یا بیشتر باشد و تقاضای قصاص در صورت وحدت یا تعدد اولیاء دم در حالت های متعددی قابل بحث است ؛ زیرا ممکن است ولی دم حاضر یا غایب، عاقل یا مجنون و بالغ یا صغیر باشد و در عمل با حالات مختلف تعدد اولیاء دم مواجهیم ؛ زیرا اگر مقتول دارای چند ولیدم باشد ممکن است به اعتبار حضور و غیبتشان، همگی یا برخی حاضر یا غائب، به اعتبار سنشان، همگی یا برخی صغیر یا بالغ و به اعتبار عقلشان همگی یا برخی عاقل و یا مجنون باشند. حتی چنآن چه همگی حاضر بوده و واجد شرایط عامه تکلیف باشند، ممکن است برخی در قضیه قصاص سکوت اختیار نمایند. همچنین ممکن است در کنار یک یا چند ولیدم، حملی نیز موجود باشد و در این پآیان نامه این موارد و سیر تحولات قانونگذاری در مورد اولیاء دم مورد پژوهش قرار می گیرد. همچنین در پاره ای موارد در قانون نیز خلاء و ابهام وجود دارد که در این رساله سعی شده به مطالب فوق پرداخته شود تا در موارد خلاء و ابهام و تفاوت آراء به نتیجه گیری مطلوب برسیم. روش پژوهش کتابخانه ای است و سعی گردیده با توجه به کتب و مقالات موضوع تحقیق شکل مطلوب و در حد توان تبیین گردد.
واژگان کلیدی: ولی دم ـ قصاص ـ صغیر ـ مجنون ـ ورثه
مقدمه
مال، جان، ناموس و آبروی همه انسآن ها ـ نه فقط مسلمین ـ از نظر شرع اسلام، محترم است. هیچکس حق تعدّی به حریم دیگران را ندارد و تجاوز به حقوق مشروع هیچکس و به هیچ وجه پذیرفته نیست.
اسلام برای تضمین احکام خود در درجه اول بر ایمان و اعتقاد پیروان پافشاری می کند و با تسخیر دلهای آن ها نیرومندترین ضمانت اجرایی را در جامعه ایجاد می کند. تکیه اسلام در کاهش جرم و بزهکاری در جامعه، بیش از هر چیز بر تکامل روحی، تعالی اخلاقی و تقویت ایمان و اعتقاد مسلمآنان است و در این راه از هر مکتب دیگری موفقتر بوده است.
مسلمان،خداوند را همیشه و در همهجا، ناظر میداند و به خود اجازه نمیدهد در حضور خدا از قانون او سربرتابد. اعتقاد به معاد و کیفر و پاداش همه اعمال نیک و بد انسان، جرم و خیانت را در جامعه به حداقل میرساند و اسلام، شدیدترین عذابها و مجازاتهای اخروی را درباره تجاوز به حقوق دیگران ذکر کرده است.
امّا روشن است که تنها با تکیه بر ایمان و ذکر کیفر و پاداش اخروی نمیتوان حریم افراد جامعه را از دستبرد متجاوزان و جنایتکاران به طور کلی حفظ کرد و آسایش و امنیت جامعه را تامین نمود. در متمدنترین جوامع بشری نیز اشخاصی یافت میشوند که نه به جهان پس از مرگ معتقدند و نه از انسانیت، بهرهای بردهاند. آنان وحشیانه، حریم انسآن های ضعیف و بیدفاع را مورد حمله قرار میدهند، خون انسآن ها را میریزند و خانوادهها را بیسرپرست مینمایند. یکی از کیفرهایی که در جامعه اسلامی اجرا می شود ؛ مجازات قصاص است. البته اعمال این مجازات به شرایط متعددی بستگی دارد که در منابع فقهی، تحت عنوان « شرایط استیفای حق قصاص » از آن بحث شده است. از جمله این شرایط که از مهمترین آن ها هم به شمار می آید، تقاضای اولیای دم است. این به آن معناست که اجرای مجازات قصاص، بدون تقاضای اولیای دم مشروع نیست و اولیای دم مقتول همان گونه که حق دارند قاتل را قصاص کنند؛ می توانند قاتل را عفو و یا با وی مصالحه نمایند و این امر در راستای سیاست جنایی اسلام مبنی بر کیفر زدایی از برخی جرایم قابل توجیه و تفسیر می باشد.
الف ـ اهمیت موضوع تحقیق
اهمیت و ضرورت آشنایی با مبانی مجازات از دیدگاه اسلام با توجه به نقش و کارکرد اساسی و مهم آن در جامعه و تکیه بر قصاص به عنوان یک روش بسیار موثر در پیشگیری از جرم از یکسو و با مد نظر قراردادن تغییرات و پیشرفتهای حاصل شده در نظامهای حقوقی کشورهای متمدن و ضرورت ایجاد تغییرات در نظام تربیتی کشور مشخص می شود، تا بتوان در پرتو این تحقیقات و مناظرات و مباحث مبتنی بر اصول حقوقی و موازین فقهی به الگوی کارآمدی دست یابیم.
ب ـ اهداف تحقیق
در این پژوهش سعی بر این است که به مباحثی همچون حق صغار در استیفای قصاص و بحث تعدد اولیای دم در استیفای قصاص به صورت جزئی تر مورد بررسی واقع گردد تا از این طریق به ارائه راهکارهایی همچون تصویب قانون مناسب تر و استفاده قضات از تفسیر مناسب تر در باب قوانین جاری یاری رسانده شود.
البته مهمترین هدف این تحقیق بحث و بررسی مواردی است که از جهت قانونی و در بعضی موارد از جهت فقهی دچار ابهام و اجمال است.
ج ـ روش تحقیق
برای مطالعه و بررسی هر موضوعی از روشهای متعددی می توان استفاده نمود. نگارنده با استفاده از منابع کتابخانه ای به صورت فیش برداری از مطالب مربوطه اقدام به جمع آوری، جرح و تعدیل آن نموده است. روش تحقیق در این پآیان نامه، بیشتر روش توصیفی است گر چه در پاره ای موضوعات روش تحلیلی نیز بکار خواهد رفت.
د ـ پرسش های تحقیق
۱ ـ رویکرد قانون مجازات جدید در زمینه اختیارات ولی دم صغیر و مجنون چیست ؟
۲ ـ در صورت غیبت برخی اولیاء دم، درخواست اولیاء دم حاضر چگونه بررسی شود ؟
وـ فرضیه های تحقیق
۱ ـ در قانون مجازات جدید به بعضی مسائل که در قانون قدیم مغفول مانده بود، پرداخته شده است.
۲ ـ در این حالت، اولیای حاضر باید نسبت به قصاص یا گذشت یا مصالحه توافق نمایند.