عنوان : حق دولتها در استفاده از انرژی هسته ای از منظر حقوق محیط زیست
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تسوج
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
عنوان:
حق دولتها در استفاده از انرژی هسته ای از منظر حقوق محیط زیست
خرداد ۱۳۹۵
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
چکیده ۱
فصل اول: کلیات پژوهش
۱-۱-مقدمه ۳
۱-۲-بیان مسئله ۵
۱-۳-سوالات پژوهش ۹
۱-۳-۱-سوال اصلی ۹
۱-۳-۲-سوالات فرعی ۹
۱-۴-فرضیات تحقیق ۱۰
۱-۴-۱- فرضیه اصلی ۱۰
۱-۴-۲-فرضیات فرعی ۱۰
۱-۵-پیشینه تحقیق ۱۰
۱-۶-اهداف ۱۴
۱-۷-روش تحقیق ۱۴
۱-۸-سازماندهی تحقیق ۱۵
۱-۹-تعریف واژگان و اصطلاحات کلیدی ۱۶
۱-۹-۱-انرژی هسته ای ۱۶
۱-۹-۲-حقوق محیط زیست ۱۷
۱-۹-۳-حق ۱۷
۱-۹-۴-محیط زیست ۱۸
۱-۹-۵-سوخت های فسیلی ۱۹
۱-۹-۶-پسماندهای هسته ای ۱۹
۱-۹-۷-آلودگی ۲۰
فصل دوم: انرژی هسته ای و کاربردهای آن
۲-۱-چگونگی کشف انرژی هسته ای و پیشرفت آن ۲۲
۲-۱-۱-چگونگی کشف انرژی هسته ای ۲۲
۲-۱-۲-پیشرفت انرژی هسته ای ۲۴
۲-۲-کاربردهای انرژی هسته ای ۲۵
۲-۲-۱-استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ۲۶
۲-۲-۱-۱-کاربرد انرژی هسته ای در تولید برق ۲۶
۲-۲-۱-۲-کاربرد انرژی اتمی در پزشکی و امور بهداشتی ۲۷
۲-۲-۱-۳-کاربرد انرژی اتمی در بخش دامپزشکی و دامپروری ۲۸
۲-۲-۱-۴-کاربرد انرژی هسته ای در بخش صنایع غذایی و کشاورزی ۲۸
۲-۲-۱-۵-کاربرد انرژی هسته ای در بخش صنعت ۲۹
۲-۲-۲-استفاده غیرصلح آمیز از انرژی هسته ای ۲۹
۲-۳-مزایای استفاده از انرژی هسته ای ۳۱
۲-۴-معایب استفاده از انرژی هسته ای ۳۴
۲-۵-آلودگی های هسته ای ۳۶
۲-۵-۱-تعریف آلودگی اتمی ۳۶
۲-۵-۲-مفهوم تشعشع رادیو اکتیو و آثار آن ۳۸
۲-۶-نگرانیهای محیط زیستی ۳۹
۲-۶-۱-خطرات زیست محیطی انرژی هسته ای ۳۹
۲-۶-۲-سوانح هسته ای ۴۰
۲-۶-۲-۱-تاثیرات نامطلوب بر بهداشت و سلامت ۴۴
۲-۶-۲-۲-تاثیرهای نامطلوب بر حیات گیاهی و جانوری ۴۴
۲-۷- حوادث هستهای ۴۶
۲-۷-۱-حادثه تری مایل آیلند ۴۶
۲-۷-۲-حادثه چرنوبیل ۴۶
۲-۷-۳-حادثه فوکوشیما ۴۶
فصل سوم: سازمان های فعال در زمینه حفاظت از محیط زیست
۳-۱-سازمانهای بین المللی دولتی در سطح جهانی ۴۹
۳-۱-۱-آژانس بین المللی انرژی اتمی ۴۹
۳-۱-۲-کمیته علمی ملل متحد در مورد آثار تشعشع هسته ای UNSCEAR 53
۳-۱-۳-سازمان توسعه و همکاری اقتصادی و آژانس انرژی هسته ای (NEA) 54
۳-۱-۴- سازمان بهداشت جهانی WHO 56
۳-۱-۵-سازمان بین المللی دریانوردی I.M.O 57
۳-۱-۶-شبکه جهانی نظارت تشعشعات زیست محیطی GERMON 58
۳-۲-سازمانهای بین المللی دولتی در سطح منطقه ای ۵۹
۳-۲-۱-جامعه اروپایی انرژی اتمی (اوراتوم) ۵۹
۳-۲-۲-سازمان منطقه ای برای حمایت از محیط زیست دریاییROPME 62
۳-۲-۳-سازمان اروپایی برای تحقیقات هسته ای CERN 63
۳-۳-سازمانهای بین المللی غیردولتی (NGO) 63
۳-۳-۱-کمیسیون بین المللی حفاظت در برابر تشعشع (ICRP) 63
۳-۳-۲- جنبش حزب سبز ۶۶
۳-۳-۳-دوستان زمین ۶۷
فصل چهارم: تعهدات زیست محیطی دولتها در قبال استفاده از انرژی هسته ای
۴-۱-ایجاد حقوق بین الملل محیط زیست و اهمیت آن ۷۰
۴-۲-منابع حقوق بین الملل محیط زیست ۷۴
۴-۲-۱-معاهدات بین المللی( منبع اصلی حقوق بین المللی محیط زیست) ۷۶
۴-۲-۲-اصول کلی و عام حقوق بین الملل محیط زیست ۸۰
۴-۳- مسئوولیت ۸۲
۴-۳-۱- تعریف مسئولیت ۸۲
۴-۳-۲- مسئولیت بین المللی ناشی از تقصیر ۸۴
۴-۳-۳- مسئولیت بین المللی ناشی از خطر ۸۴
۴-۳-۴- مسئولیت بین المللی برای اعمال منع نشده در حقوق بین الملل ۸۵
۴-۳-۵- تفاوت مسئولیت ناشی از نقض تعهد و مسئولیت ناشی از اعمال منع نشده ۸۸
۴-۴- فعالیت مخاطره آمیز و فعالیت های با آثار زیان بار ۸۹
۴-۴-۱- فعالیت های مخاطره آمیز در مقابل فعالیت های با آثار زیان بار ۸۹
۴-۴-۲- فعالیت با آثار زیان بار در حقوق بین الملل ۹۰
۴-۴-۳- فعالیت های مخاطره آمیز ۹۱
۴-۴-۴- شروط مشروعیت فعالیت های مخاطره آمیز ۹۲
۴-۴-۴-۱- جلوگیری ۹۳
۴-۴-۴-۱-۱- نقطه نظر کمیسیون برانتلند ۹۳
۴-۴-۴-۱-۲- مقررات جلوگیری در رویه بین المللی ۹۴
۴-۴-۴-۱-۲-۱-مجوز قبلی ۹۴
۴-۴-۴-۱-۲-۲-ارزیابی خطر ۹۴
۴-۴-۴-۱-۲-۳- اخطار واطلاع ۹۵
۴-۴-۴-۱-۲-۴-مشورت ۹۶
۴-۴-۴-۱-۲-۵- اقدامات یک جانبه به منظور جلوگیری ۹۶
۴-۴-۴-۲- جبران خسارت ۹۷
۴-۴-۴-۲-۱- رژیمTrail Smelter 97
۴-۴-۴-۲-۲- قضیهGutdam. 99
۴-۴-۴-۲-۳-تصادمCosmos. 99
۴-۴-۴-۳- نتیجه ۱۰۰
۴-۵- اصول و مفهوم ضرر ۱۰۰
۴-۵-۱- اصول ضرر ۱۰۰
۴-۵-۱-۱- آزادی عمل و محدودیت های آن ۱۰۲
۴-۵-۱-۲- جبران خسارت ۱۰۲
۴-۵-۱-۳-عدم تبعیض ۱۰۲
۴-۵-۱-۴-جلوگیری ۱۰۳
۴-۵-۱-۵-همکاری ۱۰۴
۴-۵-۱-۶-کشورهای در حال توسعه ۱۰۵
۴-۵-۲- مفهوم ضرر Harm. 106
۴-۵-۲-۱- آستانه زیان یا صدمه« Damage » ۱۰۶
۴-۵-۲-۲-رابطه فیزیکی Physical Link. 109
۴-۵-۳-طرح ۲۰۰۶ کمیسیون حقوق بین الملل، اصول جبران خسارت در مورد صدمات فرامرزی ناشی از فعالیت های خطرناک ۱۱۰
۴-۶- مسئوولیت برای خسارات اتمی ۱۱۲
۴-۶-۱- ارکان مسئولیت مدنی اتمی ۱۱۳
۴-۶-۱-۱- وقوع حادثه اتمی ۱۱۳
۴-۶-۱-۲- خسارت قابل جبران ۱۱۴
۴-۶-۱-۳- وجود رابطه سببیت بین حادثه اتمی و خسارات وارد شده: ۱۱۴
۴-۶-۲-خسارات هسته ای ۱۱۴
۴-۶-۳- اقدامات معقول ، ترمیمی و پیشگیرانه ۱۱۶
۴-۶-۴- انتساب مسئولیت به متصدی تاسیسات هسته ای ۱۱۷
۴-۷-کنوانسیون های بین المللی درباره مسئولیت ناشی از خسارات هسته ای ۱۱۸
۴-۷-۱- کنوانسیون پاریس درمورد مسئولیت شخص ثالث در زمینه انرژی هسته ای۱۹۶۰. ۱۱۸
۴-۷-۲- کنوانسیون وین درمورد مسئولیت مدنی برای خسارت های هسته ای ۱۹۶۳. ۱۲۱
۴-۷-۳- معاهده لوگانو، در مورد مسئولیت مدنی برای خسارات ناشی از فعالیت های خطرناک ۱۹۹۳ ۱۲۲
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱-نتایج ۱۲۶
۵-۲-پیشنهادات ۱۳۰
منابع ۱۳۱
چکیده
بعضی اوقات تصویری از انرژی هسته ای یا هر چیزی که با اسم هسته ای همراه باشد اولین چیزی که به ذهن ما می رسد بمب، انفجار، فاجعه، زباله های هسته ای، آلودگی و خطر مرگ است. کشف اتم و انرژی هسته ای باعث گشت که تحولات عمده ای در زندگی بشر ایجاد گردد. جالب است که بدانیم انرژی هسته ای در حفظ محیط زیست نیز به انسانها کمک می کند. استفاده از این انرژی در پزشکی، کشاورزی، شیمی و بررسی آلودگی آبها، هشدار در مورد آلودگی هوا و کسب اطلاعات جدید در مورد کره زمین، از طریق این منبع مقدور است. دولتها در دههای اخیر نسبت به خطرات زیست محیطی محلی و جهانی هشیار شده اند. نظام بین المللی تلاش کرده است تا مقررات و قواعدی برای حفاظت محیط زیست تدوین و به اجرا گذارد. یکی از اهداف مهم حقوق محیط زیست در رابطه با انرژی هسته ای است. حضور انرژی هسته ای در این رقابت همواره از دو جنبه مورد توجه خاص قرار داشته است، جنبه اول پایان پذیر بودن منابع انرژی فسیلی و جنبه دوم آلودگی محیط زیست ناشی از استفاده از سوختهای فسیلی است. بر اساس مقررات عرفی و نیز بر طبق مفاد معاهدات مربوط به آن وارد کردن خسارات غیر لازم و قابل اجتناب به محیط زیست به طور مستقیم و غیر مستقیم ممنوع است. کنوانسیونهای چهارگانه ژنو در سال ۱۹۴۹ که تقریبا کلیه کشورها در آن عضویت دارند در مواد ۳۵، ۵۳ و ۱۴۷ کنوانسیون چهارم خود به حمایت از محیط زیست پرداخته اند و نیز افزایش ملاحضات زیست محیطی و فشار بین المللی برای کاهش آلاینده های ناشی از کاربردهای سوختهای فسیلی سبب مقبولیت بیشتر استفاده از انرژی هسته ای را در پی خواهد داشت.
واژگان کلیدی: انرژی هسته ای، حقوق محیط زیست، حق، محیط زیست، آلودگی، سوختهای فسیلی، پسماندهای هسته ای
فصل اول: کلیات پژوهش
۱-۱-مقدمه
استفاده از انرژی هسته ای[۱]، یکی از اقتصادی ترین شیوهها در دنیای صنعتی است و گستره عظیمی از کاربردهای مختلف، شامل تولید برق هسته ای، تشخیص و درمان بسیاری از بیماریها، کشاورزی و دامداری، کشف منابع آب ورا در بر می گیرد. انرژی هسته ای در مجموع، مانند یکی از انرژی های موجود در جهان مثل انرژی بادی، آبی، گاز و نفت و است، اما در مقایسه با آنها جزو انرژی های پایان ناپذیر شمرده می شود، که از نظر میزان تولید انرژی پاسخگوی نیازهای بشر خواهد بود. یعنی انرژی حاصل از تبدیل ماده به انرژی برابر است با جرم ماده ضرب در سرعت نور به توان ۲ که نشان دهنده انرژی زیاد حاصل از تبدیل مقدار کمی ماده به انرژی است. انرژی هسته ای کاربردهای متعددی دارد که در یک تقسیم بندی کلی می توان آن را به نظامی و غیرنظامی یا صلح جویانه تقسیم کرد. تولید برق، یکی از نیازهای روزمره و فوق العاده تأثیرگذار بر زندگی مردم است، که اگر با صرفه اقتصادی بیشتر و آلودگی هرچه کمتر زیست محیطی همراه باشد، به یقین خواهد توانست در اقتصاد کشور نقش بسزایی ایفا کند. انرژی هسته ای که از این دو شاخصه مهم برخوردار است، می تواند در این زمینه به کمک نیروگاهها آمده و جهان را از بحران محدودیت منابع فسیلی رهایی بخشد. به همین دلیل، نیروگاه برق اتمی، اقتصادی ترین نیروگاهی است که امروزه در دنیا احداث می شود. یکی از روشهای تشخیصی و درمانی ارزشمند در طب، پزشکی هسته ای است که در آن از ایزوتوپهای رادیواکتیو(رادیوایزوتوپ) برای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریها استفاده می شود. این درحالی است که افکار عمومی عمدتا فناوری هسته ای را در بمب هسته ای و یا راکتور اتمی تعریف می کند و کمـتر کسی را می توان یافـت که بداند چگونه جنبه های دیگر از علوم هسته ای در طـول نیـم قـرن اخـیر زندگی روزمره انسان را دچـار تحول نموده است. در واقع، دانش و فناوری هسته ای، دانشی هم پیوند و یکپارچه است و هیچ گونه تمایز واقعی میان دانش صلح آمیز و غیرصلح آمیز هسته ای وجود ندارد. دانش هسته ای از این بابت استراتژیک است که دارای کاربردهای مختلفی در تولید انرژی، پزشکی، کشاورزی و دامپزشکی و در زمیـنه صنعت و تحقیقات مربوط به این بخش، پروژه های فضا و هوا، باستان شناسی و. دارد. فناوری هسته ای اکنون به عنوان یک مؤلفه مؤثر قدرت ملی محسوب می شود و کشورها براسـاس این مؤلفه، به دارا و ندار و توسعه یافته و یا کشورهای هسته ای و غیر هسته ای تبدیل شدهاند(باقری: ۱۳۸۶، ۱۸).
هم اکنون جهانیان پذیرفته اند که سوزاندن سوختهای فسیلی اثرات شدیدی بر گرم شدن آب و هوا دارد. شیوه جدیدی از تفکر مورد نیاز است که بواسطه آن هر کشوری درجهان مسئولیتی[۲] در قبال محیط جهانی خود داشته باشد و در عین حال به کشورهای ضعیف نیزاجازه داده شود که زندگی خود را بهبود بخشند(میرزایی: ۱۳۸۶، ۵۶).
به همین دلیل دولت ها در دهه های اخیر نسبت به خطرات زیست محیطی محلی و جهانی هشیار شده اند و نظام بین المللی تلاش کرده است تا مقررات و قواعدی را برای حفاظت محیط زیست تدوین و به اجرا گذارد. البته در نظامی که دولت ها با رضایت و به اتفاق آراء قانونگذاری می کنند و تضاد منافع و ارزش ها مشهود است، حرکت برای وضع قوانین مؤثر به کندی صورت می گیرد.در واقع حقوق بین الملل محیط زیست، مجموعه قواعد و مقررات بین المللی است که هدفش پیشگیری از آلودگی و حفاظت از محیط زیست می باشد که با سابقه ای کمتر از ۴۰ سال در بین رشته های علم حقوق رشته ای نسبتاً جدید است، که سرآغاز آن به کنفرانس سازمان ملل متحد در خصوص محیط زیست انسان که در سال ۱۹۷۲در استکهلم تشکیل شد، برمی گردد.
۱-۲-بیان مسئله
دولتها در دهه های اخیر نسبت به خطرات زیست محیطی محلی و جهانی هشیار شده اند و نظام بین المللی تلاش کرده است تا مقررات و قواعدی را برای حفاظت محیط زیست تدوین و به اجراگذارد. البته در نظامی که دولت ها با رضایت و به اتفاق آرا قانونگذاری می کنند و تضاد منافع و ارزش ها مشهود است، حرکت برای وضع قوانین مؤثر به کندی صورت می گیرد. در واقع حقوق بین الملل محیط زیست، مجموعه قواعد و مقررات بین المللی است که هدفش پیشگیری از آلودگی و حفاظت از محیط زیست می باشد که با سابقه ای کمتر از ۴۰ سال در بین رشته های علم حقوق رشته ای نسبتاً جدید است. سرآغاز آن به کنفرانس سازمان ملل متحد در خصوص محیط زیست انسان که در سال ۱۹۷۲ در استکهلم تشکیل شد، برمی گردد(حبیبی :۱۳۸۴، ۶۳).
یکی از اهداف مهم حقوق محیط زیست در رابطه با انرژی هسته ای است. استفاده از انرژی هسته ای[۳] از حدود ۵۰ سال پیش وارد بازار رقابت با دیگر منابع انرژی در عرصه تولید الکتریسیته گردید. حضور انرژی هسته ای در این رقابت همواره از دو جنبه مورد توجه خاص قرار داشته است. جنبه اول پایان پذیر بودن منابع انرژی فسیلی به عنوان اصلی ترین منبع تولید الکتریسیته که نیاز به منبع جایگزین در حد کلان را روز به روز نمایان تر می کند و جنبه دوم، آلودگی محیط زیست[۴] ناشی از استفاده از سوختهای فسیلی است (عطری:۱۳۸۲، ۱۳۶).
در سال ۲۰۰۴ انرژی هستهای در تولید کل انرژی مصرفی جهان سهمی در حدود ۶٫۵٪، و در تولید انرژی الکتریکی سهمی در حدود ۱۵٫۷٪ داشتهاست (آژانس بینالمللی انرژی اتمی[۵]: ۲۰۰۵).
بنابر پیشبینی اتحادیه جهانی هستهای در سال ۲۰۱۵ به طور میانگین هر ۵ روز یکبار یک نیروگاه هستهای در جهان آغاز به کار می کند. درحال حاضر کشورهای ایالات متحده، فرانسه، و ژاپن در مجموع حدود ۵۷٪ از کل انرژی الکتریکی هستهای جهان را به خود اختصاص دادهاند. در سال ۲۰۰۷ آژانس بینالمللی انرژی هستهای از وجود ۴۳۹ راکتور هستهای در حال ساخت در ۳۱ کشور در سراسر جهان خبر داد (فرمی: ۲۰۰۸، ۵۱).
مهمترین مسئلهای که مخالفان انرژی هستهای بیان میدارند امنیت محیط زیستی نیروگاه هستهای است، زیرا با کوچکترین اشتباه، ممکن است فجایعی مانند فاجعه چرنوبیل به بار آید وخطرات زیست محیطی جبران ناپذیری را به وجود آورد(سازمان اطلاعات انرژی[۶]: ۲۰۰۴).
یکی از مسائل نیروگاه هستهای هزینه ساخت آن است که شامل هزینه ساخت راکتور، هزینه مسائل امنیتی، هزینه ساخت مراکز معدنی، هزینه ساخت مراکز تبدیل مواد خام به سوخت هستهای، هزینه ساخت مراکز بازپروری هستهای و انبارهای هستهای برای دفن ضایعات هستهای است. نشت مواد رادیو اکتیو از نیروگاههای هسته ای خطرات جبران ناپذیری به انسان ومحیط زیست وارد می سازد که در زیر به نمونه ای از آنها اشاره می گردد. در سال ۱۹۷۹ بخشی از هسته اصلی نیروگاه تری مایل آیلند در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا ذوب شد که باعث نشت ۳ میلیون کوری گاز رادیواکتیو به بیرون از نیروگاه گردید در پی این حادثه حدود ۱۴۰٬۰۰۰ نفر از اهالی منطقه خانههای خود را ترک کردند. پس از حادثه تری مایلی آیلند، ساخت نیروگاههای هستهای برای مدتی در آمریکا متوقف شد. حادثه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ و در چرنوبیل(شوروی سابق و اوکراین کنونی) اتفاق افتاد به طوری که نیروگاه در ساعت از کنترل خارج شد و بتن آرمه یک متری گنبد را ذوب نمود و اتفاقات پس از آن موجب شد تا در کل اروپا وضعیت اضطراری اعلام شود( آستان قدس رضوی: ۱۳۸۸، ۱۲).
حادثه نیروگاه فوکوشیما داییچی[۷]، در مارس ۲۰۱۱ و در پی زلزله۹ ریشتری و سونامی پیامد آن در ژاپن رخ داد. طی این حادثه از ۶ نیروگاه BWR فوکوشیما داییچی ۳ نیروگاه که در حال کار بودند در اثر قطع برق شبکه و از کار افتادن دیزل های اضطراری آسیب جدی دیده و دچار ذوب قلب شدند. همچنین استخر سوخت های مصرف شده راکتور شماره ۴ نیز با قطع خنک کاری و آسیب سوخت ها مواجه شد. انفجار هیدروژن در واحد های شماره ۱ و ۳ باعث آسیب به ساختمان راکتور و امکان نشت مواد رادیواکتیو به خارج از آن شد. این اولین حادثه مخرب هسته ای در دنیاست که در آن ۳ راکتور آسیب جدی می بینند. مقادیری مواد رادیواکتیو به اقیانوس و هوا آزاد شده است و تخمین زده می شود مقدار مواد رادیواکتیو وارد شده به محیط حدود ۱۰ درصد حادثه چرنوبیل خواهد بود.با وجود قواعد و مقررات ملی و بین المللی درحفاظت محیط زیست، تفسیر و اجرای این قواعد همواره با مشکل مواجه است. با این توضیح که جامعۀ بین المللی در شرایط فعلی با مقولات حاکمیت و تساوی کشورها سروکار دارد، در حالی که مواد رادیواکتیو و به طور خاص خطرات آلودگی ناشی از آن،مشکلاتی فرامرزی است وبه عنوان موضوعات قانونی مرتبط با کشورهای همسایه و جامعه بین المللی تلقی می شوند. بنابردلایل مذکور، سی سال انتهایی قرن بیستم ترس از رخدادهای خطرناک هستهای، مشکلات مربوط به دفع زبالههای هستهای، بیماریهای ناشی از تشعشع هستهای[۸] و. باعث به وجود آمدن جنبشهایی برای مقابله با توسعه نیروگاههای هستهای شد و این خود از دلایل کاهش توسعه نیروگاههای هستهای در بسیاری از کشورها بود( علوی: ۱۳۸۷، ۲۷۷).
پسمانهای هسته ای جامد حاصل از نیروگاه های هسته ای که شدیدا رادیواکتیو هستند، اثرات زیست محیطی شدیدی را برجای می گذارند، به طوری که امروزه در اروپا هر کجا که دولت ها قصد دارد زباله های اتمی را دفن کنند و یا نیروگاه جدید احداث کنند با مقاومت شدید مردم مواجه می شوند. برنامه هستهای ایران در دهه ۱۹۵۰ با کمک ایالات متحده به عنوان بخشی از برنامه (اتم برای صلح) آغاز شد. پس از کار شکنی آمریکایی ها و آلمانها در ساخت این نیروگاه بعد از انقلاب اسلامی مردم ایران ،ادامه ساخت به روسیه واگذار شد. هم اکنون با تلاش و ایستادگی مردم و دولت ایران این نیروگاه ۱۰۰۰ مگاوات برق را وارد شبکه ی سراسری کرده است. دولت ایران در نظر دارد طی یک برنامه ی زمانی میزان تولید برق از این طریق را به ۲۰۰۰۰ مگاوات گسترش دهد. لازم به ذکر است که دولت های غربی و امریکا از هیچ تلاشی برای جلوگیری از دست یابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای دریغ نکردند این در حالی است که ایران پیام اور شعار انرژی صلح امیز هسته ای برای همه و بمب هسته ای برای هیچ کس در دنیا می باشد و در زمینه ی خلع سلاح هسته ای مستکبرین اقدامات خوبی را انجام داده است. بررسی روند توسعه ی نیروگاه های اتمی در دو دهه گذشته در آمریکا و سه کشور فرانسه ، آلمان و انگلیس به ما کمک می کند تا درک عمیق تری از واقعیات انرژی هسته ای بدست آوریم و با نیم نگاهی به خطرات استفاده از این انرژی نو با دقت بیشتری پا در این مسیر گذاریم. از آنجا که مواد رادیو اکتیو یکی از انواع آلایندههای محیط زیست بشری هستند که با توجه به استفاده روز افزون از مواد اتمی در تولید انرژی، امروزه مورد توجه قرار گرفته است. آلودگی ناشی از این مواد ممکن است در اثر استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی باشد مانند: دفع زایدات هستهای، نیروگاههای هستهای، یا در نتیجه جنگهای هستهای و بمبهای اتمی ایجاد شود. بر اساس مقررات عرفی و نیز طبق مفاد معاهدات مربوط به آن، وارد کردن خسارت غیر لازم، و قابل اجتناب به محیط زیست به طور مستقیم و غیر مستقیم ممنوع است. کنوانسیونهای چهارگانه ژنو در سال ۱۹۴۹ که تقریباً کلیه کشورها در آن عضویت دارند، در مواد ۳۵، ۵۳ و ۱۴۷ کنوانسیون چهارم خود، به حمایت از محیط زیست پرداختهاند. استفاده از سلاحهای اتمی با توجه به آثار فوری و دراز مدت آن مانند ضایعات ژنتیکی، اصول حقوق بینالملل بشر دوستانه را نقض مینماید. طرح تصویب شده توسط کمیسیون حقوق بین الملل راجع به مسؤولیت دولتها در سال ۱۹۷۶، آلودگی هوا و دریاها را در سطح گسترده به عنوان مسؤولیت بین المللی دولتها قلمداد کرده است. دیوان بینالمللی دادگستری درباره درخواست مجمع عمومی و سازمان بهداشت جهانی در خصوص قانونی بودن استفاده از سلاحهای اتمی چنین نظر داد: «تهدید یا استفاده از سلاحهای اتمی عموماً مخالف قواعد حقوق بین الملل و قابل اعمال در نزاعهای مسلحانه است و کشورها هنگامی که مشروعاً و ضرورتاً از افزار نظامی استفاده میکنند، باید ملاحظات زیست محیطی را در نظر بگیرند و شرایط ضرورت و تناسب را رعایت نمایند(حسینی ،۱۳۸۹، ۲۵).
لذا با توجه به خطرات زیست محیطی زیادی که استفاده از این فن آوری می تواند داشته باشد، این تحقیق درنظر دارد تا حق دولتها در استفاده از انرژی هسته ای از منظر حقوق محیط زیست به موارد قانونی این فناوری بپردازد تا عوارض وعواید آن را بهتر مورد بررسی قراردهد.
۱-۳-سوالات پژوهش
سوالات این پژوهش به قرار زیر خواهد بود:
۱-۳-۱-سوال اصلی
- قواعد و مقررات حقوقی بین المللی حاکم بر استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای چه می باشند؟
۱-۳-۲-سوالات فرعی
- حقوق و تعهدات دولتها در زمینۀ استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای چه می باشد؟
- نقش آژانس انرژی اتمی در استفاده از انرژی هسته ای چه می باشد؟
- استفاده از انرژی هسته ای در مقایسه با آیا خطرات آن می تواند مفید باشد؟
۱-۴-فرضیات تحقیق
با توجه به سوالات مطرح شده، فرضیات به قرار زیر خواهد بود:
۱-۴-۱- فرضیه اصلی
- اصلی ترین اقدامات در سطح بین المللی پذیرش اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی از یک سو و پذیرش معاهده N.P.T از سوی دیگر بوده است.
۱-۴-۲-فرضیات فرعی
- دولت ها هر یک به فراخور توانایی های علمی و اقتصادی خود به این دانش روی آورده و راهبرد و راهکار خاصی را در توسعه این فناوری برگزیده اند.
- آژانس با اقدامات نظارتی اطمینان حاصل کند که مساعدت های داده شده، برای پیشرفت هیچ منظور نظامی مورد استفاده قرار نگیرد.
- به نظر می رسد استفاده از انرژی هسته ای در مقایسه با خطرات آن می تواند مفید باشد.
تعداد صفحه : ۱۵۲
قیمت : بیست و هفت هزار تومان