گرایش :عمومی
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده حقوق
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)
رشته ی :
حقوق عمومی
عنوان:
بررسی رویه قضایی دیوان عدالت اداری در تضمین حقوق ایثارگران
استاد راهنما:
دکتر محمد روشن
زمستان۱۳۹۳
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه. ۱
بیان مسئله: ۵
انگیزه انتخاب موضوع تحقیق: ۵
هدفهای تحقیق: ۶
سوالات تحقیق: ۶
فرضیه های تحقیق: ۷
روش تحقیق: ۷
جامعه آماری و حجم آن: ۷
ساختار تحقیق: ۹
بخش اول: مفاهیم و مبانی ۱۰
فصل اول ایثارگری، حق و قانون. ۱۳
مبحث اول جنگ، جهاد و دفاع. ۱۳
گفتار اول جنگ و جهاد در قرآن کریم و روایت معصومین (ع) ۱۵
گفتاردوم دوران قبل و بعد ازانقلاب. ۱۶
گفتار سوم دوران دفاع مقدس. ۱۸
گفتار چهارم ترور و تفحص. ۱۹
مبحث دوم بررسی ماهیت حقوقی ایثارگری ۲۰
گفتار اول تعریف حق ۲۱
گفتار دوم پیدایش حق و چگونگی استقرار آن. ۲۲
گفتار سوم حق ایثارگری ۲۳
گفتار چهارم حق مکتسبه. ۲۵
مبحث سوم مؤلفه های امنیت حقوقی در حوزه ایثارگران. ۲۶
گفتار اول امنیت حقوقی ایثارگران. ۲۷
گفتار دوم امنیت قانونگذاری ۲۸
گفتار سوم امنیت قضایی ۲۹
گفتار چهارم حمایت های قانونی از ایثارگران. ۲۹
فصل دوم، قوانین و سازمانها ۳۱
مبحث اول بررسی روند تصویب قوانین ،مقررات و مصوبات مربوط به ایثارگران. ۳۱
گفتار اول قوانین ومصوبات برای حمایت از کارمندان دولت. ۳۲
گفتار دوم قوانین و مصوبات حمایتی رزمندگان، جانبازان و خانواده شهداء ۳۳
گفتار سوم قوانین و مصوبات رفاهی برای ایثارگران. ۳۸
گفتارچهارم قانون جامع ایثار گران. ۴۰
مبحث دوم مراجع اختصاصی اداری رسیدگی به امور ایثار گران. ۴۲
گفتاراول مراجع اختصاصی اداری در نیروهای مسلح ۴۳
گفتار دوم مراجع اختصاصی اداری در بنیاد شهید و امور ایثارگران. ۴۳
گفتار سوم سایر مراجع (ماده واحده مستقر درفرمانداریها) ۴۵
گفتار چهارم مراجع تعیین درصد جانبازی در بنیاد شهید و امور ایثارگران. ۴۸
بخش دوم: بررسی رویه قضایی دیوان عدالت اداری در تضمین حقوق ایثارگران. ۵۲
فصل اول: دادگستری مرجع رسیدگی به تظلمات عمومی ۵۴
مبحث اول :سازمان قضایی صلاحیت دار. ۵۵
گفتار اول: کارکردهای دیوان عدالت اداری ۵۶
گفتار دوم: صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی به آراء کمسیون ماده ۱۶بنیاد شهید و امور ایثار گران. ۵۹
گفتار سوم: رسیدگی در شعب بدوی دیوان. ۶۱
گفتار چهارم: رسیدگی در شعب تجدید نظر دیوان. ۶۴
مبحث دوم: رسیدگی در هیات عمومی ۶۵
گفتار اول: آیین کار هیاتهای تخصصی ۶۷
گفتار دوم: آیین رسیدگی در هیات عمومی ۶۷
گفتار سوم: ابطال مصوبات دولتی ۷۱
گفتار چهارم: صدور آراء وحدت رویه و ایجاد رویه. ۷۳
مبحث سوم: طرق فوق العاده شکایت از آراء در قانون دیوان. ۷۵
گفتار اول: اعمال ماده ۵۷. ۷۶
گفتار دوم: اعمال ماده ۷۹. ۷۷
گفتار سوم: اعمال ماده ۹۸. ۷۹
گفتار چهارم: اعمال مواد ۱۱۵ و ۱۱۶. ۸۲
فصل دوم :نحوه اجرای احکام قطعی ۸۵
مبحث اول: کارکرداجرای احکام دیوان. ۸۶
گفتار اول: نحوه رسیدگی و فرایند های اجرای احکام. ۸۷
گفتار دوم: ضمانت اجراء احکام شعب دیوان. ۸۸
گفتار سوم: ضمانت اجرای آراء هیات عمومی ۹۱
گفتار چهارم: اعلام گزارش استنکاف از آراء دیوان به شعب صادر کننده رای و رسیدگی به تخلف مستنکف از آراء دیوان. ۹۲
مبحث دوم :نقش آراء دیوان درتصمیمات مراجع اداری ۹۳
گفتار اول: رسیدگی به تصمیمات مراجع اختصاصی اداری ۹۴
گفتاردوم: رسیدگی شکلی ۹۶
گفتار سوم: رسیدگی ماهوی ۹۸
گفتار چهارم: رسیدگی به تصمیمات کمسیون ماده ۱۶. ۱۰۰
مبحث سوم: چگونگی تضمین حقوق ایثارگران در آراء دیوان. ۱۰۳
گفتار اول: نقش آراء شعب بدوی ۱۰۴
گفتار دوم: نقش آراء شعب تجدید نظر. ۱۰۶
گفتار سوم: نقش آراء هیأت عمومی در احقاق حقوق ایثارگران. ۱۰۹
گفتار چهارم: نقش آراء شعب تشخیص. ۱۱۳
نتیجه. ۱۱۷
ضمائم. ۱۲۵
منابع و مآخذ. ۱۵۸
مقدمه
با حمد و سپاس به درگاه خداوند بزرگ و پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص)و خاندان مطهرش(ع) که هدایتگر بشریت به سوی کمال و سعادت ابدی بوده و درود فراوان به روح بلند بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران که با الگو گرفتن از سیره سید و سالار شهیدان و شعار هیهات من الذله فعل خواستن، توانستن و ما می توانیم را صرف کرد و باعث افتخار برای اسلام و جامعه اسلامی خصوصاً مذهب تشیع گردید.درود و سلام بر تمامی شهیدان انقلاب اسلامی و خانواده معظم آنها، درود بر همه کسانی که به فرمان امام راحل لبیک گفته و با نثار جان خویش عزت ابدی برای اسلام و استقلال و امنیت برای میهن خویش به ارمغان آوردند.
جانباز و ایثارگر مفهوم معنوی وافتخاری است که نظام اسلامی به کسانی که در راه پیروزی انقلاب اسلامی، حفظ و حراست از دستاورد های آن از جان و مال خود گذشته اند اعطاء نموده است. افتخار جانبازی یعنی اینکه در راه دین و ایمان به خدا و حفظ ارزش های اسلامی از هر آنچه داری بگذر، زیرا جانباز با قلبی مملو از انوار مقدسه پا در مسیر حق تعالی قرار داده و جسم و جان خویش را در طبق اخلاص قرار می دهد و گوش به فرمان ولی فقیه، خود آماده هرگونه فداکاری می باشد.
جانبازان با تحمل مشکلات ومشقت ها ی فراوان چشم به درگاه ربوبی دارند، زیرا رضایت او را بر رضایت تمامی افراد جامعه مقدم دانسته و هدف والای خود را به احتزاز در آوردن پرچم لااله الا الله بر روی کره زمین قرار داده اند. دفاع مقدس تبلور ایثار و شهادت رزمندگانی بود که از هر آنچه داشتند گذشتند و پا در رکاب مولی و مقتدای خویش حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) قرار داده و در راه رسیدن به اهداف والای انقلاب اسلامی از هیچ گونه کوششی دریغ نکردند. بر همه ما واجب است که رسالت جانفشانی و ایثار رزمندگان اسلام را به نسل های آینده انتقال داده و از تحریف آن جلوگیری نماییم. بسیج این شجره طیبه درخت تنومند انقلاب اسلامی است که از ابتدای پیروزی و در تمامی صحنه ها حاضر بوده و با نثار جان خویش و آبیاری درخت انقلاب بوسیله خون خود، از دستاوردهای آن پاسداری نموده و تا انقلاب زنده است بسیج، جانبازی وایثار هم زنده است.
این یک واقعیتی است که از نفس مسیحایی امام راحل بر جوانان این مرز و بوم دمیده شد و انشاءالله تا ظهور یگانه منجی عالم بشریت ادامه خواهد داشت و پرچمی که به دست امام راحل برافراشته گردید و هم اکنون بر دوش خلف صالح او مقام عظمای ولایت است به دست آن یگانه ذخیره الهی سپرده خواهد شد.
بخشی ازمشکلات ایثارگران، وجود قوانین متعدد، ایجاد تبعیض بین جانبازان معزز در قوانین مصوب، ابهام در مواد قانونی تصویب شده، عدم کارشناسی کافی در زمان تصویب قوانین، برداشت های متفاوت دستگاههای مختلف از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و عدم تنظیم و تصویب آیین نامه های مربوطه در فاصله زمانی مقرر شده در قانون می توان ذکر کرد.
اصــل(۱۷۳) قـــانون اســـاسی جمهوریاسلامی ایران بیان میدارد: بهمنظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین یا واحدها یا آییننامههای دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی بهنام دیوان عدالت اداری زیرنظر رئیسقوه قضائیه تأسیس میگردد. حدود اختیارات و نحوه عمل این دیوان را قانون تعیین میکند. دیوان عدالت اداری وظیفه رسیدگی به شکایات عموم مردم را برعهده دارد و در قانون اساسی به عنوان یکی از نهادهای محدود کننده سوءاستفاده از قدرت عمومی و مهمترین رکن قضایی ناظر و به منظور تضمین سلامت اداری در کشور مطرح شده است. انگیزه و هدف ما از این تحقیق بررسی این موضوع است که آیا قوانینی که بعضاً بصورت ناقص، مبهم و با عدم کارشناسی لازم در پیش بینی و اختصاص بودجه ومنابع مالی آن به تصویب رسیده، توانسته هدف مقنن را در خدمت به جانبازان محقق کند؟
بنظر میرسد سازمانهای تأسیس شده متولی خدمت رسان به ایثارگران، بدلیل نداشتن تجربه کافی و تازه کار بودن، نتوانسته اند آنطور که شایسته و بایسته این قشر ایثارگر بوده به وظیفه ذاتی خود در دفاع از حقوق مادی و معنوی ایثارگران و خانواده های آنان جامه عمل بپوشاند. آیا تصویب قوانین و مصوبات و آیین نامه ها جوابگوی نیازهای این قشر معظم بوده است؟
آیا قانون جامع ایثار گران بعنوان آخرین قانون تصویب شده در خصوص ایثارگران توانسته مشکلات این قشر را برآورده کند؟
همه روزه جانبازانی را مشاهده می کنیم که برای احقاق حقوق خود و حل مشکلات ناشی از مجروحیت و یا معلولیت، اعم از درمان و یا پیگیری مشکلاتی که ناشی از حضور آنها در جبهه های جنگ بوده از این سازمان به آن سازمان در حال تردد هستنند.آیا ایثارگران در این زمینه از حقوقی برخوردار خواهند بود؟
آیا سازمانهای مسئول توانسته اند آنطور که دستورات دینی و قوانین مصوب گفته اند به وظایف خود در قبال جانبازان و خانواده آنهاجامه عمل بپوشانند؟ جانبازان و یا همان ایثارگران در احقاق حقوق خود باید به چه سازمانهایی مراجعه کنند؟ آیا امکانات و یا بودجه سازمانهای متولی جوابگوی حقوق آنها خواهد بود؟ نقش قوه قضاییه بعنوان تنها مرجع تظلم خواهی ودیوان عدالت اداری بعنوان یگانه مرجع اختصاصی اداری که وظیفه دفاع از حقوق شهروندان، در مقابل حاکمیت را بعهده دارد، در این فرآیند چگونه است؟
مقنن بهمنظور تکریم و تجلیل از جانبازان، قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان را به تصویب رساند و برای اطمینان از اجرای مواد این قانون و سایر قوانین استخدامی و اجتماعی آنان، کمیسیونی بهنام کمیسیون ماده(۱۶) رسیدگی به شکایات جانبازان را پیشبینی کرد. یقینا وضعیت روحی و جسمی جانبازان، مقنن را واداشت تا تدبیری اتخاذ کند که قوانین جانبازان سریعتر و آسانتر در دستگاههای مشمول، اجرا شود و آنان دچار سرگردانی نشوند.
ین جانبازان استفاده خواهیم کرد.