در این باره، لوتانز[۱۰](۲۰۰۸،ص ۱۲۳) اظهار میدارد که، نگرش کلی تعهد سازمانی ، عامل مهمی برای درک و فهم رفتار سازمانی و پیشبینی کننده برای تمایل به باقی ماندن در شغل آورده شده است. در این رابطه می توان گفت که تعهد و پایبندی، دو طرز تلقی نزدیک به هم هستند که به رفتارهای مهمی مانند جابجایی و غیبت اثر میگذارند. همچنین تعهد و پایبندی میتواند پیامدهای مثبت و متعددی داشته باشند، کارکنانی که دارای تعهد و پایبندی هستند، نظم بیشتری در کار خود دارند، مدت بیشتری در سازمان می مانند و بیشتر کار میکنند. مدیران باید تعهد و پایبندی کارکنان را به سازمان حفظ کنند و برای این امر باید بتوانند با بهره گرفتن از مشارکت کارکنان در تصمیم گیری و فراهم کردن سطح قابل قبولی از امنیت شغلی برای آنان، تعهد و پایبندی را بیشتر کنند(اسماعیلی،۱۳۸۰). بدین ترتیب اگر بخواهیم بر کیفیت کار معلمان و فرایند یاددهی – یادگیری تأکید کنیم و درصدد ارتقاء میزان چگونگی یاددهی و یادگیری شویم، لزوماًً باید عملکرد گروههای آموزشی را مورد توجه قرار دهیم؛ زیرا بسیاری از مشکلات حل نشده کنونی و سنتی آموزش و پرورش ناشی از کیفیت نامطلوب کار سرگروه های آموزشی در انجام نقش نظارت و راهنمایی آموزشی میباشد (سبحانی جو، ۱۳۷۷). بررسی رابطه عملکرد نظارت و راهنمایی سرگروه های آموزشی با تعهد سازمانی و اثربخشی آموزشی معلمان میتواند نقش تعیین کننده ای بر بهبود کیفیت تدریس معلمان، پایبندی آنان به سازمان و اثربخشی داشته باشد. از سوی دیگر، بررسی رابطه عملکرد نظارت و راهنمایی سرگروه های آموزشی با تعهد سازمانی و اثربخشی آموزشی معلمان میتواند نقش تعیین کننده ای بر بهبود کیفیت تدریس معلمان، پایبندی آنان به سازمان و اثربخشی داشته باشد.
بنابرین، با توجه به بودجه قابل توجهی که برای تشکیل گروههای آموزشی اختصاص یافته آیا آن ها توانسته اند نقشهای رهبری، مشاوره ای، هماهنگ کنندگی و ارزشیابی خود را ایفا کنند؟ آیا آن ها توانسته اند مسائل و مشکلات آموزشی معلمان را حل کنند و یا توانسته اند این توانمندسازی را در معلمان ایجاد کنند که آنان بتوانند از عهده مشکلات آموزشی خویش برآیند و خودراهبر باشند؟ آیا آن ها توانسته اند مشاوره تخصصی لازم را در اختیار معلمان قرار دهند؟ آیا آن ها توانسته اند انگیزه لازم را در معلمان برای یادگیری مهارتهای جدید تدریس و استفاده از تکنولوژی های جدید ایجاد کنند؟ آیا آن ها توانسته اند از طریق جو مدارس، دانش و مهارتهای تخصصی لازم، آمادگی و نگرشهای معلمان نسبت به دانش آموزان و همکاران را بهبود بخشیده و بستری مناسب برای تدریس اثربخش را فراهم کنند؟
معلمان میتوانند بیان کنند که سرگروه های آموزشی تا چه اندازه توانسته اند آن ها را در تدریس خود یاری کنند. پس لازم است نظرات و نگرش های آنان نسبت به عملکرد گروههای آموزشی مورد توجه قرار گیرد تا از طرفی کاستیها در مورد فعالیتهای سرگروه های آموزشی شناخته شود و از طرف دیگر معلمان از نقش مهم خود در تحقق اهداف آموزش و پرورش آگاه شده، متناسب با نیاز های واقعی خود از سرگروه ها کمک گرفته و مشارکت معنادار آن ها در نظام آموزش و پرورش باعث رضایت کاری هر چه بیشتر آن ها شود .
علاوه بر آنچه گفته شد میتوان فواید پژوهش حاضر را به شرح ذیل بر شمرد:
-
- از آنجا که این پژوهش در پی بررسی و مقایسه آنچه هست و آنچه باید باشد هست مسؤلین امر میتوانند از طریق آن به فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب مورد نظر معلمان نوع و نحوه ارائه خدمات نظارت و راهنمایی آموزشی پی ببرند و ضمن تلاش برای یافتن علل آن جهت پر نمودن این فاصله در برنامهریزیهای خود تجدید نظر نمایند که نهایتاًً موجب کارآتر شدن نظارت و راهنمایی آموزشی و در نتیجه تحقق اهداف آموزش و پرورش و بهبود کیفیت و افزایش تعهد سازمانی و اثربخشی آموزشی خواهد شد.
-
- نتایج این پژوهش از لحاظ اقتصادی حائز اهمیت خواهد بود زیرا سالانه هزینههای هنگفتی صرف تعلیم و تربیت به خصوص در مقطع متوسطه به امید کیفیت آموزشی میشود. که اگر به فرایند نظارت و راهنمایی آموزشی و مهارت آن ها در اعمال این نقش و اعمال شیوه صحیح برای نظارت بر کار معلمان توجهی نشود نمیتوان امید چندان برای بهبود کیفیت آموزش در این مقطع داشت. امید است نتایج این پژوهش در این زمینه مفید و مؤثر واقع شود تا با توجه بیشتر به نظارت و راهنمایی آموزشی از هدر رفتن این سرمایه های انسانی و فیزیکی جلوگیری شود.
-
- نکته شایان به ذکر در باب اهمیت این پژوهش این است که بنا به هر دلیل توجه پژوهشگران کشور تا به حال به این مسئله کمتر معطوف بوده در حالی که این مسأله یکی از مسائل مهم در نظام آموزش و پرورش است، حساسیت این نقش و تاثیری که در بهبود کیفیت آموزشی دارد شناسایی نقاط ضعف و تلاش در جهت رفع آن ها، و شناسایی نقاط قوت و تلاش برای گسترش آن ها جهت بهبود یادگیری و یاددهی و افزایش کیفیت آموزشی از جمله دلایلی است که موجب شده است پژوهشگر مسأله پژوهشی خود را در این زمینه انتخاب نماید.
- در خاتمه باید گفت برنامهریزان و مسئولان نظام آموزشی میتوانند از نتایج این تحقیق از طریق شناسایی بیشتر وضعیت نظارت و راهنمایی و آموزشی با تجدید نظر برنامه ها، وضع کاستیها و نواقص موجود، عملکرد بهتر و مؤثر گروههای آموزشی را تسهیل نمایند و در راستای تحقق اهداف گروههای آموزشی گامهای مفید و مؤثری بردارند.
۱-۴- اهداف پژوهش
۱-۴-۱- هدف اصلی
هدف کلی پژوهش بررسی رابطه بین کیفیت عملکرد نظارتی سرگروه های آموزشی با تعهد سازمانی و اثربخشی آموزشی دبیران دوره متوسطه دوم نواحی چهارگانه شهر شیراز میباشد.
۱-۴-۲- اهداف فرعی