روش جمع آموری اطلاعات:
به علت کمبود وقت من در سر کلاسهای مهارتی زندگی و ارتباطی شرکت کردم یعنی سر کلاسهای یکی از استادنم حضور پیدا کردم و آزمون ۹۰scl را قبل از شروع کلاسها از کسانی که در این کلاسها شرکت کرده بودند گرفته شد و بعد از چند هفته که پایان کلاسها بود نیز آموزنی گرفته شد و این نتایج را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادم تا ببینم کلاسهای مهارتهای زندگی و ارتباطی چه تاثیری در رفتار این مراجعین داشته.
در این فصل با بهره گرفتن از روش های آماری توصیفی و استنباطی فرضیه های تحقیق مورد آموزن
قرار میگیرد .
۴-۱- فراوانی گروه ها
در این پژوهش تعداد ۶۰ نفر از دانش آموزان دختر مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان که جهت حل مشکلات خود به مشاور مدرسه مراجعه کرده بودند، انتخاب شده و به روش تصادفی در دو گروه ۳۰ نفری گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند که فراوانی گروههای مورد مطالعه در جدول ۴-۱ ارائه شده است.
جدول ۴-۱- جدول فراوانی گروه آزمایش و کنترل
فراوانی راهنمایی
فراوانی متوسطه
جمع
فراوانی راهنمایی
فراوانی متوسطه
جمع
گروه آزمایش
۱۵
۱۵
۳۰
گروه کنترل
۱۵
۱۵
۳۰
جمع
۳۰
۳۰
۶۰
چنانچه جدول۴-۱ نشان میدهد هر گروه شامل ۳۰ دانش آموز است که ۱۵ نفر از مقطع سوم راهنمایی و ۱۵ نفر از مقطع متوسطه میباشد.
۴-۲-تحلیل نتایج بر اساس فرضیه های تحقیق
الف)آمار توصیفی
– میانگین ، انحراف استاندارد، دامنه ، حداقل و حداکثر نمرات نمونه مورد بررسی در پیش آزمون پرسشنامهSCL-90-R در جدول ۴-۲ و نمرات آزمودنی ها در پس آزمون این پرسشنامه در جدول ۴-۳ نشان داده شده است.
جدول ۴-۲- میانگین ،انحراف استاندارد، دامنه ،حداقل و حداکثر نمرات آزمودنیها در پیش آزمون
مقیاس SCL-90_R(N=60)
جسمانی کردن
وسواس
افسردگی
حساسیت بین فردی
اضطراب
پرخاشگری
ترس مرضی
پارانوئید
روانپریشی
شاخص مرضی
میانگین
۱۸/۴
۹/۲۱
۱۲/۳۰
۳۸/۱۸
۶۷/۲۳
۹۳/۱۰
۷۴/۹
۱۲/۱۲
۷/۱۶
۳/۱۷۵
میانگین
۱۸/۴
۹/۲۱
۱۲/۳۰
۳۸/۱۸
۶۷/۲۳
۹۳/۱۰
۷۴/۹
۱۲/۱۲
۷/۱۶
۳/۱۷۵
انحراف معیار
۷/۳۸
۹۸/۵
۰۶/۸
۷۹/۵
۱۶/۷
۵۳/۴
۹۳/۴
۰۷/۴
۴/۶
۵/۴۵
دامنه
۳۳
۳۱
۴۰
۲۶
۳۵
۲۳
۲۰
۱۹
۳۰
۲۳۷
حداقل
۲
۴
۴
۴
۴
۱
۰
۲
۱
۳۷
حداکثر
۳۵
۳۵
۴۴
۳۰
۳۹
۲۴
۲۰
۲۱
۳۱
۲۷۴
جدول ۴-۳- میانگین ، انحراف معیار ، دامنه ، حداقل وحداکثر نمرات آزمودنی ها در پس آزمودن
مقیاس SCL-90_R (60=N)
جسمانی کردن
وسواس
افسردگی
حساسیت بین فردی
اضطراب
پرخاشگری
ترس مرضی
پارانوئید
روانپریشی
شاخص مرضی
میانگین
۵۳/۱۵
۵۷/۱۷
۱/۲۴
۷۲/۱۴
۴۸/۱۹
۵/۸
۴/۸
۰۵/۱۰
۶/۱۳
۷/۱۴۲
انحراف معیار
۳۱/۷
۶۶/۶
۰۶/۹
۶۲/۵
۴۲/۷
۶۹/۴
۴۶/۴
۹۸/۳
۷/۶
۱۹/۵۳
دامنه
۳۰
۳۰
۳۸
۲۴
۳۱
۲۱
۲۰
۱۸
۲۹
۲۲۷
حداقل
۳
۲
۴
۳
۳
۱
۰
۲
۱
۲۸
حداکثر
۳۳
۳۲
۴۲
۲۷
۳۴
۲۲
۲۰
۲۰
۳۰
۲۵۵
مقایسه نمرات افراد در پیش آزمون و پس آزمون نشان میدهد که میانگین نمرات افراد در شاخص مرضی از ۳/۱۷۵ به ۷/۱۴۲ کاهش یافته و این کاهش در اغلب مقیاس های بالینی کم و بیش مشاهده می شود.
– میانگین ، انحراف معیار،دامنه،حداقل و حداکثر نمرات آزمودنی ها در پیش آزمون مقیاس شیوۀ حل مسئله در جدول ۴-۴ و نمرات آزمودنی ها در پس آزمون این مقیاس در جدول ۴-۵ ارائه شده است.
جدول ۴-۴- نمرات آزمودنی ها در پیش آزمون مقیاس شیوه حل مسأله
درماندگی
مهارگری
خلاقیت
اعتماد
اجتناب
روی آورد
سبک سازنده
سبک غیر سازنده
میانگین
۸۵/۴
۱۸/۵
۷/۳
۹۸/۱
۸۳/۳
۸۷/۴
۵۵/۱۰
۸۷/۱۳
انحراف معیار
۹۱/۱
۲۳/۲
۱۹/۲
۸۷/۱
۰۶/۲
۶۷/۱
۰۷/۴
۰۷/۴
دامنه
۸
۸
۸
۸
۸
۷
۲۰
۱۸
-
- -Psychological Well being ↑
-
- – Bezner , A , T. ↑
-
- – Steinhardt , M. ↑
-
- – Wissing , M.P. ↑
-
- -Problem Solving ↑
-
- – Avoiding ↑
-
- – Obliging ↑
-
- – Accommodating ↑
-
- – Dominating ↑
-
- – Integrating ↑
-
- – Rahim , M.A. ↑
-
- -World Health Organization ↑