لازم به ذکر است دموکراسی خود از دو شیوه ی مستقیم و غیرمستقیم برخوردار است که در هر سه کشور، شیوه غیرمستقیم یا دموکراسی نمایندگی برای ادارهی حکومت انتخاب شده است. در این شیوه، ملت حاکمیت خود را به طور غیرمستقیم، یعنی توسط نمایندگانی که انتخاب میکند، اعمال و اجرا می کند. این نوع دموکراسی، رژیم اکثر کشورهای جهان است.[۱۵۳]
بند چهارم- نظام فدرالی
فدرال بودن ساختار کشور عراق که ناظر بر نوع دولت کشور میباشد، در مقابل نوع حکومت بسیط یا تک ساخت قرار دارد که از جمله تمایزات بسیار مهم و اساسی ساختار سه کشور است که قبلاً پیرامون آن به صورت مفصل بحث شد و از این حیث، ایران و تونس شبیه یکدیگرند.
بند پنجم- نظام اسلامی
اسلامیت یکی از ابعاد نظام جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی است و حتی در نام این کشور قید شده است. در تفسیر و تبین آن، به حکومت قوانین و معیارهای اسلامی در کشور و لزوم ادارهی آن طبق موازین اسلامی اشاره شده است در این نظام محتوای حکومت را اسلام و قوانین اسلامی شکل میدهد و لزوماًً میباید
-
- وزیری ، ناصر ، جمهوری پنجم،(تهران، نشر رحمت، چاپ سی و هشتم، ۱۳۸۸)، ص۳۸٫ ↑
-
- همان، ص ۴۰٫ ↑
-
- دادگر، یدالله، اقتصاد اسلامی، انتشارات سمت، (۱۳۸۰)، ص ۱۲۰٫ ↑
-
- E. Damgaard, “How Parties Control Committee Members”, in Döring (ed.), Ibid., PP. 308-325 ↑
-
- مدنی ، جلال الدین ، حقوق اساسی و نهادهای سیاسی ، تهران ، همراه، ۱۳۷۰ .ص ۳۵٫ ↑
-
- همان، ۳۵٫ ↑
-
- طباطبایی مؤتمنی ، منوچهر ، آزادی های عمومی و حقوق بشر ، تهران ، دانشگاه تهران، ۱۳۷۴٫ ص۵۰٫ ↑
-
- همان، ص ۵۶٫ ↑
-
- همان، ص ۵۷٫ ↑
-
- قاضی شریعت پناهی ، ابوالفضل ، حقوق اساسی و نهادهای سیاسی ، تهران ،دانشگاه تهران ، ۱۳۶۸، ج ۱٫ ص ۱۱۱٫ ↑
-
- لنگرودی ، محمدجعفر ، ترمینولوژی حقوق ، تهران ، گنج دانش، ۱۳۶۳ .ص۱۰۰٫ ↑
-
- همان، ص ۱۰۱٫ ↑
-
- همان، ص ۱۲۰٫ ↑
-
- همان، ص ۱۲۱٫ ↑
-
- همان، ص ۱۲۲٫ ↑
-
- Kaarlo Tuori, “Legislati ON Beetween Politics and Law”, in Wintgens, Luc, Legisprudence:A New Theoretical Approach to Legislation, Oxford, Hart Publishing, 2002, PP. 99-107. ↑
-
- Positive Law ↑
-
- Medium ↑
-
اصطلاح فلسفه قانونگذاری را وینتگنس مطرح کردهاست. ر ک.:L. J. Wintgens, “Creation and Application of Law From a Legisprudential Perspective: Some Observations on the Point of View of the Judge and the Legislator” in A Aarnio et al (eds)
Justice, Morality and Society: A Tribute to Aleksander Peczenik on the Occasion of His 60th Birthday on 16 November 1997 (Juristfôrtlaget I Lund, I and, 1997), PP. 469-489. ↑
-
- هاشمی ، محمد ، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران ، تهران ، دادگستر ، ۱۳۷۲٫ ص ۴۲٫ ↑
-
- همان، ص ۵۴٫ ↑
-
- همان، ص ۶۰٫ ↑
-
- همان، ص ۶۵٫ ↑
-
- Bürgerliches Gesetzbuch ↑
-
- مدنی ، جلال الدین ، حقوق اساسی و نهادهای سیاسی ، تهران ، همراه، ۱۳۷۰ .ص ۱۲۴٫ ↑
-
- See Above all, J. Habermas, Faktizt Und Geltung: Beitنrge Uzr Diskursthorie RechtsUnd Des Demokratischen Rechtstaats, Suhrkamp, Frankfort on Main, 1992. ↑
-
- همان منبع. ↑
-
- Autonomy of the Law ↑
-
- دادفر ، حبیب ، پارلمان ، تهران ،اطلاعات ۱۳۴۲٫ ص ۱۲٫ ↑
-
- همان، ص ۱۵٫ ↑
-
- این قسمت بخشی از ترجمه کتاب ذیل است:Philip Norton, Does Parliament Matter?, Hemel Hempstead: Harvester Wheatsheaf, 1993,PP. 1-9. ↑
-
- John Locke, Second Treaties on Government, London, 1689. ↑
-
- Walter Bagehot, The English Constitution, London, Chapman and Hall, 1867. ↑
-
- A. Lawrence Lowell, Government and Parties in Continental Europe, Cambridge: Mass.:Harward University Press, 1896. ↑
-
- Kurt Sontheimer, Parliamentarianism in Modern Times: A Political Science Perspective,Universitas, 1984, P. 26. ↑
-
- همان منبع. ↑
-
- همان منبع. ↑
-
- همان منبع. ↑
-
- نبوی ، جمشید ، نظام سیاسی اتحاد جماهیر شوروی سابق ، دانشگاه تهران ۱۳۷۵ .ص ۳۶٫ ↑
-
- همان، ص ۳۸٫ ↑
-
- Robert Packenham, “Legislatures and Political Development”, in A. Kornberg, and L. D.Musolf, (eds.); Legislatures in Developmental Perspective, Durham NC: Duke University Press, 1970. ↑
-
- Walter Bagehot. ↑
-
- همان منبع. ↑
-
- قاضی شریعت پناهی ، ابوالفضل ، حقوق اساسی و نهادهای سیاسی ، تهران ،دانشگاه تهران ، ۱۳۶۸، ج ۱٫ ص ۱۰۰٫ ↑
-
- Richard Rose, “Ungovernability: Is There Fire Behind the Smoke? “, Political Studies, 27,1979, PP. 351-370. ↑
-
- Michael Mezey, “Executive-Legislative Relations”, in Kurian, George Thomas (ed.), World Encyclopedia of Parliament and Legislature, Vol. 2, London, Fitzory Deaborn Publisher, 1998, PP. 780-788.” Legislature” ↑
-
- Anthony King ↑
-
- Firm that Specializes ↑
-
- Conglomerates ↑
-
- Chief Minister ↑
-
- Arend Lijphart, Presidentialism and Majoritarian Democracy: Theoretical Observations. In The Failure Of Presidential Democracy, ed. Juan J. Linz and Arturo Valenzuela Baltimore, Md.: Johns Hopkins University Press, 1994; Giovanni Sartori, Comparative Constitutional Engineering: An Inquiry Into Structures, Incentives, and Outcomes. New York: New York University Press, 1994. ↑
-
- همان منبع. ↑
-
- همان منبع. ↑
-
- Michael L. Mezey, Parliaments and Public Policy: An Assessment. In Parliaments and Public Policy, (ed.) David Olson and Michael Mezey. Cambridge, U.K.: Cambridge University Press, 1991. ↑
-
- قاسم زاده ، قاسم ، حقوق اساسی ، تهران ، دانشگاه تهران ۱۳۶۱ .ص ۵۵٫ ↑
-
- Michael L. Mezey, The Legislature, The Executive, and Public Policy: The Futile Quest for Congressional Power. Congress and the Presidency, 1986, 13: 1-20. ↑
-
- Backbench ↑