گروه
میانگین
انحراف معیار
حداقل
حداکثر
تعداد
دارای مادران شاغل
۵/۱۳
۰۱/۱
۱۲
۱۵
۹۹
دارای مادران خانهدار
۶/۱۳
۸۲/۰
۱۱
۱۵
۱۰۳
جدول ۴-۲٫ نتایج t مستقل برای مقایسه میانگین میزان سن در دو گروه دختران دارای مادران شاغل و خانهدار
متغیر
گروه
میانگین
انحرافمعیار
بررسی برابری واریانسها
بررسی برابری میانگینها
برآورد f
معناداری f
T
درجه آزادی
سطح معناداری
سن
دارای مادران شاغل
۵/۱۳
۰۱/۱
۱۶/۰
۶۸/۰
۸۱/۰-
۲۰۰
۴۲/۰
دارای مادران خانهدار
۶/۱۳
۸۲/۰
در محاسبه تفاوت سن، میزان برآورد F لوین که به منظور بررسی برابری واریانسهای دو گروه مورد استفاده قرار گرفته است، برابر با ۱۶/۰ میباشد که با توجه به سطح معناداری (۶۸/۰)، تا سطح (۰۵/۰≥P) معنادار نمی باشد. بنابرین فرض برابری واریانسها تأیید می شود و باید از آزمون t مستقل در حالت واریانسهای برابر استفاده کنیم.
میزان t در محاسبه تفاوت میانگینهای سن در دو گروه دختران دارای مادران شاغل و خانهدار درحالت واریانسهای مساوی، برابر با (۸۱/۰-) میباشد که با توجه به درجه آزادی (۲۰۰)، تا سطح (۰۵/۰≥P) معنادار نمی باشد. با مقایسه میانگین سن در دو گروه (گروه دارای دختران دارای مادران شاغل برابر با ۵/۱۳، گروه دختران دارای مادران خانهدار برابر با ۶/۱۳)، ملاحظه میگردد که بین میزان سن گروه دختران دارای مادران شاغل نسبت به گروه دختران دارای مادران خانهدار به طور معناداری تفاوت وجود ندارد.
۴ـ ۱ـ۲ توصیف متغیر سلامت عمومی:
اطلاعات حاصل از پرسشنامه سلامت عمومی در بخش زیرمقیاسهای آن (علائم بدنی، اضطرابی، اختلال در کارکردهای اجتماعی، و افسردگی) توصیف میگردد. قابل ذکر است که نمرهی بالا در این مقیاس نشاندهنده سلامت عمومی پایینتر است.
جدول ۴-۳ یافته های توصیفی زیرمقیاسهای سلامت عمومی (علائم بدنی، اضطرابی، اختلال در کارکردهای اجتماعی و افسردگی) را در بین دو گروه دختران دارای مادران شاغل و دختران دارای مادران خانهدار را نشان میدهد. همان گونه که داده های مربوط به توزیع زیرمقیاسهای سلامت عمومی در جدول ۴-۳، نشان میدهد، میانگین متغیرهای علائم بدنی، اضطرابی و افسردگی در بین گروه دارای مادران خانهدار (۶۳/۵، ۸۶/۷، و ۷۸/۶) نسبت به گروه دختران دارای مادران شاغل (۲۶/۵، ۵۶/۷، و ۵۹/۵) بالاتر میباشد. اما میانگین متغیر اختلال در کارکردهای اجتماعی در بین گروه دختران دارای مادران شاغل (۸۵/۸) نسبت به گروه دختران دارای مادران خانهدار (۲۹/۸) بالاتر میباشد. بررسی معناداری تفاوتهای میانگینهای متغیرهای علائم بدنی، اضطرابی، اختلال در کارکردهای اجتماعی و افسردگی در دو گروه دختران دارای مادران شاغل و خانهدار با بهره گرفتن از آزمونt مستقل در جدول ۴-۳ قابل مشاهده میباشد.
-
- منابع انگلیسی Sadeghian &, Heidarian . ↑
-
- Kaptoin&Weinman ↑
-
- Matarazzo ↑
-
- Alfred Adler ↑
-
- Keyes.C.L.M ↑
-
- Hansell ↑
-
- Dimitra ↑
-
- Mcnaught ↑
-
- Parker ↑
-
- Debasmita &Sanjukta ↑
-
- Nelson ↑
-
- Baruch ↑
-
- Kuzma ↑
-
- Goodman ↑
-
- Harvay ↑
-
- Gale &Roberts ↑
-
- Farel ↑
-
- Mc carthey ↑
-
- Klein ↑
-
- Marshsal ↑
-
- Jaskiewcicz ↑
-
- Barron ↑
-
- landr ↑
-
- self-consciousness ↑
-
- HALL&Lindzey ↑
-
- Adler Alfred ↑
-
- Erich fromm ↑
-
- carl Rogers ↑
-
- William Glasser ↑
-
- Victor Frankl ↑
-
- Arber ↑
-
- فهرست منابع انگلیسی Zahrakar ↑
-
- Harvey ↑
-
- Galineskt ↑
-
- Fi ↑
-
- Vladys ↑
-
- Hagman ↑
-
- Kvrvglv and Wahlberg ↑
-
- در منابع فارسی .Hnrington ↑
-
- Hochschild ↑
-
- Farle ↑
-
- Kalil , Dunifon ↑
-
- Barner ↑
-
- noor ↑
-
- Lucas , Thompson , Goldberg ↑
-
- Rapte ↑
-
- Cooper Smith ↑
-
- sako ↑
-
- Beyer ↑
-
- Lopez ↑
-
- Gilman ↑
-
- Raider ↑
-
- Sydnr ↑
-
- Gale &Roberts ↑
-
- Askyta ↑
-
- Bursad ↑
-
- Joseph ↑
-
- Farle ↑
-
- Damon ↑
-
- Ding, Lehrer, Rosenquist & Audrain-McGovern ↑
-
- Sigfúsdóttir, Kristjáansson & Allegrante ↑
-
- Datar & Sturm ↑
-
- Spernak, Schottenbauer & Ramey ↑
-
- Radzizzoska ↑
-
- Richardson ↑
-
- Candl&Davis ↑
-
- منابع فارسی.cgalin . ↑
-
- Cartwright and Hutton ↑
-
- Levinson ↑
-
- LaGuardia, Ryan, Couchman, & Deci ↑
-
- Craig , Bittman ↑
-
- Brown , Broom , Nicholson ↑
-
- Knox , Miller , Gennetion ↑
-
- Husen ↑
-
- Halet ↑
-
- Paten ↑
-
- Gold&Andrsvn ↑
-
- General Health Questionnaire ↑